V roku 2021 sa automobilky nádejali, že sa podarí zažehnať krízu roka 2020 spôsobenú pandémiou koronavírusu. Nestalo sa. Hoci výrobné závody už nestáli z dôvodu pandémie tak dlho ako predvlani, zabrzdil ich iný nepriateľ – nedostatok polovodičových súčiastok. Dopyt bol, no automobiloví výrobcovia ho nevedeli pre nedostatok čipov uspokojiť. Buď autá nevyrábali, alebo ich nevedeli dokončiť a v desaťtisícoch skladovali na dočasných parkoviskách. Týkalo sa to najmä druhého polroka.
Výsledok je alarmujúci. Ako uvádza Európska asociácia automobilových výrobcov ACEA, vlani sa v krajinách EÚ predalo len 9,7 milióna nových osobných áut, čo je o ešte o 2,4 % menej ako v pandemickom roku 2020, ktorý si v porovnaní s rokom 2019 pohoršil až o 3,3 milióna registrácií. Situácia nie je lepšia, ani keď do štatistík zarátame ostatné európske krajiny ako Veľkú Britániu, Nórsko a Švajčiarsko. I tak predaje padli o 1,9 %, na 10 600 000 vozidiel.
Na dno ťahalo celú Európu najmä Nemecko, najväčší automobilový trh, kde sa v medziročnom porovnaní predalo až o 10 % menej áut, len 2,9 milióna. Ostatné kľúčové trhy stagnovali. Vo Francúzsku, v Taliansku, vo Veľkej Británii či v Španielsku nepredstavoval nárast viac ako jedno percento. Najväčšie straty ale hlásia Litva (- 22 %), Belgicko (- 11 %) a Holandsko (- 9,2 %). Na Slovensku predstavoval pokles zanedbateľných 0,8 %. Čipová kríza ovplyvnila najmä európskych výrobcov. Koncern Volkswagen si tak pohoršil o 3,7 %, keď predal len 2,94 milióna áut. I tak si ale udržal v rebríčku koncernov prvú priečku.
Druhý Stellantis sa musel zmieriť s poklesom o 1,6 %. To je ale nič oproti aliancii Renault-Nissan, ktorá padla v Európe až o 12 % a Daimleru so stratou 11 %. Darilo sa len ázijským producentom, ktorí si vedeli zabezpečiť viac polovodičových súčiastok. Toyota dokázala medziročne zlepšiť výsledok o 9,6 % a kórejské duo Hyundai-Kia dokonca o 21,1 %! Toyota predala približne 716-tisíc a Hyundai-Kia viac ako milión vozidiel. Výnimkou je BMW Group, ktoré napriek ťažkým časom hlási prírastok 1,3 percenta.
Ak sa pozrieme na štatistiku z pohľadu značiek, je stále jednotkou Volkswagen, keď na trh dodal takmer 1,3 milióna áut. I keď to bolo o 6,2 % menej ako v roku 2020. Nasleduje Peugeot a najmä Toyota, ktorú katapultoval nárast predajov o 10,2 % priamo na tretiu priečku. Nezvyčajná je aj štvrtá pozícia BMW. Predalo viac áut ako Renault, Mercedes-Benz, Audi, ale tiež viac ako mainstreamová Škoda, ktorá spolu s Fordom a Hyundaiom uzatvára prvú desiatku. Tesne za jej bránami ostala inak úspešná Kia.
Čítajte viac Najpredávanejšie autá roku 2021: Fabia je prvá, Hyundai i30 porazil Octaviu!Lepšie časy sú v nedohľadne. Analytici očakávajú, že situácia s čipmi sa výrazne zlepší až na prelome rokov 2022 a 2023. To veru nie je dobrá správa, pretože ak budú problémy s výrobou pokračovať, bude to mať dosahy aj na ekonomiku a zamestnanosť. Veď v európskom automobilovom priemysle pracuje 2,6 milióna zamestnancov, čo je 6,6 % zo všetkých pracovných príležitostí. Na priemyselnej výrobe má podiel až 11,6 %. Autá prinášajú do rozpočtu na daniach 398,4 miliardy eur a obrat automobilového sektora predstavuje osem percent európskeho HDP.
Čítajte ďalej, pozrite si výsledky predajov jednotlivých značiek v Európe v roku 2021.