Dacia vyrobila v Rumunsku už 7 miliónov áut. Oslávencom bol Duster

Všetko sa to začalo v roku 1966, keď bola v mestečku Mioveni založená spoločnosť Uzina de Autoturisme Pitesti (UAP). Prvé autá začala produkovať v roku 1968. Dnes ich má na konte neuveriteľných sedem miliónov.

26.01.2022 14:00
debata
Jubilejným exemplárom s poradovým číslom 7 000... Foto: SHUTTERSTOCK, Dacia
Dacia - závod Mioveni Jubilejným exemplárom s poradovým číslom 7 000 000 sa stala Dacia Duster 1,3 TCE s automatickou prevodovkou.

Dacia oznámila, že vo svojom domovskom závode v Mioveni, neďaleko Pitesti, vyrobila expemplár s poradovým číslom 7 000 000. Išlo o jej najúspešnejší model – SUV Duster. V tomto prípade vo vrcholovej verzii Extreme s motorom 1,3 TCe a dvojspojkovou automatickou prevodovkou EDC. Počiatky výroby však boli oveľa skromnejšie. Všetko sa to začalo v roku 1966, keď bola v mestečku Mioveni založená spoločnosť Uzina de Autoturisme Pitesti (UAP). Rumuni v polovici 60. rokov totiž hľadali partnera pre výrobu osobných áut. A našli ho vo Francúzsku. Bol ním Renault.

Dacia Jogger - 2021 Čítajte viac Dacia Jogger: Najlacnejšie 7-miestne kombi má slovenské ceny. LPG je základ!

Francúzska automobilka poskytla všetko potrebné na licenčnú výrobu. Hlavný závod dobudovali v roku 1968 v Mioveni a v tom istom roku opustili linky prvé kusy Renaultu 8 pod názvom Dacia 1100. Závod bol síce pôvodne koncipovaný na výrobu licenčného Renaultu 12, ale v čase dobudovania továrne nebola ešte výroba tohto auta pripravená. A tak dostala prednosť staršia „osmička“. Vzniklo z nej celkovo 44 000 kusov. Až od roku 1969, presne 23. augusta, prišla konečne na rad legendárna Dacia 1 300, v tom čase s logom Renaultu úradujúce európske auto roka. A stala sa symbolom rumunského automobilového priemyslu.

V roku 1968 spustila Dacia výrobu licenčného... Foto: Dacia
Dacia - história V roku 1968 spustila Dacia výrobu licenčného Renaultu 8.

Postupne však Renault strácal nad Daciou kontrolu a spolupráca sa skončila. Od roku 1978 si rumunská automobilka žila takpovediac vlastným životom. To spôsobilo klesajúcu kvalitu výroby a technologické zaostávanie. Rumuni síce časom tisíctristovku inovovali, vznikali aj rôzne verzie od kombi cez kupé až po pikap, no to kvalitu skôr zhoršovalo. V deväťdesiatych rokoch nasledovali ešte autorské počiny v podobe Dacie Solenza, Nova či SuperNova, konštruované v Rumunsku bez Renaultu, no skutočný obrat prišiel až v roku 1999. O Daciu totiž opäť prejavil záujem Renault a stal sa vlastníkom 51 % akcií.

Dnes zamestnáva závod viac ako 10 000 pracovníkov. Foto: SHUTTERSTOCK, Dacia
Dacia - závod Mioveni Dnes zamestnáva závod viac ako 10 000 pracovníkov.

V nasledujúcich piatich rokoch tu Francúzi preinvestovali 489 miliónov eur a podiel zvýšili na 99,3 percenta. A v roku 2004 debutoval Logan. Projekt známy ako „auto za 5 000 dolárov“. Z nenápadného lowcostového tovaru, určeného prioritne pre rozvíjajúce sa krajiny na Balkáne, v Rusku či vo východnej Európe, sa stal doslova bestseller, míľnik novej epochy Dacie. Úspech zažil aj na Západe. S príchodom druhej generácie Loganu a nových modelov Sandero, Lodgy, Dokker a najmä SUV Duster sa stal z Dacie jeden z najúspešnejších príbehov európskeho automobilového priemyslu. Najnovším prírastkom je 7-miestny Jogger. Závod však vyrába aj motory, prevodovky a ďalšie komponenty.

Dacia - špinička áut Mud Wash 2022 Čítajte viac Dacia otvorí prvú ‘špiničku‘ áut! Nie je to vtip

„Míľnik jedného milióna vozidiel dosiahla Dacia v roku 1985, dva milióny v roku 1998 a 5 miliónov v roku 2014. Duster bol uvedený na trh v roku 2010 a je modelom s najväčším počtom jednotiek vyrobených v histórii závodu, pripadajú naň približne dva milióny kusov,“ uvádza sa vo vyhlásení Dacie. V súčasnosti je viac ako 85 percent produkcie závodu určenej na export, pričom vozidlá sa dostávajú najmä na trhy v Európe, ale aj v severnej Afrike a na Strednom východe. Okrem Mioveni vyrába Dacia aj za hranicami Rumunska. Logan a Sandero schádzajú tiež z liniek v Maroku a Alžírsku. Elektrický Spring zas vzniká v Číne.

Dacia - história Foto: Dacia
Dacia - história Dacia - história

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Mioveni #Pitešti
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek