Predaj nových áut v Európskej únii (EÚ) minulý rok po kritickom „covidovom“ roku 2020 aj naďalej klesal, v roku 2021 to však bolo nielen pre pandémiu, ale aj kvôli nedostatku mikročipov a ďalších komponentov. Keďže sa v roku 2022 očakáva stabilizácia dodávok čipov, Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) predpovedá, že registrácie nových osobných automobilov v EÚ sa v roku 2022 vrátia k rastu, pričom stúpnu o 7,9 percenta na 10,5 milióna kusov. Stále to je však temer 20-percentný pokles oproti poslednému „normálnemu“ predpandémiovému roku 2019.
V kontraste s poklesom celkového trhu s automobilmi sa darilo elektromobilom, respektíve elektrifikovaným autám. Ich trhový podiel výrazne rástol, pričom teraz predstavujú takmer 1 z každých 5 nových áut predaných v celej Európskej únii. „Nemôžeme však zabúdať, že ide stále o dosť krehký trh, ktorý je vo veľkej miere závislý od podporných opatrení, akými sú stimuly na nákup a predovšetkým široká dostupnosť nabíjacej infraštruktúry,“ brzdí prílišný elektrooptimizmus Oliver Zipse, prezident ACEA a generálny riaditeľ BMW Group.
V súčasnosti tempo budovania dobíjacej infraštruktúry výrazne zaostáva za dopytom spotrebiteľov po autách s elektrickým dobíjaním. Za posledných päť rokov totiž predaj elektromobilov rástol štyrikrát rýchlejšie ako počet verejných nabíjacích miest.
„Predaj elektrických áut vzrástol medzi rokmi 2017 a 2021 viac ako 10-násobne, zatiaľ čo počet verejných nabíjačiek v EÚ vzrástol za rovnaké obdobie menej ako 2,5-krát,“ povedal Zipse. „Ak sa táto situácia urýchlene nevyrieši zavedením ambicióznych cieľov pre všetky členské štáty EÚ, veľmi skoro sa dostaneme do problémov."
Zipse varuje pred súčasnou situáciou, keď Európsky parlament a národné vlády diskutujú o navrhovanom nariadení o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR). ACEA nalieha na Parlament a Radu, aby výrazne posilnili pôvodný návrh Európskej komisie AFIR, aby sa zabezpečilo, že Európa vybuduje dostatočne hustú sieť infraštruktúry nabíjania a tankovania. Napríklad v rámci Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) by mali byť vybudované nabíjacie stanice s presne daným výkonom každých 60 kilometrov.

Momentálne sa totiž v niektorých štátoch, vrátane Slovenska, ozývajú polemické hlasy, že AFIR protežuje tvorbu elektrickej nabíjacej infraštruktúry pred budovaním sietí pre iné alternatívne palivá, napríklad LNG alebo CNG a z pohľadu automobilového sektora neposkytuje dostatočný priestor pre všetky uhlíkovo neutrálne riešenia. Šéf ACEA Zipse túto diskusiu odmieta s tým, že v budovaní elektrickej infraštruktúry EÚ už dnes zaostáva tak, že v tomto smere nie sú možné žiadne ďalšie zľahčovania a kompromisy.