
Nórsko má už niekoľko elektrických rekordov. Bolo napríklad prvou krajinou, kde podiel registrácií elektromobilov prekonal autá so spaľovacími motormi. Už v roku 2020, si totiž z koláča odhryzli 54 %. A teraz tu máme ďalšie šokujúce dáta. V januári 2022 sa totiž ich podiel na predaji vyšplhal na rekordných 84 %. Je to obdivuhodné aj v situácii, keď nórsky automobilový trh padol o takmer 23 %. Hovoríme pritom o čistých elektromobiloch. Áut so spaľovacím motorom bolo len 387, z toho iba 175 s benzínovým motorom, vrátane hybridov a plug-in hybridov a 212 s naftovým motorom. Aby toho nebolo málo, v rebríčku 20 najpredávanejších áut nájdeme jediný model tankujúci na čerpacej stanici – Toyotu RAV4.

Všetky ostatné autá TOP 20 sú výlučne batériovými elektromobilmi. Vrátane Porsche Taycan, ktoré si zaknihovalo v prvom mesiaci roka 181 registrácií, teda o šesť viac, ako bolo všetkých benzínových áut. Celý rebríček je pre nás ťažko uveriteľný. Najpredávanejším autom v Nórsku sa totiž stalo Aud Q4 e-tron (643 ks.) pred Hyundaiom Ioniq 5 (477 ks.) a hriešne drahým BMW iX (444 ks). Darilo sa aj Škode Enyaq iV a VW ID.4, ktoré sa delia o štvrtú a piatu priečku so zhodnými 389 registráciami. Nórsko je teda na ceste k čisto elektrickému autoparku. Napokon, už v roku 2025 zakáže, ako jedna z prvých krajín sveta, predaj áut na benzín a naftu.

Vzhľadom na veľkosť krajiny nie je ale tento prechod taký náročný, ako keby sme si predstavili totálnu elektrifikáciu Nemecka. Nórsko má len 5,4 milióna obyvateľov, čo je podobné Slovensku. Navyše bude trvať ešte dlhé roky, kým sa zbaví už prihlásených áut na benzín a naftu. Aj po desiatich rokoch bezperecedentných dotácií a úľav pre elektromobily, a naopak, zdaňovania áut so spaľovacími motormi, tvoria „neelktromobily“ stále 84 % nórskeho autoparku. A ak máme byť kritickí, je to tiež krajina, ktorá podporuje elektrifikáciu dopravy zo ziskov z ťažby ropy a zemného plynu. Tými vykrýva výpadky v štátnom rozpočte, ktoré vznikajú napríklad oslobodením majiteľov elektromobilov od DPH, cestnej dane či znížením poplatkov za parkovanie alebo za nabíjanie zdarma.