Karosa Š 11: Nenápadný revolucionár má 60. Slávu ale nezožal

Najslávnejším československým autobusom bola nepochybne Škoda RTO. Lenže nástupnícka Karosa Š 11 znamenala doslova revolúciu. Odpútala sa od trambusovej koncepcie. Jej vývoj bol priam nekonečný. No nakoniec zišlo z liniek závodu vo Vysokom Mýte viac ako 26 500 kusov. A to od mestských, cez linkové až po luxusné diaľkové verzie.

15.01.2022 07:00
debata (66)
Modelový rad autobusov Karosa Š 11 nahradila... Foto: Karosa
Karosa Š 11 - história Modelový rad autobusov Karosa Š 11 nahradila legendárnu Škodu RTO. Najslávnejšia je mestská verzia ŠM 11.

Tento autobus pozná asi každý. V mestách bývalého Československa, ale aj mimo nich, premával takmer 30 rokov. Nahradil slávnu Škodu RTO z rokov 1958 až 1972, ktorá sa stala jednou z dizajnových ikon. Zaujímavé je, že novinka vznikala už v časoch, keď RTO ešte len štartovalo svoju kariéru. Práce začali koncom päťdesiatych rokov. Vtedajšia vláda mala totiž záujem o skutočne moderný autobus. Slávna RTO ním nebola. Išlo o kompromis, pretože režim na zásadnú inováciu v päťdesiatych rokoch nemal financie. Mala ešte trambusový základ, čo znamená, že ju postavili na podvozku nákladného vozidla Škoda RO. Takáto koncepcia ale prinášala množstvo limitov, s ktorými chcela Karosa definitívne skoncovať.

Na čistom hárku papiera

Novinka s označením Š 11 sa preto rodila na čistom hárku papiera. Prišla so samonosnou panelovou karosériou, motorom umiestneným v strede a kratším rázvorom, ktorý spolu s delenou prednou nápravou zabezpečil oveľa lepšiu manévrovateľnosť. Na rozdiel od RTO mohla mať Š 11 až troje dvere. Tie predné sa nachádzali pred prednou nápravou. Motor umiestnený pod podlahou zväčšil priestor kabíny. Aby sa ušetrili náklady, predné a zadné čelo boli identické. Líšili sa len maskou a svetlami. Túto receptúru si napokon Karosa vyskúšala už pri staršom RTO. Prvý funkčný prototyp postavili v Karose Vysoké Mýto v roku 1961. Pri stavbe využili technici množstvo komponentov zo západnej Európy. Do sériovej výroby mal však nový autobus ešte poriadne ďaleko.

Novinka prišla s modernou koncepciu samonosnej... Foto: Karosa
Karosa Š 11 - história Novinka prišla s modernou koncepciu samonosnej panelovej karosérie a motorom umiestneným pod podlahou v strede. Aj preto bolo vnútri veľa miesta.
Škoda 706 RTO Čítajte viac Škoda 706 RTO: Ikona ‘socíku‘ má 60. Očarila aj v Bruseli

Priemysel musel totiž najprv zabezpečiť výrobu všetkých dielov z domácich zdrojov, alebo z krajín RVHP. O pohon sa tak nakoniec postaral naftový 6-valec Škoda ML 630, ktorý ponúkal z objemu 11,1 litra výkon 132 kW a o sprevodovanie Praga. Dodávala manuálnu aj dvojstupňovú automatickú prevodovku. Prednú nápravu poskytol Liaz a zadnú Rába, podnik zo spriatelenej Maďarskej ľudovej republiky. Prvé sériové vozidlá zišli z liniek Karosy až v roku 1965, teda si po siedmich rokoch vývoja. Postupne vzniklo viacero derivátov. Od mestskej verzie ŠM 11, cez prímestskú ŠL (linkový autobus) až po luxusnú verziu ŠD (diaľkový autobus). Mestská verzia mala 29 miest na sedenie a 67 na státie. Kapacitou teda prekonala starú Škodu RTO. A to bolo jedným z cieľov.

Do miest aj na dlhé cesty

Cestujúci si 11 metrov dlhú novinku rýchlo obľúbili. Bola priestrannejšia, tichšia, veľké okná priniesli do interiéru viac svetla a vďaka nižšej podlahe a širším trojkrídlovým dverám s pneumatickým ovládaním, sa do nej ľahšie nastupovalo aj sa z nej ľahšie vystupovalo. Vzduchové odpruženie znamenalo vyšší komfort na zlých cestách, o ktoré nebolo v tých časoch núdza. Karosa ŠM 11 rýchlo „obsadila“ československé mestá – od Prahy až po Košice. V roku 1978 jazdilo napríklad v Prahe 1 249 kusov. Linková verzia ŠL pre podniky ČSAD mala len dvoje dvere. Jedny vpredu a jedny vzadu. Zmestilo sa do nej 75 cestujúcich, z toho 45 sediacich.

Diaľková verzia ŠD 11 mala dvoje dvere a... Foto: Karosa
Karosa Š 11 - história Diaľková verzia ŠD 11 mala dvoje dvere a niektoré prevedenia jednodielne okná.
Ikarus 280 - história Čítajte viac Ikarus 280: ‘Maďarský obor‘ ovládol mestá východu. Potom sa zrútil ako Ikaros

Luxusná ŠD 11 sa mohla pochváliť silnejším motorom s výkonom 154 kW a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. V interiéri sa nachádzalo celkom 47 sedadiel. Pre diaľkovú dopravu mohla ťahať špeciálny príves s kódovým označením LP 30 s tridsiatimi lôžkami, umyvárňou , WC a šatňou. Existoval aj akýsi medzistupeň v podobe ŠL 11 Turist s dvojicou manuálne ovládaných dverí. Postupom času bola Škoda Š 11 modernizovaná. Zlepšilo sa napríklad kúrenie a vlnitý hliník nahradil rovný plech. S týmto autobusom mala však vláda ešte väčšie plány. Hneď od začiatku počítal projekt s trolejbusom T 11. Karosa sa ale na ňom podieľala len karosériou. Techniku dodal strojárenský podnik Škoda, ktorý mal skúsenosti s trolejbusmi 9Tr. Vzniklo hneď niekoľko prototypov, ktoré absolvovali reálne skúšky.

Existovalo aj niekoľko trolejbusov T 11, no... Foto: Karosa
Karosa Š 11 - história Existovalo aj niekoľko trolejbusov T 11, no napriek úspešným skúškam bol projekt zastavený.
Karosa Tatra T 500 HB - história Čítajte viac Karosa T 500 HB: Terénny ‘bus‘ Tatry bol revolúciou. Ale neúspešnou

Jazdili dokonca aj v Bratislave. V roku 1970 bol ale projekt zastavený. Jednak kvôli nedostatočnej výrobnej kapacite Karosy aj z dôvodu, že autobusy boli univerzálnejšie a nafta natoľko lacná, že trolejbusy sa ocitli tak povediac na vedľajšej koľaji. Podobný osud mal projekt kĺbového mestského autobusu ŠM 16,5, pričom číslica v názve opäť odkazovala na dĺžku. Tento projekt sa tiež dočkal výroby viacerých exemplárov. Bolo ich 15 a cestujúci sa s nimi mohli stretnúť napríklad v Brne, Pardubiciach alebo v Nitre. Kĺbová verzia využívala silnejší motor z Karosy ŠD 11, ale v kombinácii s automatickou prevodovkou. Ďalšia výroba bola zastavená potom, čo došlo k rozhodnutiu, že monopol na kĺbové autobusy bude mať v RVHP Ikarus a jeho model 280. Dlhé Karosy však slúžili ešte v osemdesiatych rokoch. Posledná až do roku 1984 v Pardubi­ciach.

Neúspešné projekty

Vyrobený bol aj jeden prototyp vrcholovej verzie ŠD 11 Lux, ktorá mala úplne odlišný a veľmi moderný dizajn. Raritou boli dva páry reflektorov, z ktoré sa natáčali do zákruty spolu s volantom. V to čase by luxusná Karosa dokázala konkurovať aj produktom západných výrobcov. Potvrdením je druhé miesto na medzinárodnej výstave autobusov vo francúzskom Nice. Bohužiaľ, nikdy nezamierila na výrobné linky. No boli aj projekty, ktoré sa nedostali ani len z rysovacích dosiek. Napríklad kratšie verzie Š 9 s kratším rázvorom. Uvažovalo sa nad verziami ŠL 9 a ŠD 9 s kapacitou 37, respektíve 33 cestujúcich. Konštruktéri dokonca navrhli ešte kratšiu verziu Š 8. Takúto variabilitu umožňovala práve moderná panelová konštrukcia karosérie. Režim ju ale nikdy naplno nevyužil.

Jediný exemplár ŠD 11 Lux s moderným dizajnom... Foto: Karosa
Karosa Š 11 - história Jediný exemplár ŠD 11 Lux s moderným dizajnom získal striebornú medailu na výstave autobusov vo francúzskom Nice.
ZiL Turbo NAMI 053 - turbínový autobus Čítajte viac Turbo NAMI 053: Ruský turbínový autobus jazdil 160 km/h. Už v roku 1959!

Od roku 1965 až do roku 1981 vyrobili vo Vysokom Mýte celkom 26 544 autobusov modelového radu Š 11, najviac, až 9 900, pripadlo na mestskú verziu ŠM 11. Začiatkom osemdesiatych rokov ich ale začali postupne nahrádzať modernejšie Karosy 700 s motorom umiestneným vzadu. Lenže stará dobrá ŠM-jedenástka slúžila ešte dlhé roky. Posledný exemplár vyradili z prevádzky v Opave v roku 1994, teda až po rozdelení Česko-Slovenska. Ani to ale nebol úplný koniec kariéry, pretože 2 000 kusov bolo vyvezených do zahraničia. Jazdili v Poľsku, Bulharsku či Mongolsku. Napriek modernejšej konštrukcii sa však Karosa Š 11 nikdy nevryla do pamäti tak ako Škoda RTO.

Karosa Š 11 - história
Karosa Š 11 - história
+29Karosa Š 11 - história

© Autorské práva vyhradené

66 debata chyba
Viac na túto tému: #autobus #Škoda #Karosa #Karosa Š 11
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek