Obľúbenosť segmentu športových úžitkových vozidiel (SUV) sa od začiatku 90. rokov minulého storočia neustále zvyšuje. Celkový počet SUV za necelú poslednú dekádu (do roku 2019) vzrástol podľa spoločnosti Statista približne šesťnásobne. V roku 2020 sa celosvetovo, aj napriek koronakríze, predalo takmer 30 miliónov vozidiel SUV. V roku 2021 to bolo dokonca približne o 5 miliónov viac.
SUV „trhajú“ rekordy
Zákonite sa výrazne zvýšil aj celkový počet SUV, jazdiacich po cestách na celom svete – z menej ako 50 miliónov v roku 2010 na približne 320 miliónov v roku 2021. Pre názornosť – to je taký počet, akoby každé jedno auto jazdiace po európskych cestách patrilo medzi SUV.
V roku 2021 SUV predstavovali vyše 45 percent celosvetového predaja automobilov. Tým sa vytvoril nový rekord z hľadiska ich celkového predaja a aj trhového podielu. Ich popularita aj naďalej trvá a je výrazná najmä v krajinách výrazne volajúcich po ekologickejšej doprave – teda v celej Európe, v USA, ale napríklad aj v Indii.
Určitým prekvapením je stagnácia ich predaja v Číne, čo je spôsobené tlakom na „elektromobilizáciu“ a dotovaním malých elektrických áut, ktoré v tejto krajine prežívajú obrovský boom, pričom tie najlacnejšie už podliezli dokonca aj hranicu 10 000 eur.
Zaujímavým, nie však nečakaným, trendom je postupná elektrifikácia SUV, ktorá rastie rýchlejšie, než v iných triedach áut. Niet sa ale čo diviť, pri beztak drahých veľkých SUV už navýšenie ceny pri využití batérií nevyzerá tak dramaticky, ako pri menších autách.
Len pre zaujímavosť – v roku 2021 bolo približne 55 percent modelov elektromobilov na trhu SUV, pred dvoma rokmi to ešte bolo o desať percent menej. V Spojených štátoch a aj v Európskej únii sa tvorili v uplynulom roku SUV miernu väčšinu medzi predanými elektromobilmi, ich trhový podiel v tomto segmente bol v EÚ približne na úrovni 55 percent.
Dominujú „ázijci“
Napriek tomu však veľká väčšina – viac ako 98 percent – SUV, jazdiacich po cestách na celom svete sa ešte stále spolieha na spaľovacie motory. SUV sú ťažšie a spotrebujú približne o 20 percent viac energie autá strednej triedy. SUV ako také patria medzi hlavné príčiny rastu emisií oxidu uhličitého (CO2) súvisiaceho s energiou za posledné desaťročie. Napríklad tých vyše 35 miliónov nových SUV, ktoré celosvetovo na cestách pribudli v uplynulom roku, zvýši ročné emisie CO2 približne o 120 miliónov ton.
V nižšie uvedenom rebríčku, zostavenom na základe dát agentúry Focus2Move, medziročne prišlo k niekoľkým zaujímavým zmenám, no neprezradíme žiadne tajomstvo, ak napíšeme, že prvé dve miesta sa nemenia. Sú na nich totiž modely, ktoré ich obsadili s obrovským náskokom pred ostatnými.
Čítajte viac Golf je zosadený. Najpredávanejším autom Európy za rok 2021 je ‘francúz‘!Najpredávanejším SUV planéty bola minulý rok Toyota RAV4, druhý model (po Corolle) tejto japonskej značky, ktorý dokázal aj v minulom krízovom roku pokoriť hranicu milióna predaných kusov. Pred druhým SUV v poradí, Hondou CR-V mala obrovský náskok takmer štvrť milióna kusov. A Honda CR-V mala vyše 200-tisícový náskok pred tretím autom v poradí. Tým bol jediný európsky zástupca v rebríčku Top 10 najpredávanejších SUV, ktorým je Volkswagen Tiguan.
Osem z desiatich najpredávanejších SUV na svete vyrábajú ázijské automobilky. Popri Tiguane je druhým neázijským zástupcom v prvej desiatke americká Tesla Model Y. Tá je zároveň bezkonkurenčne najväčším „skokanom“ v rebríčku. Medziročne si polepšila takmer o 180 miest.
Z Tesly sa už stáva významná globálna automobilka, no po razantnom zvýšení výroby bude musieť ešte zapracovať na zachovaní jej kvalitatívnych štandardov, pretože Tesly sú v tomto smere všeobecne kritizované – a to aj ich vlastnými majiteľmi.
A ktoré SUV sa teda predávali v roku 2021 celosvetovo najlepšie? Nasleduje rebríček desiatich najúspešnejších, vrátane fotografií, počtu predaných kusov a porovnania s rokom 2020.