Revolučná batéria Toyoty príde už o tri roky. Ale nie tam, kde by ste čakali

Batérie s tuhým elektrolytom majú byť spasením pre elektromobily. Odstránia totiž ich najväčšie nevýhody - krátky dojazd a pomalé nabíjanie. O to viac prekvapuje, že kariéru v elektromobile neodštartujú.

07.02.2022 12:00
debata (2)
Batérie s pevným elektrolytom majú na výrobné... Foto: Toyota
Batéria - solid-state Batérie s pevným elektrolytom majú na výrobné linky ešte ďaleko. Sú drahé, preto začnú v hybridoch, kde ich netreba toľko.

Už sa zdalo, že Toyota je na dosah revolúcie. Oznámila totiž, že v roku 2025 uvedie na trh model vybavený akumulátormi s tuhým elektrolytom. Samozrejme, každý očakával, že pôjde o elektromobil. Nová technológia batérie by totiž odstránila najväčšie nevýhody elektrických áut. Predĺžila by dojazd a skrátila čas nabíjania. Lenže také jednoduché to nebude. Na skutočný technologický zvrat si ešte počkáme. Napokon, väčšina expertov už dávnejšie naznačuje, že súčasné li-ion akumulátory nepovedali posledné slovo a že tie s tuhým elektrolytom sú skôr chimérou.

Potvrdzujú to aj nové informácie z Toyoty. Tá síce slovo dodrží, ale kariéru revolučným batériám naplánovala najprv v hybridoch, ktoré ich v podstate nepotrebujú. Prečo? Pretože nový akumulátor si ešte vyžaduje vývoj. Druhým dôvodom je cena. Výroba batérií s pevným elektrolytom bude spočiatku drahšia ako výroba li-ion článkov a keďže hybridy potrebujú menšie batérie ako čisté elektromobily, ceny článkov budú mať na cenu auta len malý vplyv, vysvetľuje Toyota. Zároveň pôjde o test. V rozhovore pre Autoline to na technologickej výstave CES v Las Vegas potvrdil Gill Pratt, riaditeľ Toyoty pre vedu a výskum.

Batéria SALD Čítajte viac Toyota postaví v USA gigafactory na batérie. Spojí sa s Panasonicom?

Pratt zdôraznil, že batérie s pevným elektrolytom sa nabíjajú a vybíjajú inak ako lítium-iónové a hybridy poskytujú vynikajúce testovacie prostredie pre túto technológiu. Ešte predtým, ako s ňou výrobca automobilov vstúpi na trh plne elektrických vozidiel. Takže hybridy urýchlia vývoj tejto technológie. „Hybridy nabíjajú a vybíjajú batériu v rozsahu 20 až 80 % kapacity a to mnoho ráz počas jednej jazdy. Vďaka tomu bude možné rýchlejšie zistiť, koľko nabíjacích cyklov nová batéria vydrží,“ vysvetlil Pratt. Dosiaľ vyrábané hybridy Toyoty dokázali, že môžu využívať jednu súpravu batérií niekoľko rokov a prejsť aj milión kilometrov.

Toyota - 15 nových elektromobilov Čítajte viac Toyota ukázala ‘showroom budúcnosti‘. Je explóziou elektromobilov!

Vďaka hybridným autám s novým typom batérie bude môcť Toyota zistiť, či sa v reálnych podmienkach ukážu články s pevným elektrolytom rovnako odolné alebo dokonca ešte odolnejšie ako súčasné riešenia. Toyota si určila na uvedenie novej technológie na trh iba tri roky. Batérie s pevným elektrolytom pritom už roky zamestnávajú vedcov a inžinierov, ktorí doteraz neboli schopní postaviť prototyp pripravený na sériovú výrobu za primeranú cenu. Toyota to hodlá zmeniť. Výber hybridu ako auta, ktorým odštartuje kariéra nového typu batérie, však neznamená, že Japonci neplánujú zároveň rozširovať ponuku batériových elektromobilov.

Do roku 2030 mieni Toyota uviesť na trh 30 takýchto modelov a dosiahnuť ročný predaj 3,5 milióna batériových elektromobilov, pričom v roku 2035 bude v Európe predávať iba bezemisné autá, ak na to jednotlivé krajiny vytvoria vhodnú infraštruktúru. Kľúčovú úlohu pri realizácii týchto plánov určite zohrajú už aj batérie s pevným elektrolytom. Veď nabitie takejto batérie by malo trvať len približne 10 minút. A to je obrovský pokrok v porovnaní sú súčasnými elektromobilmi.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #batérie #solid-state #batérie s tuhým elektrolytom #eelktromobily
Články podľa značiek