Šéf VW priznal, že elektromobily nie sú univerzálnym riešením

Koncern Volkswagen sa vrhá do elektrickej budúcnosti takpovediac po hlave. No aj jeho šéf si uvedomuje, že cieľ skoncovať so spaľovacími motormi do roku 2035 je takmer nemožný.

25.01.2022 14:00
debata (12)
Herbert Diess je jedným z najväčších zástancov... Foto: SITA/AP
Germany Volkswagen, herbert diess Herbert Diess je jedným z najväčších zástancov elektromobilov. Teraz ale mierne „brzdí“.

Herbert Diess patril ešte pred pár rokmi ku kritikom elektromobilov, no dnes je z neho jeden z najväčších zástancov elektromobility. Vyslúžil si tým kritiku niektorých akcionárov aj obdiv Elona Muska, šéfa Tesly, s ktorým má viac ako len formálne vzťahy. Kým však Musk o elektrickej budúcnosti nepochybuje, Diess nedávno v podcaste pre magazín The Verge prejavil isté obavy. Je to prekvapivé, pretože na rozdiel od najvyšších predstaviteľov Hondy, Toyoty alebo koncernu Stellantis, ktorí neustále varujú pred politickým tlakom na prechod k elektromobilom, Diess už v podstate zapája najväčšiu európsku automobilku do „zásuvky“. Ciele sú jasné. Do roku 2030 má jeho podiel predaja elektromobilov v Európe dosiahnuť 50 % a do roku 2035 celých 100 %.

Germany Volkswagen, herbert diess Čítajte viac Herbert Diess zostáva šéfom VW. K personálnym rošádam v koncerne ale prišlo

Ako to chce Diess spraviť? Na túto otázku odpovedal, že vzhľadom na trhové zastúpenie značky VW v Európe by potreboval len na dosiahnutie 50-percentného podielu elektromobilov šesť gigatovární na batérie. „Tieto továrne by museli byť v prevádzke v roku 2027, najneskôr 2028, aby sme splnili ciele do roku 2030,“ konštatuje Diess. „Vážim si náš tím, ktorý čelí tejto výzve, pretože na realizáciu potrebujete kúpiť všetky stroje, nájsť priestory, postaviť továrne, vyškoliť personál a mať istotu v dodávkach surovín aj v tom, že sú kvalitné.“ Ešte ťažšie to bude s prechodom na 100 % elektromobilov. „Bude to obrovská výzva. Nie je to len o tom povedať – vypnime autá so spaľovacími motormi. Je to takmer nemožné,“ priznáva Diess.

Diess - Musk Čítajte viac Elon Musk vystúpil na konferencii VW! Pozval ho sám Diess

Ešte viac prekvapujú jeho slová o tom, že elektromobily nie sú univerzálnym riešením. „Druhou stránkou veci je, že elektromobily dávajú zmysel len vtedy, pokiaľ sa nabíjajú obnoviteľnou energiou, ktorá pochádza z vetra, slnka alebo jadra. Pokiaľ máme krajiny závislé od výroby energie z uhlia, nemá tam zmysel predávať elektromobily.“ Diess preto upozorňuje, že je nevyhnutné vyhradiť čas na prechod k zelenej výrobe energie. Konkrétne spomína Poľsko, kde absolútna väčšina energie pochádza z uhoľných elektrární. A vyrábať elektromobily v továrňach, ktoré využívajú energiu z uhlia, je podľa Diessa ešte horšie ako vyrábať autá na benzín.

Ionity - sieť rýchlonabíjacích staníc Čítajte viac Herbert Diess: Šéf koncernu VW ‘objavil‘ nevýhodu elektromobility

„Nedáva zmysel elektrifikovať mobilitu sveta, kým najprv nespravíme energetický sektor CO2 neutrálnym,“ vysvetľuje Diess. Vo Francúzsku, v Nórsku, v Rakúsku, v Európe, v niektorých častiach Ameriky a v niektorých častiach Kanady je to už v poriadku , ale musí to ísť ruka v ruke s premenou výroby primárnej energie,“ tvrdí Diess. Šéf koncernu VW sa tak v podstate približuje rétorikou k svojim konkurentom. Tí už dávnejšie varujú, že násilný prechod k elektromobilom znamená veľké riziká pre celý priemysel, zvlášť európsky, a to bez toho, aby došlo k splneniu emisných cieľov. Diess si teda necháva zadné vrátka a počíta s tým, že mimo Európy, napríklad v Indii alebo v USA, bude automobilka naďalej ponúkať autá so spaľovacími motormi.

Ionity - sieť rýchlonabíjacích staníc Čítajte viac Herbert Diess: Šéf koncernu VW ‘objavil‘ nevýhodu elektromobility

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #elektromobily #Herbert Diess
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek