
Zdá sa, že spaľovacie motory sú odsúdené na zánik. Postavili sa proti nim najmä politici, ktorí vidia spásu v elektromobiloch. Väčšina výrobcov už ohlásila termíny, kedy skončia s ich výrobou, a mnohé krajiny prijali dátumy zákazu predaja áut tankujúcich benzín či naftu. O to bláznivejšie sa zdá investovať do vývoja nového typu spaľovacieho motora. Spoločnosť Astron Aerospace to však robí. Predstavila úplne nový spaľovací motor Omega 1, ktorý nemá s tými piestovými, ktoré poznáme, absolútne nič spoločné. Ide totiž o rotačný motor. Lenže, nemýľte si ho ani s Wankelom. Je to čosi úplne nové, hoci ich spája rotačný pohyb.

Astron Aearospace totiž v motore Omega 1 rozdelil 4-taktný cyklus medzi dve nezávislé komory, medzi ktorými sa nachádza predkomôrka. Agregát má celkom štyri rotory umiestnené v pároch na dvoch primárnych hriadeľoch prepojených ozubenými kolesami. Tie sa otáčajú protismerne. Predné rotory sa starajú o fázu sania a kompresie, kým zadné o expanziu a výfuk. Aby to celé fungovalo a medzi komorami mohlo dochádzať k prúdeniu vzduchu, zmesi a spálených plynov, nachádza sa medzi nimi rotačný ventil. Konštrukcia je neuveriteľne kompaktná a jednoduchá. Motor nemá viac komponentov ako jednovalcový motor malej záhradnej kosačky.

Astron Aerospace tvrdí, že motor má vysokú účinnosť, pretože nemá žiadne súčiastky s vratným pohybom a takmer zanedbateľné straty trením či čerpacie straty. Nemá tiež takmer žiadne sekundárne straty, ktoré by vyplývali z pohonu podporných systémov, ako je pohon ventilovej sústavy, vyvažovacích hriadeľov či chladiaceho kvapalinového okruhu. Motor je chladený vzduchom. Mazanie vyžadujú len synchronizačné prevody a ložiská. Z toho dôvodu nedochádza ani ku kontaminácii spaľovacej komory olejom. Astron tvrdí, že motor nemá problém ani s netesnosťou rotora, pretože spaľovanie je také rýchle, že niet dosť času na úniky. V podstate nemá tesnenia.
Pozrite si konštrukciu a činnosť motora Omega 1 od spoločnosti Astron Aerospace.
Omega 1 má mať absolútne lineárny charakter chodu a bez vibrácií. V súčasnej podobe váži len 15,9 kg. Poskytuje výkon 162 koní, teda 119 kW, a krútiaci moment 231 Nm, čo je priam neuveriteľné. Vzhľadom na kompaktné rozmery a modulárnu konštrukciu je možné použiť aj dve jednotky vedľa seba, čo znamená zdvojnásobenie týchto charakteristík. Rozsah pracovných otáčok je od voľnobežných 1 000 za minútu až po 25 000. Vysoká účinnosť plynie aj z núteného preplňovania pod tlakom 200 až 300 psi. Len pre zaujímavosť, klasické motory pracujú s prepĺňacím tlakom len šesť až maximálne 35 psi. Kompresor Omega 1 je pritom neoddeliteľnou súčasťou spaľovacieho procesu.

Výkon alebo krútiaci moment možno regulovať nielen množstvom vstreknutého paliva, ale aj počtom vstrekov. K expanzii môže dochádzať pri každej otáčke rotora, ale pokojne aj pri každej piatej, desiatej či päťdesiatej. Tak môže motor bežať pri nízkom zaťažení vo vysokých otáčkach s extrémne nízkou spotrebou paliva. Keď sa zmenia podmienky a je potrebný vyšší výkon, počet vstrekov sa zvýši. Nárast je okamžitý, bez typickej turbodiery. Minimálna je aj zotrvačnosť motora. Hoci Omega 1 beží hladko, podobne ako turbínové motory, je neporovnateľne tichší.
