Fio bankaFio banka

Škoda verzus Hyundai: Kto sa stal kráľom nižšej strednej triedy za rok 2021?

Oproti roku 2019 poklesol predaj Octavií takmer o 40 percent a odrazilo sa to aj na jej postavení v rebríčku najpredávanejších áut. Najväčším skokanom v ňom je však Citroën C4.

31.01.2022 05:00
Hyundai-i30 Fastback N-2021-1600-08 Foto:
Rebríčkom najpredávanejších áut nižšej strednej triedy si to smerom nahor namieril Hyundai i30 a zaradil pritom "plnú" rýchlosť.
debata (3)

Keď sme sa na konci roku 2020 tešili, že ťažký koronakrízový rok aj so všetkými jeho lockdownami máme konečne za sebou, pozerali sme sa na rok 2021 so značným optimizmom. A predaje na jar hovorili, že tento optimizmus je oprávnený, výroba aj predaj áut prudko vyskočili a atakovali aj čísla z rekordného „predpandémiového“ roku 2019.

Zlý a horší rok

Potom sa však Covid vrátil silnejší, než predtým a automobilky museli popri ňom čeliť aj ďalšej nepredpokladanej kríze – nedostatku polovodičov a ku koncu roku aj radikálnemu nárastu cien niektorých surovín, napríklad ocele a hliníku. Kvôli nej sa globálne nevyrobili – a samozrejme ani nepredali – milióny áut. A hlavne tých s nižšou maržou, teda malých áut a áut patriacich k nižšej strednej triede.

Renault-Clio-2020-1600-54 Čítajte viac Golf je zosadený. Najpredávanejším autom Európy za rok 2021 je ‘francúz‘!

Zatiaľ čo počas koronakrízy v roku 2020 najviac „krvácala“ práve nižšia stredná trieda, tak v roku 2021 sa najviac prepadol predaj malých áut. V roku 2020 sa v rámci nižšej strednej triedy na Slovensku predalo 18 245 áut, v uplynulom roku to bolo 17 520 áut, čo predstavuje medziročný pokles o necelé 4 percentá. V prípade malých áut evidujeme medziročný pokles 19,3 percenta.

Kríza z posledných dvoch rokov sa netýka len predaja relatívne drahších áut zo segmentu SUV. Ten totiž medziročne vzrástol najviac, do tejto kategórie patrilo v uplynulom roku takmer 46 percent novo zaregistrovaných áut. SUV-čiek sa v roku 2021 predalo na Slovensku viac, než malých áut a áut nižšej strednej triedy spolu.

K automobilkám, ktoré polovodičová kríza zasiahla najsilnejšie patrila aj u nás najpopulárnejšia a najpredávanejšia značka – Škoda Auto. Tá kvôli nej celosvetovo nevyrobila približne 300 000 áut a preto sa na niektoré jej modely výrazne predĺžili čakacie doby. Napríklad ak si niekto koncom uplynulého roku objednal Octaviu, je možné, že sa jej v skutočnosti dočká až v roku 2023. Naopak – ázijské automobilky postihol nedostatok polovodičov oveľa menej a preto na trh doslova chrlili jedno auto za druhým.

Skoda-Fabia-2022-1600-ab Čítajte viac Najpredávanejšie autá roku 2021: Fabia je prvá, Hyundai i30 porazil Octaviu!

V rebríčku 15 najpredávanejších áut na Slovensku za uplynulý rok majú ázijské automobilky presne tretinové zastúpenia a ani jeden z modelov, ktoré v rebríčku sú, si medziročne nepohoršil. Práve naopak – Hyundai i30 dokázal poraziť svojho najväčšia rivala a dovtedy dominantný model na trhu v tejto kategórii – Škodu Octaviu a stal sa tak na Slovensku kráľom nižšej strednej triedy.

Vzostupy a pády

Len pre zaujímavosť: v roku 2020 nižšej strednej triede kraľovala Octavia s predajom 3 997 kusov a pred druhým Hyundaiom i30 mala komfortný náskok 1 461 áut (v roku 2019 bol medzi nimi rozdiel takmer 1 800 kusov). Aby sme ilustrovali pokles predaja Octavií, (zavinený nie nedostatkom záujmu, ale veľkým nedostatkom polovodičových komponentov) tak v roku 2021 sa ich predalo o rovných 2 000 menej, než v silnom roku 2 019. V reči percent to znamená pokles o 38,3 percenta.

Renault-Clio-2020-1600-5c Čítajte viac Najpredávanejšie malé autá na Slovensku? Citroën C3 na 2. mieste!

My sme začiatkom uplynulého roku predpokladali, že do rebríčku predajov by v rámci nižšej strednej triedy mohli v roku 2021 výraznejšie prehovoriť nový Peugeot 308, Astra na novej platforme, vynovená Honda Civic a Ceed. Pri niektorých nám jednoducho nevyšiel tip, inde zasiahla polovodičová kríza a nedostatok áut na trhu. Fakt je, že žiadne z nich nejak výrazne „nevystrelilo“.

Najväčším skokanom v našom rebríčku je Citroën C4, ktorý si medziročne polepšil takmer o štyri desiatky miest. Netreba však za tým hľadať nič extra, je to dané tým, že tento model sa začal predávať až v druhej polovici decembra roku 2020 a predalo sa len pár kusov, ktoré ledva stačili na to, aby sa do štatistík dostal. Uplynulý rok bol teda pre tento model prvým „kompletným“, čo mu napokon v tejto kategórii vynieslo slušné siedme miesto.

Nasleduje rebríček 15 najpredávanejších modelov nižšej strenej triedy na Slovensku v roku 2021, vrátane predaných kusov a medziročného porovnania:

Model Pred. Kusy Rok 2020
1. Hyundai i30 3 479 2.
2. Škoda Octavia 3 218 1.
3. Kia Ceed 2 541 3.
4. Škoda Scala 1 908 4.
5. Toyota Corolla 1 433 5.
6. VW Golf 1 208 6.
7. Citroën C4 694 41.
8. Kia Proceed 527 9.
9. SEAT Leon 322 7.
10. Peugeot 308 321 8.
11. Mazda 3 239 12.
12. Renault Megane 204 10.
13. Audi A3 194 14.
14. Opel Astra 167 13.
15. FIAT Tipo 141 11.
  Dáta: ZAP SR    

(Pri zostavovaní vyššie uvedeného rebríčku sme vychádzali zo štatistík Zväzu automobilového priemyslu, no na rozdiel od nich sčítavame karosárske verzie sedan, hatchback a kombi. Ostatné – napríklad crossovery – berieme ako samostatné modely.)

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #predaj áut #Top 10 #ZAP SR #najpredávanejšie autá na Slovensku #nižšia stredná trieda
Články podľa značiek