Tesla opäť provokuje. Autopilotu dovolila porušovať predpisy!

Tesla nedávno aktualizovala betaverziu autopilota Full Self-Drivig (FSD). Umožnila tým vyberať z troch jazdných profilov jeho správania. To sa ale stalo tŕňom v oku tamojšej organizácie pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA.

04.02.2022 18:00
debata
Autopilot Tesly vďaka funkcii Rolling Stop... Foto: Tesla
Tesla - autopilot Autopilot Tesly vďaka funkcii Rolling Stop ignoruje značku "Stop, daj prednosť v jazde". To je už príliš silná káva...

Tesla spôsobila autopilotom Full Self-Drivig (FSD), ktorý navodzuje zadanie, že ponúka plne autonómne riadenie, poriadny vietor. Po kritike sama priznala, že ide len o asistované riadenie na úrovni SAE2, čo nie je nič viac, než ponúka konkurencia. Samozrejme, s tým rozdielom, že kým taký Mercedes-Benz alebo Volvo nedovolia vodičovi tieto systémy zneužívať, Tesla áno. Najnovšie dokonca aktualizovala FSD takým spôsobom, ktorý mu umožňuje porušovať základné dopravné predpisy. O čo ide? Jadrom aktualizácie je možnosť výberu troch jazdných režimov autopilota – Chill, pre pohodovú jazdu, Average pre bežnú jazdu a tretí Assertive, ktorý umožňuje autopilotu agresívnejšie správanie.

Tesla Čítajte viac Rekordný rok Tesly: Aj napriek kríze dosiahla zisk 5,5 miliardy dolárov!

To neznie príliš dobre, najmä ak si premietneme množstvo videí na sociálnych sieťach, ktoré dokazujú, že reakcie FSD sú často nesprávne a vyžadujú zásahy do riadenia. Nie je výnimkou, že autopilot Tesly prehliadne celý kamión či vozidlo polície stojace na krajnici. A teraz si predstavte, že v móde Assertive Tesla skracuje odstup od vpredu idúceho vozidla, častejšie predchádza na viacprúdových cestách a menej často sa vracia do pravého jazdného prúdu. Čerešničkou na torte je ale nová funkcia Rolling Stop, čo nie je nič iné ako ignorovanie dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde“. Áno, v móde Assertive Tesla na „stopke“ iba spomalí, a ak vyhodnotí, že nehrozí riziko, pokračuje v jazde.

Tesla-Model 3-2018-1280-03 Čítajte viac Tesla predáva Model 3 so štvorročnými batériami. Dôvod je nejasný

Nový algoritmus tak umožňuje elektronike porušovať dopravné predpisy. Je logické, že Rolling Stop nemohol uniknúť pozornosti amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA. Ten si predvolal zástupcov kalifornskej automobilky, a nebolo to po prvýkrát, aby vysvetlila, o čo vlastne ide. Asi sa jej to nepodarilo, pretože už 20. januára kapitulovala a sľúbila, že uskutoční aktualizáciu FSD, čím deaktivuje práve kontroverznú funkciu Rolling Stop. Týkať sa to má 53 822 vozidiel, vyrobených od roku 2016, s aktívnym FSD. Je prekvapujúce, že všetko ostalo len pri deaktivácii a že Tesla nedostala za takéto konanie žiaden postih. Schválne, trúfli by ste si nezastaviť na značke STOP a skončilo by to bez pokuty?

Tesla - Autopilot Čítajte viac Americkým úradom dochádza trpezlivosť. Tesla kašle na ‘zvolávačky‘

Zdá sa ale, že americký výrobca elektromobilov si s provokáciami nedá pokoj ani v budúcnosti. Naznačujú to nedávne Muskove slová o tom, že systém FSD bude ešte do konca tohto roka spoľahlivejší ako človek! „Bol by som šokovaný, keby sme pri systéme Full Self-Driving tento rok nedosiahli väčšiu bezpečnosť ako u ľudí. Bol by som naozaj šokovaný,“ uviedol s tým, že ľudia sú často rozrušení, unavení alebo píšu správy, čo autopilotu nehrozí. Paradoxne, Tesla sa napriek tomu bráni vyššej kvalifikácii svojho FSD ako na úroveň SAE2, pretože inak by musela americké úrady žiadať o povolenie na testy, a tie aj uskutočniť, čo by bolo nesmierne nákladné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #autonómne riadenie #autopilot
Články podľa značiek