Ako uvádza agentúra JATO Dynamics, ktorá zhromažďuje údaje o predaji áut v 25 krajinách Európskej únie, ale aj vo Veľkej Británii, Nórsku a Švajčiarsku, vlani putovalo k zákazníkom len 11,75 milióna nových vozidiel. Ide o najhorší výsledok od roku 1985. Hoci v prvom polroku sa zdalo, že trh bude rásť, karty zamiešal nedostatok polovodičových súčiastok, najmä v druhej polovici roka. Analytik JATO Dynamics Felipe Munoz hovorí doslova o búrke. Všetko vyvrcholilo decembrovým pádom trhu o 22 % v porovnaní s rokom 2020 a až o 25 % v porovnaní s rokom 2019.
Čítajte viac Kolaps predaja áut vlani popkračoval. Darilo sa len ÁzijcomNapriek tomu, že predaje áut na kľúčových trhoch vo Veľkej Británii, Španielsku, Francúzsku a Taliansku si dokázali udržať podobný počet registrácií ako v roku 2020, všetko pokazil najväčší európsky automobilový trh – Nemecko. V tejto krajine klesli registrácie o celých 10 % a dostali sa na úroveň roka 1985. Bol to tiež najhorší rok pre registrácie nových áut v Rakúsku od roku 1984, v Belgicku od roku 1995 a v Holandsku od roku 1980. Z krízy ťažili len elektrické autá. „Väčšinu roka bolo jednoduchšie kúpiť elektromobil ako klasické auto vzhľadom na kratšie dodacie lehoty a štedré stimuly poskytované vládami,“ vysvetlil Munoz.
Elektrifikované vozidlá, teda elektromobily a plug-in hybridy, si počtom 2,25 milióna registrácií prisvojili 19 % trhu. Naopak, naftové autá sa podielom 21,7 % ocitli na rekordne nízkych číslach. Kým európski výrobcovia, doplácajúci najviac na nedostatok čipov, trpeli, tým ázijským sa darilo. Napríklad Hyundai a Kia dokázali zvýšiť vďaka širokej ponuke SUV a elektromobilov podiel na európskom trhu takmer o dva percentuálne body – zo 6,7 % v roku 2019 na 8,6 % v roku 2021. Bol to silný rok aj pre Toyotu, ktorej podiel vzrástol o 1,4 bodu, najmä vďaka najnovšej generácii Toyoty Yaris, ktorá sa dostala medzi 10 najlepšie predávaných áut v 14 krajinách.
Čítajte viac Najpredávanejšie autá roku 2021: Fabia je prvá, Hyundai i30 porazil Octaviu!Aj napriek nedostatku áut na trhu sa vkus zákazníkov príliš nezmenil. Naďalej sa presúvali od tradičných vozidiel, akými sú hatchbacky, sedany a MPV, k SUV. Športovo-úžitkové autá si polepšili vďaka príchodu nových elektrifikovaných modelov. V minulom roku dosiahli registrácie SUV až 5,34 milióna kusov, čo predstavuje nárast o 11 % v porovnaní s rokom 2020. Trhový podiel SUV tak vyskočil z 38,2 % v roku 2019 a 40,3 % v roku 2020 na 45,5 minulý rok. Ide o historicky najvyšší trhový podiel SUV v Európe, ktorá tak doháňa 52,3-percentný podiel v USA.
V minulom roku bol koncern Volkswagen najväčším predajcom SUV v Európe, keďže každé štvrté registrované vozidlo nieslo logo niektorej z jeho značiek. V porovnaní s rokom 2019 objem SUV klesol len nepatrne (-2 %), zatiaľ čo najväčší konkurent Stellantis zaznamenal pokles o 24 %. Rebríček SUV podľa modelov viedol Peugeot 2008, ktorý predbehol Renault Captur. Dvetisícosmička zaznamenala najväčší nárast trhového podielu spomedzi všetkých SUV medzi rokmi 2019 a 2021. Nebolo to však jediné SUV s dvojciferným rastom. V rebríčku stúpli aj Volkswagen T-Cross, Volvo XC40, Toyota RAV4, Kia Niro či Nissan Juke.
Čítajte viac Predaj elektromobilov na Slovensku v roku 2021: čisté zúfalstvoČipová kríza zmenila aj zväčša ustálený rebríček najúspešnejších modelov. Volkswagen Golf síce ostal najpredávanejším autom Európy, no neustále klesá. Môže za to nedostatok čipov, čo spôsobilo, že automobilka musela na niekoľko týždňov zastaviť výrobu svojho bestselleru, ale aj vnútorná konkurencia zo strany stále obľúbenejšieho SUV a elektromobilov tejto značky. Tak napríklad v Nemecku klesol predaj Golfu na najnižšiu úroveň od roku 1980, zatiaľ čo trhový podiel crossoveru T-Roc vyskočil z 1,63 % v roku 2019 na 2,19 % v minulom roku a ID.3 tvoril vlani 1,02 % odbytu. Mimochodom, ID.3 bolo vlani tretím najpredávanejším elektromobilom v Európe.
Vlani si Golf našiel 205 408 zákazníkov, čo je len o 10 000 kusov viac pred Peugeotom 208, ktorý sa stal druhým najpredávanejším modelom. S 28 % poklesom objemu v porovnaní s rokom 2020 a 50 % v porovnaní s rokom 2019 je jasné, že konkurenti sa ku Golfu rýchlo približujú. Platí to aj pre tretiu Daciu Sandero, Renault Clio či spomínaný Peugeot 2008. Prvú desiatku uzatvárajú VW T-Roc, Toyota Yaris, Opel Corsa, Fiat 500 a Citroën C3. Medzi výrobcami elektromobilov sa darí najmä Tesle. Svoj trhový podiel v Európe dokázala od roku 2019 zdvojnásobiť a predbehnúť predaje v Európe zavedených značiek – ako Mazdy, Jeepu či Land Roveru. Ocitla sa tak na priečke s číslom 21, keď predala takmer 168 000 áut.
Čítajte viac Američania vybrali 3 najlepšie autá roka 2022. Elektrické nestíhaliModel 3 bol nielen najpredávanejším elektromobilom v Európe, ale zabezpečil si aj miesto v TOP 20 v celkovom hodnotení modelov. Predalo sa z neho viac ako napríklad z Peugeotu 3008, Volkswagenu Tiguan alebo Fiatu Panda. Tesla 3 sa zároveň ocitla v prvej desiatke najúspešnejších modelov v Rakúsku, Nemecku, bola druhým najpredávanejším modelom vo Veľkej Británii a prvá v Nórsku a Švajčiarsku. Očakávať, že by sa mohla situácia v odbyte áut zlepšiť, je naivné. Problémy s nedostatkom čipov majú totiž sprevádzať aj tento rok. Tak napríklad nemecký výrobca procesorov Infineon odhaduje, že dodávky nabehnú na pôvodnú úroveň až v priebehu roka 2023. Prvé náznaky zlepšenia by síce mohli prísť už koncom toho súčasného, ale situáciu s výrobou áut to v najbližšom čase nevyrieši.