Šéf koncernu Satellantis Carlos Tavares patrí k málu automobilových manažérov, ktorí si v otázke elektromobilov nedávajú servítku pred ústa. Násilný prechod k batériovým elektromobilom kritizuje dlhodobo, hoci aj Stellantis tlačí na „elektrickú pílu“. Najnovšie napríklad oznámil, že skončí s výrobou osobných a úžitkových verzií dodávok so spaľovacími motormi. V ponuke ostanú len ich elektrické varianty. Týka sa to napríklad Citroënu Berlingo, Opela Combo, Peugeotu Rifter, rovnako ako aj Citroënov Jumpy, SpaceTourer či Opela Vivaro/Zafira a Peugeotov Expert/Traveller. Nie je to preto, že by to chceli zákazníci, ale z dôvodu enormného tlaku Bruselu na znižovanie emisií. Jednoducho, inej cesty niet, ak nechce Stellantis platiť vysoké, miliónové pokuty za prekročenie limitov.
Čítajte viac Šok: Stellantis úplne končí s osobnými vanmi a MPV. Zostanú len elektrickéCarlos Tavares si však uvedomuje riziká, ktoré s tým súvisia. Nedávno ich vyjadril v spoločnom rozhovore pre denníky Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera a El Mundo pri príležitosti prvého výročia vzniku Stellantisu. Doslova povedal: „Elektromobily sú technológia zvolená politikmi, nie priemyslom." Zároveň uviedol, že existujú omnoho rýchlejšie a lacnejšie cesty znižovania emisií ako presadzovanie elektromobilov. Myslel tým napríklad na hybridy. „Vzhľadom na súčasný európsky energetický mix musí elektromobil prejsť najmenej 70 000 kilometrov, len aby kompenzoval uhlíkovú stopu pri výrobe batérie a začal dobiehať ľahký hybrid, ktorý stojí o polovicu menej ako batériové vozidlo," vysvetlil.
Poukázal tiež na sociálne aspekty tejto zmeny. „Brutalita tlaku na elektromobily vytvára sociálne riziká“. A dodal, že "riskujeme stratu strednej triedy, ktorá si už nebude môcť dovoliť kupovať nové autá“. Tým poukazuje na fakt, že ceny elektromobilov sú vyššie ako ceny konvenčných vozidiel a náklady na ne neklesajú tak rýchlo, ako sa pôvodne očakávalo. Tavares varuje, že skutočné dosahy elektromobilov na priemysel a znižovanie emisií CO2 uvidíme až o 10 či 15 rokov. Vtedy už ale môže byť neskoro. „Nie je lepšie dať prednosť hybridom, ktoré budú dostupnejšie a poskytnú okamžitý efekt, než mať 100 % elektromobilov, na ktoré nebudú ľudia mať?“ pýta sa Tavares. Spomína tiež dotácie na elektromobily, ktoré sú podľa neho v budúcnosti neudržateľné.
Čítajte viac Stellantis v ohrození. Príde trnavská fabrika o svoj kľúčový model?Jednoducho, so zvyšujúcim sa objemom predaja elektromobilov by takéto stimuly predstavovali enormnú záťaž rozpočtov jednotlivých krajín. Pritom práve dotácie sú hlavným faktorom, prečo sa zákazníci rozhodujú pre nákup elektromobilov. Tam, kde takáto ponuka nie je, sú elektrické autá na okraji záujmu. Podobne pragmatický postoj majú aj zástupcovia Toyoty či Hondy, ktorí sa prihovárajú za väčšiu technologickú pestrosť. Naopak, Volkswagen bojuje za čo najrýchlejší prechod k elektromobilom. Stellantis zatiaľ uprednostňuje multienergetické platformy, ktoré umožňujú, aby ten istý model používal klasický, plug-in hybridný aj elektrický pohon. Je to poistka, ak by stávka na jednu kartu nevyšla. Zároveň to ale elektromobily Stellantisu robí menej konkurencieschopnými.