Najpredávanejšie malé autá na Slovensku? Citroën C3 na 2. mieste!

V tejto kategórii je už tradične dominantná Fabia. S obrovským náskokom vyhrala aj v roku 2021. Prekvapením je druhé miesto Citroënu C3, ktorý porazil Hyundai i20 a aj Daciu Sandero.

21.01.2022 05:00
Renault-Clio-2020-1600-5c Foto:
Najpredávanejším autom Európy je podľa predbežných údajov Renault Clio. Na Slovensku sa mu až tak dobre nedarilo.
debata

Keď sme približne pred rokom hodnotili predaj malých a mini áut na Slovensku, napísali sme, že absolútne dominantná Fabia bude mať v roku 2021 zrejme aj jedného naozaj vážneho súpera – malé Sandero. Odhadovali sme, že tento model s veľkou pravdepodobnosťou obsadí vo svojej kategórii druhú priečku.

V tom sme sa ale mýlili. Súboj o druhé miesto bol v uplynulom roku napokon prekvapivo vyrovnaný. Najpredávanejšie modely na druhom až šiestom mieste totiž delilo len necelých 100 predaných áut. Sandero síce v rebríčku medziročne „poskočilo“ zo siedmej na piatu pozíciu, no čísla Fabie mu zostali vzdialené.

Len mierne zmeny

Pri našom odhade sme začiatkom roku vychádzali práve z úspešného „nábehu“ Sandera v Európe. V januári 2021 sa totiž s predajom takmer 8 900 kusov stalo najpredávanejším autom vo Francúzsku, predbehlo dokonca aj Peugeot 208 a v celoeurópskom rebríčku najpredávanejších áut obsadilo tretie miesto. Napokon v Európe aj uspelo. Stalo sa totiž podľa predbežných dát agentúry Focus2Move štvrtým najpredávanejším automobilom v Európe v absolútnom rebríčku bez rozdielu tried za celý uplynulý rok.

Renault-Clio-2020-1600-54 Čítajte viac Golf je zosadený. Najpredávanejším autom Európy za rok 2021 je ‘francúz‘!

Napokon však na Slovensku druhé miesto medziročne obhájil Citroën so svojou C3-kou najmä vďaka dobre nastavenej cenovej politike. Celkovo v rebríčku najpredávanejších malých a mini áut nastali len minimálne zmeny. Asi najvýraznejšou je „prepad“ Renaultu Clio z druhej priečky v roku 2020 na desiatu priečku v roku 2021.

Netreba však za tým vidieť nič dramatické. Pri Cliu v roku 2020 prebehla generačná výmena a slovenský importér v snahe rýchlo dopredať odchádzajúcu generáciu na ňu nastavil veľmi dobré ceny. Preto za rok 2020 tento model prudko „vyletel“ až na druhú priečku. Ale možno pri ňom konštatovať to isté, čo pri Sanderu. Na to, že Clio sa stalo za rok 2021 najpredá­vanejším autom Európy a z trónu zosadilo legendárny Golf, sme čakali, že na Slovensku sa predá viac než len približne 600 kusov.

„Malé“ trpeli najviac

Možno ešte jedna zaujímavá informácia k tejto triede. V prvom „pandémiovom“ roku, teda v roku 2020, poznačenom niekoľkými lockdownami a s nimi súvisiacim poklesom predaja a aj výroby áut, bola na Slovensku najviac postihnutá nižšia stredná trieda. Tí, čo mali peniaze pred krízou, na nej príliš netratili a luxusné vozidlá sa predávali pomerne dobre v roku 2020 a aj 2021. A napodiv, v roku 2020 extrémny prepad nepostihol ani mini- a malé autá.

Dané je to tým, že nielen firmy, ale aj súkromníci, ktorí pred krízou rozmýšľali nad autami najmä nižšej strednej triedy sa rozhodli pre opatrnejší prístup a volili nákup menších áut. V roku 2021 to však už bolo iné, predaj áut nižšej strednej triedy už ďalej výrazne neklesal (medziročne o 0,77 percenta), no spomedzi všetkých tried najviac z hľadiska predaja na Slovensku klesli práve malé autá. Medziročne o viac, než 4 percentá, celkovo sa ich v roku 2021 predalo 13 634.

Skoda-Fabia-2022-1600-ab Čítajte viac Najpredávanejšie autá roku 2021: Fabia je prvá, Hyundai i30 porazil Octaviu!

S trochou sarkazmu sme už napísali, že tí, čo v roku 2020 nemali na autá nižšej strednej triedy, tak si kupovali aspoň malé. No v roku 2021 im došli peniaze už aj na ne. Ale nie je to celkom tak, drahšie SUV sa totiž predávali v roku 2021 výborne, s podielom vyše 45 percent doslova prevalcovali trh, medziročne ich predaj na Slovensku stúpol takmer o sedem percent.

Ale vráťme sa k nášmu rebríčku, zostavenému z dát Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR). V ňom sme spojili kategóriu malých áut a mini, pretože druhá z nich je naozaj z hľadiska predaja marginálna, celkovo sa ich totiž predalo 1 104. Do rebríčku 15 najpredáva­nejších malých a mini áut prenikli len tri „mini“ – Toyota Aygo, FIAT 500 a Hyundai i10, všetko navyše v jeho spodnej časti. Kto bol v tej hornej, si môžete pozrieť v našom slovenskom rebríčku Top 15 za rok 2021.

Rebríček 15 najpredáva­nejších áut na Slovensku v roku 2021 v kategórii mini a malých áut, vrátane počtu predaných kusov a medziročného porovnania:

Model Pred. Kusy Rok 2020 Náš test
1. Škoda Fabia 4 165 1. Áno (link)
2. Citroën C3 1 164 3. Facelift 2020 (info)
3. Hyundai i20 1 128 4. Áno (link)
4. Toyota Yaris 1 097 5. Áno (link)
5. Dacia Sandero 1 092 7. Áno (link)
6. Peugeot 208 1 079 6. Áno (link)
7. Kia Rio 958 9. Áno (link)
8. Opel Corsa 475 10. Nie
9. VW Polo 634 8. Áno (link)
10. Renault Clio 607 2. Áno (link)
11. Suzuki Swift 268 12. Áno (link)
12. Suzuki Ignis 261 14. Áno (link)
13. Toyota Aygo 305 15. Nová gen. – základné info
14. Hyundai i10 219 17. Áno (link)
15. FIAT 500 192 16. Nie
         

(Vyššie uvedený rebríček zahŕňa predaje nové registrácie áut v kategóriách mini a malé autá. Zrátavame v ňom tam, kde je to možné, karosárske verzie sedan, hatchback a kombi. Taktiež nerozlišujeme pohony, napríklad hybridný Yaris je zarátaný v predajoch Yarisu ako takého. Zvyšné verzie, teda napríklad crossovery, uvádzame samostatne.)

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Top 10 #ZAP SR #najpredávanejšie autá #najpredávanejšie autá na Slovensku
Články podľa značiek