Rok 2021 bol pre Škodu Auto na Slovensku ťažký. Aké má plány na rok 2022?

Tešiť sa môžeme na facelift Karoqu, exkluzívnu Fabiu Monte Carlo a aj ostrú RS verziu Enyaqu.

01.02.2022 16:00
kodiaq Foto:
Škoda Auto musela v uplynulom roku kvôli nedostatku polovodičov a ďalších komponentov výrazne obmedziť výrobu.
debata (1)

Spoločnosť Škoda Auto má za sebou komplikovaný rok 2021. Kvôli nedostatku polovodičov v ňom vyrobila takmer o 300 000 áut menej ako plánovala, navyše sa čakacie doby na niektoré modely neúmerne predĺžili. Na mnohé sa čaká 8 až 13 mesiacov, najhoršie je na tom Octavia.

„Pokiaľ ide o Octavie, najdlhšie, až 13 mesiacov, sa aktuálne čaká na ich plug-in hybridné verzie. Pri tejto verzii je predpoklad, že situácia sa začne normalizovať až na prelome tohto a nasledujúceho roku,“ potvrdil riaditeľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko Jaroslav Hercog. Podľa neho by sa pri ostatných verziách čakacie doby pre zákazníkov mohli výraznejšie skrátiť už niekedy v polovici tohto roku.

Doplnil, že v tejto komplikovanej situácii klientom vychádzajú v ústrety aj v tom, že bez ohľadu na to, ako sa v roku 2022 bude vyvíjať inflácia a cenotvorba pri modeloch Škoda, garantujú klientom, že za objednané auto zaplatia pri jeho dodaní len cenu, ktorá bola platná v čase objednávky.

zväčšiť Vývoj predaja áut Škoda v rokoch 2015 až 2022.... Foto: graf Pravda
skoda Vývoj predaja áut Škoda v rokoch 2015 až 2022. (Rok 2022 - odhad)

A ako vidí spoločnosť Škoda Auto vývoj automobilového trhu v tomto roku? Mierne optimisticky. Zatiaľ čo v dvoch „pandémiových“ rokoch klesol predaj osobných áut v kategórii M1 na Slovensku na 76 305 áut (rok 2020), respektíve 75 700 áut (rok 2021), tak tento rok by mal byť už mierne lepší. Podľa odhadov spoločnosti a v súlade s prognózou Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) by sa v ňom mohlo predať 83 000 áut. To je o niečo viac, než v roku 2015.

Koľko áut plánuje v roku 2022 mladoboles­lavská automobilka predať? O niečo viac, než v uplynulom roku. Ak sa nestane nič nepredvídateľné, malo by to byť približne 17 100 áut, čo je predaj zodpovedajúci úrovni roku 2020. Je to o vyše 1 700 áut viac, než v uplynulom roku, no zároveň o vyše 3 100 menej, než v poslednom silnom „predpandémiovom“ roku 2019. Pokiaľ ide o trhový podiel, Škoda Auto by chcela, aby mierne vzrástol z aktuálnych 20,3 percenta na 20,6 percenta.

V rámci tohto si stanovila ambiciózny cieľ predať na Slovensku 300 kusov elektromobilu Enyaq. Ten sa v uplynulom roku stal s veľkým náskokom najpredávanejším elektromobilom na Slovensku (a tiež aj v Českej republike). Vzhľadom na to, že v roku 2021 sa predalo len niečo vyše tisícky batériových elektromobilov, je to pomerne smelý plán, avšak z nášho pohľadu nie nerealizovateľný aj napriek tomu, že v tomto roku sa s pravdepodob­nosťou, hraničiacou s istotou, dotácií na elektromobily nedočkáme.

Hyundai-i30 Fastback N-2021-1600-08 Čítajte viac Škoda verzus Hyundai: Kto sa stal kráľom nižšej strednej triedy za rok 2021?

Pokiaľ ide o novinky, ktoré by v tomto roku mali predaj “škodoviek“ na Slovensku potiahnuť, určite k nim, okrem práve predstavenej verzia Enyaq Coupé iV patrí nová generácia Fabie, ktorá prišla na modernej MQB platforme. Tá sa v tomto roku môže tešiť aj na exkluzívnu verziu Monte Carlo.

Ďalej sa v tomto roku dočkáme aj faceliftu Karoqu a Enyaq dostane ostrú verziu RS. Ak sa zároveň podarí dostať pod kontrolu polovodičovú krízu, stabilizovať predaj Octavií a udržať predaje Scaly a Kamiqu aspoň na úrovni roku 2021, tak súčasný rok by pre mladoboleslavskú automobilku mohol byť na Slovensku opäť úspešným, minimálne podstatne lepším, než bol ten uplynulý.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #Octavia #predaj áut #Fabia #Karoq #enyaq #Jaroslav Hercog
Články podľa značiek