BMW sa pustilo do elektrifikácie vo veľkom už začiatkom minulej dekády, skôr než jeho konkurenti. V roku 2011 ukázalo totiž svoj koncept i3 a na trh ho uviedlo o dva roky neskôr. Išlo doslova o revolúciu. Zďaleka nie len kvôli elektrickému pohonu, ktorý zabezpečoval elektromotor na zadnej náprave. BMW i3 bolo prvým sériovým autom s karosériou vyrobenou z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Práve táto náročná technológia kompenzovala hmotnosť akumulátorov. Reakcie publika boli však rozpačité. Možno aj preto, že i3 tak trochu predbehlo dobu.
Čítajte viac Test: BMW i3s REX – vegetarián s mäsovým dopingomHovoriť o neúspechu však nemôžeme. S pribúdajúcim vekom sa totiž jeho odbyt zlepšoval. Tak napríklad v rokoch 2014 až 2016 bol tretím najpredávanejším elektromobilom sveta a v roku 2020, keď elektromobily viac akceptovala verejnosť a boli podporované dotáciami, muselo BMW dokonca zvyšovať produkciu. Dodnes sa z i3 v lipskom závode mníchovskej automobilky vyrobilo približne 250 000 kusov. Trvalo to deväť rokov. Za ten čas prešlo i3 viacerými modernizáciami. Kapacita batérií sa zvýšila z pôvodných 18,2 až na 37,9 kWh. Aj preto z ponuky vypadla verzia REX s predlžovačom dojazdu, teda generátorom napájaným motocyklovým 2-valcom.
Čítajte viac BMW i3: Facelift doplnila športová verzia 's'. Dojazd sa nemeníTeraz sa ale jeho kariéra končí. Už vlani BMW zastavilo predaj i3 v USA a v Austrálii. Podobne tomu má byť v Európe, pretože montážne linky sa majú podľa informácií webu Drive.com zastaviť v júni. Priameho nástupcu ale i3 nedostane. Šušká sa o elektrickom crossoveri iX1, ktorý bude odvodený z novej generácie SUV X1. Zďaleka teda nepôjde o taký technologický skok, aký predstavovalo i3 takmer pred desiatimi rokmi. No rozhodne mieri správnym smerom. Segment kompaktných SUV neustále rastie. Názov i3 celkom nezanikne, pretože v Číne sa už od konca minulého roka i3 predáva, ide však o elektrický derivát BMW radu 3.