Keď sme sa na konci roku 2020 tešili, že ťažký koronakrízový rok aj so všetkými jeho lockdownami máme konečne za sebou, pozerali sme sa na rok 2021 so značným optimizmom. A predaje na jar hovorili, že tento optimizmus je oprávnený, výroba aj predaj áut prudko vyskočili a atakovali aj čísla z rekordného „predpandémiového“ roku 2019.
Zlý a horší rok
Potom sa však Covid vrátil silnejší, než predtým a automobilky museli popri ňom čeliť aj ďalšej nepredpokladanej kríze – nedostatku polovodičov a ku koncu roku aj radikálnemu nárastu cien niektorých surovín, napríklad ocele a hliníku. Kvôli nej sa globálne nevyrobili – a samozrejme ani nepredali – milióny áut. A hlavne tých s nižšou maržou, teda malých áut a áut patriacich k nižšej strednej triede.

Zatiaľ čo počas koronakrízy v roku 2020 najviac „krvácala“ práve nižšia stredná trieda, tak v roku 2021 sa najviac prepadol predaj malých áut. V roku 2020 sa v rámci nižšej strednej triedy na Slovensku predalo 18 245 áut, v uplynulom roku to bolo 17 520 áut, čo predstavuje medziročný pokles o necelé 4 percentá. V prípade malých áut evidujeme medziročný pokles 19,3 percenta.
Kríza z posledných dvoch rokov sa netýka len predaja relatívne drahších áut zo segmentu SUV. Ten totiž medziročne vzrástol najviac, do tejto kategórie patrilo v uplynulom roku takmer 46 percent novo zaregistrovaných áut. SUV-čiek sa v roku 2021 predalo na Slovensku viac, než malých áut a áut nižšej strednej triedy spolu.
K automobilkám, ktoré polovodičová kríza zasiahla najsilnejšie patrila aj u nás najpopulárnejšia a najpredávanejšia značka – Škoda Auto. Tá kvôli nej celosvetovo nevyrobila približne 300 000 áut a preto sa na niektoré jej modely výrazne predĺžili čakacie doby. Napríklad ak si niekto koncom uplynulého roku objednal Octaviu, je možné, že sa jej v skutočnosti dočká až v roku 2023. Naopak – ázijské automobilky postihol nedostatok polovodičov oveľa menej a preto na trh doslova chrlili jedno auto za druhým.

V rebríčku 15 najpredávanejších áut na Slovensku za uplynulý rok majú ázijské automobilky presne tretinové zastúpenia a ani jeden z modelov, ktoré v rebríčku sú, si medziročne nepohoršil. Práve naopak – Hyundai i30 dokázal poraziť svojho najväčšia rivala a dovtedy dominantný model na trhu v tejto kategórii – Škodu Octaviu a stal sa tak na Slovensku kráľom nižšej strednej triedy.
Vzostupy a pády
Len pre zaujímavosť: v roku 2020 nižšej strednej triede kraľovala Octavia s predajom 3 997 kusov a pred druhým Hyundaiom i30 mala komfortný náskok 1 461 áut (v roku 2019 bol medzi nimi rozdiel takmer 1 800 kusov). Aby sme ilustrovali pokles predaja Octavií, (zavinený nie nedostatkom záujmu, ale veľkým nedostatkom polovodičových komponentov) tak v roku 2021 sa ich predalo o rovných 2 000 menej, než v silnom roku 2 019. V reči percent to znamená pokles o 38,3 percenta.

My sme začiatkom uplynulého roku predpokladali, že do rebríčku predajov by v rámci nižšej strednej triedy mohli v roku 2021 výraznejšie prehovoriť nový Peugeot 308, Astra na novej platforme, vynovená Honda Civic a Ceed. Pri niektorých nám jednoducho nevyšiel tip, inde zasiahla polovodičová kríza a nedostatok áut na trhu. Fakt je, že žiadne z nich nejak výrazne „nevystrelilo“.
Najväčším skokanom v našom rebríčku je Citroën C4, ktorý si medziročne polepšil takmer o štyri desiatky miest. Netreba však za tým hľadať nič extra, je to dané tým, že tento model sa začal predávať až v druhej polovici decembra roku 2020 a predalo sa len pár kusov, ktoré ledva stačili na to, aby sa do štatistík dostal. Uplynulý rok bol teda pre tento model prvým „kompletným“, čo mu napokon v tejto kategórii vynieslo slušné siedme miesto.
Nasleduje rebríček 15 najpredávanejších modelov nižšej strenej triedy na Slovensku v roku 2021, vrátane predaných kusov a medziročného porovnania:
– | Model | Pred. Kusy | Rok 2020 |
---|---|---|---|
1. | Hyundai i30 | 3 479 | 2. |
2. | Škoda Octavia | 3 218 | 1. |
3. | Kia Ceed | 2 541 | 3. |
4. | Škoda Scala | 1 908 | 4. |
5. | Toyota Corolla | 1 433 | 5. |
6. | VW Golf | 1 208 | 6. |
7. | Citroën C4 | 694 | 41. |
8. | Kia Proceed | 527 | 9. |
9. | SEAT Leon | 322 | 7. |
10. | Peugeot 308 | 321 | 8. |
11. | Mazda 3 | 239 | 12. |
12. | Renault Megane | 204 | 10. |
13. | Audi A3 | 194 | 14. |
14. | Opel Astra | 167 | 13. |
15. | FIAT Tipo | 141 | 11. |
Dáta: ZAP SR |
(Pri zostavovaní vyššie uvedeného rebríčku sme vychádzali zo štatistík Zväzu automobilového priemyslu, no na rozdiel od nich sčítavame karosárske verzie sedan, hatchback a kombi. Ostatné – napríklad crossovery – berieme ako samostatné modely.)