Kríza sa prehlbuje: Škoda odstavuje aj nedorobené lukratívne modely Enyaq!

Za celý minulý rok Škoda Auto nevyrobila až 300 000 áut. Automobilka tento rok už nezhotovuje ani motory, či prevodovky, ktoré by štandardne predala materskému koncernu Volkswagen, napríklad do bratislavského závodu.

26.01.2022 16:00
Skoda-Enyaq i V-2021-1600-a5 Foto:
Elektromobily Enyaq sú pre Škodu absolútnou prioritou. Kvôli nedostatku čipov však momentálne nevie dokončiť ani tie.
debata (23)

Koncom minulého roku sme písali, že mladoboleslavskej automobilke Škoda chýbajú nielen polovodiče, ale aj autorádia a ďalšie komponenty. Preto utlmovala výrobu áut s nižšou pridanou hodnotou a sústredila sa na drahšie modely, hlavne Superb, Kodiaq a Enyaq. Aktuálne však nedokáže dokončiť ani tie.

Ani po dlhej vianočnej odstávke sa situácia vo výrobe v troch českých závodoch firmy Škoda Auto nelepší. Rovnako ako v prípade mnohých ďalších automobiliek, aj v tej mladoboleslavskej tlmí produkciu nedostatok čipov.

V kritických fázach minulého roka sa na odstavných plochách nahromadilo takmer päťdesiat tisíc nedokončených škodoviek. Koncom roka ich postupne ubúdalo, posledné vlani vyrobené vozidlá Škoda úspešne dokončuje v týchto dňoch. Avšak pribúdajú nové.

Ihneď po obnovení výroby, ktorá postupne nabehla od 9. januára, putujú stovky nedokončených vozidiel na odstavné plochy. Len za január by mala automobilka odstaviť asi 2500 vozidiel. Nedostatok čipov je natoľko vážny, že na plochách sa stále viac hromadia aj vlajkové elektromobily Enyaq, ktorých produkciu pritom Škoda Auto dlhodobo uprednostňuje. Informoval o tom server e15.cz.

Odhadujeme, že do konca januára odstavíme 2 500 áut. Achillovou pätou je riadiaca jednotka parkovacieho zariadenia pri elektromobiloch Enyaq, ktorých teraz odstavujeme skutočne veľa, viac, než by sme chceli.
Jaroslav Povšík, predseda podnikovej rady

V polovici tohto týždňa parkovalo na odstavných plochách automobilky takmer 300 v tomto roku vyrobených a pre nedostatok čipov nedokončených áut. Ako povedala hovorkyňa firmy Martina Špittová, väčšinou v Lysej nad Labem. „Robíme maximum, aby sme eliminovali počet nekompletných vozidiel, ktorý bude v 1. polroku tohto roka závisieť od vplyvu variantu koronavírusu omikron na dodávateľské reťazce,“ povedala.

„Odhadujeme, že do konca januára odstavíme 2 500 áut. Achillovou pätou je riadiaca jednotka parkovacieho zariadenia pri elektromobiloch Enyaq, ktorých teraz odstavujeme skutočne veľa, viac, než by sme chceli,“ povedal predseda podnikovej rady Škoda Auto Jaroslav Povšík. „Odstavené vozidlá je pritom nevyhnutné priebežne dobíjať, aby v baterkách neklesalo napätie a zákazník nemal potom problémy s naštartovaním nového auta,“ dodal.

Ani on, ani vedenie automobilky nedokážu odhadnúť, nakoľko početná bude tohtoročná „flotila“ odstavovaných vozidiel. Za celý minulý rok Škoda Auto nevyrobila až 300 000 áut. Globálny odbyt Škoda Auto klesol vlani o 126 600 na 878 200 vozidiel. Podľa Povšíka automobilka tento rok nezhotovuje ani motory, či prevodovky, ktoré by štandardne predala materskému koncernu Volkswagen, napríklad do bratislavského závodu.

Škoda Octavia Pro - 2021 Čítajte viac Škoda je v kríze. V hre je aj úplný odchod z Číny

Kľúčové dodávky čipov by sa však mali postupne stabilizovať, podotkol v novom programe relácie E15 Elita biznisu člen predstavenstva automobilky Martin Jahn. „Verím, že sa čakacia lehota na naše autá skráti a že sa ich aj viac vyrobí. Rozjazd bude možno v pomalšom tempe, sme však presvedčení, že od 2. štvrťroka tohto roka už zasa pôjdeme v maximálnej kapacite,“ uviedol Jahn.

Facebook X.com 23 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Škoda Auto #Škoda Enyaq #čipová kríza #nedostatok polovodičov
Články podľa značiek