Ani Rusom už nie je jedno, ako s ich peniazmi nakladá štát. Dôkazom je ostrý článok na webe Drom.ru, ktorý sa obul do projektu novej štátnej automobilky Aurus. Jej vznik inicioval pred pár rokmi sám Vladimir Putin, s cieľom nahradiť v kremeľskej flotile autá západných značiek za ruské reprezentatívne limuzíny. To sa aj podarilo. Už v máji 2018 absolvoval v Auruse Senat ruský prezident svoju tretiu inauguráciu. Vývoj zabezpečil moskovský výskumný ústav automobilov (NAMI) v spolupráci so západnými partnermi ako Porsche Engineering alebo Bosch. Projekt s názvom Kortež financoval, samozrejme, štát.
Čítajte viac Aurus: ‘Ford‘ už začal s výrobou ruského ‘rollsu‘Aby vláda obhájila investíciu vo výške približne 400 miliónov eur, počítal projekt Kortež okrem prezidentskej vlajkovej lode aj so sériovou výrobou civilných verzií a k tomu s výrobou MPV a SUV na rovnakej platforme. Od roku 2020 malo vznikať v závode Sollers, ktorý sa nachádza v ekonomickej zóne Alabuga, asi 5 000 exemplárov ročne. Komerčný predaj mal byť zárukou návratnosti. Stále sa tak ale nestalo, hoci Aurus už má otvorené exkluzívne dílerstvo v Moskve, absolvoval pompéznu premiéru v Ženeve a Vladimir Putin vlani dokonca spustil sériovú produkciu. Počas akcie si auto vyskúšal a konštatoval, že nevidí rozdiel medzi jeho prezidentskou limuzínou a produktom určeným pre bežných zákazníkov.
Teraz to ale vyzerá na jedno veľké divadlo. Ako tvrdí Drom.ru, žiadna sériová produkcia nebeží. Naznačujú to dáta z ruského registra vozidiel. Podľa neho bolo vlani prihlásených len 21 Aurusov, pričom boli registrované ešte na základe pôvodného schválenia ručne montovaných exemplárov, ktoré vznikali priamo v moskovskom NAMI. Ruskí novinári tvrdia, že je veľmi pravdepodobné, že naozaj ide o tieto autá, a nie autá z montážnych liniek. „Stručne povedané, máme tendenciu veriť, že buď všetky, alebo väčšina z registrovaných Aurusov v roku 2021 bolo montovaných ešte v NAMI,“ píše ruský web. Ten sa tiež pokúsil nájsť prvých zákazníkov, no zatiaľ sa dopátral len k vlastníkom dvoch exemplárov. Vlastne k jednému, pretože tieto autá sú napísané priamo na Aurus.
Web tvrdí, že podobne to bude aj so zvyšnými exemplármi. Čo to znamená? Že po deviatich rokoch financovania projektu Kortež a štyri roky po premiére vysnívanej Putinovej limuzíny nebolo bežným zákazníkom dodané ani jedno jediné vozidlo. Za takýchto okolností musí byť projekt v gigantickej strate. Áno, celé roky prerábala aj americká Tesla, lenže tá bola financovaná zo súkromných zdrojov. Drom.ru preto tvrdí, že Kortež v skutočnosti nemal nikdy komerčné ciele a že jeho výsledkom mali byť výlučne obrnené verzie pre Putina. Zdôvodňuje to tým, že aj idiotom bolo jasné, že takýto projekt má len dve možnosti – buď ho zadať zahraničnému výrobcovi, napríklad by vznikla ruská verzia čínskej vlajkovej lode Hiongqi, alebo by bol zverený niektorej domácej automobilke.
Čítajte viac Aurus Senat: ‘Ruský rolls‘ už mieri na export. No nie na ZápadPodľa informácií ruského webu sa vláda pokúšala s takouto ponukou osloviť AvoVaz, ten si mal ale rýchlo uvedomiť riziká, ktoré z toho plynú, a spoluprácu odmietnuť. Ruská vláda si ale zjavne vybrala tretiu cestu, a to tú najdrahšiu. Zatiaľ to teda vyzerá tak, že si štátne špičky vyrobili luxusné hračky za peniaze, z ktorých „krv netečie“. A aj keby sa podarilo rozbehnúť sériovú produkciu, nemá Kortež veľkú šancu uspieť. Vyrábať dnes autá a byť pritom v čiernych číslach je doslova umenie. Ako by to mohla zvládnuť politicky stvorená značka, ktorej Putinov punc skôr ubližuje, ako prospieva. Najmä ak má Aurus ambície expandovať na Západ. Môže tu ale konkurovať zavedeným hráčom značiek Bentley, Rolls-Royce alebo Aston Martin? A môže vôbec počítať s lojalitou potenciálnych ruských zákazníkov?