Výsmech automobilkám: Európske nebo stále križujú ‘lietadlá duchov‘

Automobilky dostávajú obrovské pokuty za každý gram emisií navyše, zatiaľ čo prázdne lietadlá ich vypúšťajú zbytočne tisícky ton. Byrokracia je totiž dôležitejšia, než ekológia.

25.01.2022 06:01
lietadlo, Lufthansa, Mesiac, letisko,... Foto: ,
Nad hlavami nám lietajú prázdne lietadlá len preto, aby si letecké spoločnosti udržali lukratívne časové sloty na letiskách.
debata (60)

Začiatkom tohto mesiaca vyvolala obrovskú búrku nevôle informácia šéfa nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa (pod ktorú patrí aj Austrian, Swiss a Brussels Airlines), že budú musieť v priebehu aktuálnej sezóny vypraviť približne 18 000 prázdnych, respektíve takmer prázdnych lietadiel a uskutočniť lety, ktoré z ekonomického hľadiska nedávajú žiadny zmysel a z ekologického hľadiska sú úplnou katastrofou.

Len pre zaujímavosť – emisie skleníkových plynov z medzinárodnej leteckej dopravy vzrástli v posledných dvoch desaťročiach o takmer 130 % a spolu s lodnou dopravou je to zároveň jediné odvetvie, v ktorom emisie od roku 1990 radikálne rastú. Očakáva sa, že emisie z lietadiel v roku 2050 budú 7 až 10-krát vyššie ako v roku 1990. Napriek tomu ekológovia a politici sústreďujú svoj tlak práve na automobilovú dopravu a automobilky musia platiť veľké pokuty za každý gram emisií nad dohodnutú kvótu a to pri každom vyrobenom aute.

Letiská nie sú „nafukovacie“

Približne 18 000 prázdnych lietadiel – a to len za jednu veľkú spoločnosť – v priebehu jednej sezóny však politikom a ani ekológom akosi nevadí. A pritom lietajú z dôvodov, ktoré sú v súčasnosti doslova absurdné. Aerolinky si totiž potrebujú udržať lukratívne časy príletov a odletov na takzvaných „slotových“ letiskách. A v Európe k nim patrí väčšina dôležitých medzinárodných letísk.

Každý by totiž chcel, aby mohol napríklad ráno o deviatej nastúpiť vo Viedni na lietadlo, smerujúce do Paríža a o dva dni sa večer v nejakom rozumnom čase vrátiť. Parížske a ani viedenské letisko však nie sú „nafukovacie“ a v priebehu jednej hodiny dokážu prijať alebo vypraviť iba obmedzený počet lietadiel. Preto existujú takzvané „sloty“, teda aerolinky majú garantované, že v konkrétnom čase môžu na konkrétnom letisku pristáť alebo z neho odletieť.

Boom Overture Čítajte viac Sen o nadzvukových civilných lietadlách žije. Je reálnejší, než sa môže zdať

A sloty získavali na význame práve s obrovským nárastom počtu cestujúcich v leteckej doprave. Počet cestujúcich na letoch prevádzkovaných z a do krajín v rámci EÚ bol podľa Eurostatu v roku 1993 približne 360 miliónov, no v roku 2008 to bolo už 800 miliónov a v roku 2018 vyše 1,1 miliardy. A každý jeden z nich by chcel svoju cestu absolvovať v „dobrých časoch“ tak, aby nemusel vstávať kvôli letu o tretej ráno.

Preto na vyťažených letiskách vznikol tzv. slotový systém a v ňom mali určitú výhodu zavedené spoločnosti, ku ktorým patrí napríklad Lufthansa. Tie totiž pravidelné linky medzi lukratívnymi európskymi destináciami prevádzkujú už desiatky rokov a nové, zväčša lowcostové, aerolinky prichádzali do slotového systému až neskôr, keď už bol rozbehnutý a logicky pre ne zostali menej atraktívne časy.

zväčšiť Percento plánovaných letov oproti roku 2019.... Foto: OAG, IATA
lety Percento plánovaných letov oproti roku 2019. (Červená: domáce lety, modrá: medzinárodné)

Aby si spoločnosť udržala svoje sloty a pre konkrétne letisko bolo ekonomicky rentabilné jej ich vopred rezervovať a aby sa celý komplikovaný systém nemusel s príchodom každej ďalšej sezóny meniť, bolo prijaté pravidlo, že ak si chce letecká spoločnosť svoje dobré pristávacie a vzletové časy udržať, tak v nich musí na konkrétnej linke zrealizovať aspoň 80 percent letov. Ak tak neurobí, o lukratívny časový slot príde a ten letisko musí ponúknuť ďalšiemu záujemcovi v poradí.

Ekológia dostáva „na frak“, ide o biznis

A preto nám teraz nad hlavami križujú nebo poloprázdne, respektíve v mnohých prípadoch úplne prázdne lietadlá. Pre takéto lety sa dokonca vžilo označenie „ghost flights“, teda lety duchov. S dramatických poklesom cestujúcich v „pandémiových rokoch“ 2020 a 2021, ktorý dosahoval v roku 2020 vyše 75 percent, aerolinky lietadlá nedokážu jednoducho naplniť a tie preto lietajú prázdne, len aby si zachovali lukratívne linky. Reálne je pritom pre leteckú spoločnosť let v Európe rentabilný, až keď dokáže lietadlo zaplniť na 60 až 80 percent (v závislosti od typu lietadla a obsadenosti miest v prvej a druhej triede).

Aby sme politikom úplne nekrivdili, z týchto dôvodov Európska komisia znížila pravidlo o využívaní slotov najprv z 80 na 65 percent a následne dokonca na 50 percent. Pokles cestujúcich je však tak obrovský, že ani to nestačí, aby sa lietadlá naplnili.

Nové spoločnosti a leteckí „dinosauri“

Generálny riaditeľ skupiny Lufthansa Carsten Spohr koncom decembra pre nemecké médiá uviedol, že zatiaľ čo v čase pandémie sa takmer vo všetkých ostatných častiach sveta našli výnimky šetrné ku klíme, EÚ to rovnakým spôsobom neumožnila. Podľa neho súčasné pravidlá sú v rozpore s tým, čo chcela Európska komisia dosiahnuť svojím programom „Fit for 55“.

50022320721 421bd86c60 c Čítajte viac Spirit of Innovation: Elektrické lietadlo od Rolls-Royceu prvýkrát vzlietlo

Súčasný stav logicky kritizujú najmä lowcostové spoločnosti, tvrdiace, že vďaka ich nízkym cenám by lukratívne sloty dokázali naplniť efektívnejšie a nemuseli by na nich lietať prázdne lietadlá „prepravných dinosaurov“, k akým patrí napríklad Lufhansa.

Kým však títo svoje sloty nepustia aj za cenu obrovských strát a vypravovania prázdnych lietadiel, nové aerolinky sa k nim nedostanú. A keďže všetci dúfajú, že pandémia čoskoro skončí a letecká osobná preprava sa v plnom rozsahu obnoví, tak prázdne lietadlá budú nad našimi hlavami lietať aj naďalej a vypúšťať zbytočne milióny ton emisií.

Európska komisia tiež považuje existujúci systém za efektívny a jediný možný. Podľa agentúry Bloomberg označil hovorca Európskej Komisie Stefan De Keersmaecker najnovšie nariadenia, týkajúce sa slotov za „veľmi rozumné“ a dodal, že „nikto nemôže tvrdiť, že by nariadenie EÚ nútilo spoločnosti k lietaniu“. Podľa neho môžu jednotlivé spoločnosti podať žiadosť o dodatočné výnimky, pokiaľ vidia, že úroveň prevádzky nestúpa podľa predpokladov.

© Autorské práva vyhradené

60 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #lietadlá #Lufthansa #letecká doprava #emisie lietadiel
Články podľa značiek