Zdá sa, že spaľovacie motory sú odsúdené na zánik. Postavili sa proti nim najmä politici, ktorí vidia spásu v elektromobiloch. Väčšina výrobcov už ohlásila termíny, kedy skončia s ich výrobou, a mnohé krajiny prijali dátumy zákazu predaja áut tankujúcich benzín či naftu. O to bláznivejšie sa zdá investovať do vývoja nového typu spaľovacieho motora. Spoločnosť Astron Aerospace to však robí. Predstavila úplne nový spaľovací motor Omega 1, ktorý nemá s tými piestovými, ktoré poznáme, absolútne nič spoločné. Ide totiž o rotačný motor. Lenže, nemýľte si ho ani s Wankelom. Je to čosi úplne nové, hoci ich spája rotačný pohyb.
Čítajte viac BMW sa lúči s motorom V12. Posledné kusy dodá do USAAstron Aearospace totiž v motore Omega 1 rozdelil 4-taktný cyklus medzi dve nezávislé komory, medzi ktorými sa nachádza predkomôrka. Agregát má celkom štyri rotory umiestnené v pároch na dvoch primárnych hriadeľoch prepojených ozubenými kolesami. Tie sa otáčajú protismerne. Predné rotory sa starajú o fázu sania a kompresie, kým zadné o expanziu a výfuk. Aby to celé fungovalo a medzi komorami mohlo dochádzať k prúdeniu vzduchu, zmesi a spálených plynov, nachádza sa medzi nimi rotačný ventil. Konštrukcia je neuveriteľne kompaktná a jednoduchá. Motor nemá viac komponentov ako jednovalcový motor malej záhradnej kosačky.
Astron Aerospace tvrdí, že motor má vysokú účinnosť, pretože nemá žiadne súčiastky s vratným pohybom a takmer zanedbateľné straty trením či čerpacie straty. Nemá tiež takmer žiadne sekundárne straty, ktoré by vyplývali z pohonu podporných systémov, ako je pohon ventilovej sústavy, vyvažovacích hriadeľov či chladiaceho kvapalinového okruhu. Motor je chladený vzduchom. Mazanie vyžadujú len synchronizačné prevody a ložiská. Z toho dôvodu nedochádza ani ku kontaminácii spaľovacej komory olejom. Astron tvrdí, že motor nemá problém ani s netesnosťou rotora, pretože spaľovanie je také rýchle, že niet dosť času na úniky. V podstate nemá tesnenia.
Pozrite si konštrukciu a činnosť motora Omega 1 od spoločnosti Astron Aerospace.
Omega 1 má mať absolútne lineárny charakter chodu a bez vibrácií. V súčasnej podobe váži len 15,9 kg. Poskytuje výkon 162 koní, teda 119 kW, a krútiaci moment 231 Nm, čo je priam neuveriteľné. Vzhľadom na kompaktné rozmery a modulárnu konštrukciu je možné použiť aj dve jednotky vedľa seba, čo znamená zdvojnásobenie týchto charakteristík. Rozsah pracovných otáčok je od voľnobežných 1 000 za minútu až po 25 000. Vysoká účinnosť plynie aj z núteného preplňovania pod tlakom 200 až 300 psi. Len pre zaujímavosť, klasické motory pracujú s prepĺňacím tlakom len šesť až maximálne 35 psi. Kompresor Omega 1 je pritom neoddeliteľnou súčasťou spaľovacieho procesu.
Výkon alebo krútiaci moment možno regulovať nielen množstvom vstreknutého paliva, ale aj počtom vstrekov. K expanzii môže dochádzať pri každej otáčke rotora, ale pokojne aj pri každej piatej, desiatej či päťdesiatej. Tak môže motor bežať pri nízkom zaťažení vo vysokých otáčkach s extrémne nízkou spotrebou paliva. Keď sa zmenia podmienky a je potrebný vyšší výkon, počet vstrekov sa zvýši. Nárast je okamžitý, bez typickej turbodiery. Minimálna je aj zotrvačnosť motora. Hoci Omega 1 beží hladko, podobne ako turbínové motory, je neporovnateľne tichší.
Čítajte viac VW chystá veľký comeback nafty! Práve od neho by sme to nečakali Astron sľubuje aj nízke výrobné náklady, vzhľadom na malý počet komponentov a životnosť do generálnej opravy viac ako 100 000 pracovných hodín. Spoločnosť Astron Space sa síce venuje najmä svetu lietadiel, ale konštatuje, že Omega 1 má široké spektrum využitia. Rovnako dobre môže fungovať v lodiach, autách, aj v úlohe generátora pri výrobe energie alebo predlžovača dojazdu. Motoru dokonca svedčia náročné podmienky, ako prašné prostredie či vysoké nadmorské výšky. Vynálezca Matthew Riley má v súvislosti s ním prihlásených množstvo patentov. Otázkou ostáva už len to, či Omega 1 neprichádza s krížikom po funuse a či bude o revolučný agregát ešte záujem v automobilovom či leteckom priemysle.