Aurus: Putinova limuzína je totálny prepadák. Z cudzieho ale krv netečie

Projekt luxusnej limuzíny Aurus, na ktorej jazdí sám Vladimír Putin, začína pripomínať bezbrehé plytvanie peniazmi daňových poplatníkov. V projekte Kortež, financovanom štátom, sú naliate milióny, no výroba nebeží. Trpezlivosť začína dochádzať aj samotným Rusom.

04.02.2022 20:00
debata (125)
Takto sa Aurus Senat predstavil na autosalóne v... Foto: GIMS Gallery
Aurus Senat Takto sa Aurus Senat predstavil na autosalóne v Ženeve v roku 2019. Na ruských cestách ho ale nevidieť.

Ani Rusom už nie je jedno, ako s ich peniazmi nakladá štát. Dôkazom je ostrý článok na webe Drom.ru, ktorý sa obul do projektu novej štátnej automobilky Aurus. Jej vznik inicioval pred pár rokmi sám Vladimir Putin, s cieľom nahradiť v kremeľskej flotile autá západných značiek za ruské reprezentatívne limuzíny. To sa aj podarilo. Už v máji 2018 absolvoval v Auruse Senat ruský prezident svoju tretiu inauguráciu. Vývoj zabezpečil moskovský výskumný ústav automobilov (NAMI) v spolupráci so západnými partnermi ako Porsche Engineering alebo Bosch. Projekt s názvom Kortež financoval, samozrejme, štát.

Aurus Senat - štat výroby Sollers 2021 Čítajte viac Aurus: ‘Ford‘ už začal s výrobou ruského ‘rollsu‘

Aby vláda obhájila investíciu vo výške približne 400 miliónov eur, počítal projekt Kortež okrem prezidentskej vlajkovej lode aj so sériovou výrobou civilných verzií a k tomu s výrobou MPV a SUV na rovnakej platforme. Od roku 2020 malo vznikať v závode Sollers, ktorý sa nachádza v ekonomickej zóne Alabuga, asi 5 000 exemplárov ročne. Komerčný predaj mal byť zárukou návratnosti. Stále sa tak ale nestalo, hoci Aurus už má otvorené exkluzívne dílerstvo v Moskve, absolvoval pompéznu premiéru v Ženeve a Vladimir Putin vlani dokonca spustil sériovú produkciu. Počas akcie si auto vyskúšal a konštatoval, že nevidí rozdiel medzi jeho prezidentskou limuzínou a produktom určeným pre bežných zákazníkov.

Takto vyzerá moskovský showroom Aurusu. Čo v... Foto: Aurus
Aurus Senat - 2019 Takto vyzerá moskovský showroom Aurusu. Čo v ňom ale predávajú?

Teraz to ale vyzerá na jedno veľké divadlo. Ako tvrdí Drom.ru, žiadna sériová produkcia nebeží. Naznačujú to dáta z ruského registra vozidiel. Podľa neho bolo vlani prihlásených len 21 Aurusov, pričom boli registrované ešte na základe pôvodného schválenia ručne montovaných exemplárov, ktoré vznikali priamo v moskovskom NAMI. Ruskí novinári tvrdia, že je veľmi pravdepodobné, že naozaj ide o tieto autá, a nie autá z montážnych liniek. „Stručne povedané, máme tendenciu veriť, že buď všetky, alebo väčšina z registrovaných Aurusov v roku 2021 bolo montovaných ešte v NAMI,“ píše ruský web. Ten sa tiež pokúsil nájsť prvých zákazníkov, no zatiaľ sa dopátral len k vlastníkom dvoch exemplárov. Vlastne k jednému, pretože tieto autá sú napísané priamo na Aurus.

Výrobu Aurusu Senat spustili už v júni 2019.... Foto: Aurus
Aurus Senat - štat výroby Sollers 2021 Výrobu Aurusu Senat spustili už v júni 2019. Teraz sa ale zdá, že len naoko.

Web tvrdí, že podobne to bude aj so zvyšnými exemplármi. Čo to znamená? Že po deviatich rokoch financovania projektu Kortež a štyri roky po premiére vysnívanej Putinovej limuzíny nebolo bežným zákazníkom dodané ani jedno jediné vozidlo. Za takýchto okolností musí byť projekt v gigantickej strate. Áno, celé roky prerábala aj americká Tesla, lenže tá bola financovaná zo súkromných zdrojov. Drom.ru preto tvrdí, že Kortež v skutočnosti nemal nikdy komerčné ciele a že jeho výsledkom mali byť výlučne obrnené verzie pre Putina. Zdôvodňuje to tým, že aj idiotom bolo jasné, že takýto projekt má len dve možnosti – buď ho zadať zahraničnému výrobcovi, napríklad by vznikla ruská verzia čínskej vlajkovej lode Hiongqi, alebo by bol zverený niektorej domácej automobilke.

Aurus Senat - 2019 Čítajte viac Aurus Senat: ‘Ruský rolls‘ už mieri na export. No nie na Západ

Podľa informácií ruského webu sa vláda pokúšala s takouto ponukou osloviť AvoVaz, ten si mal ale rýchlo uvedomiť riziká, ktoré z toho plynú, a spoluprácu odmietnuť. Ruská vláda si ale zjavne vybrala tretiu cestu, a to tú najdrahšiu. Zatiaľ to teda vyzerá tak, že si štátne špičky vyrobili luxusné hračky za peniaze, z ktorých „krv netečie“. A aj keby sa podarilo rozbehnúť sériovú produkciu, nemá Kortež veľkú šancu uspieť. Vyrábať dnes autá a byť pritom v čiernych číslach je doslova umenie. Ako by to mohla zvládnuť politicky stvorená značka, ktorej Putinov punc skôr ubližuje, ako prospieva. Najmä ak má Aurus ambície expandovať na Západ. Môže tu ale konkurovať zavedeným hráčom značiek Bentley, Rolls-Royce alebo Aston Martin? A môže vôbec počítať s lojalitou potenciálnych ruských zákazníkov?

Aurus Senat - 2019
Aurus Senat - 2019
+37Aurus Senat - 2019
Aurus Senat Cabriolet
Aurus Senat Cabriolet
+10Aurus Senat Cabriolet

© Autorské práva vyhradené

125 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek