Škoda 1100 OHC Coupé: Najkrajšia Škoda všetkých čias ožila. Je to malý zázrak

Toto auto asi nepoznáte. Ani sa niet čomu čudovať. Vznikli len dva exempláre a ani tým osud neprial. Dnes je jedno z nich ako nové. Reštaurovanie tohto českého Ferrari s nekonečne dlhou kapotou dalo však špecialistom poriadne zabrať.

11.02.2022 20:00
debata (2)
Škoda 1100 OHC bola v na prelome päťdesiatych a... Foto: Škoda-Auto
Škoda 1100 OHC Coupé - 1960 Škoda 1100 OHC bola v na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov zjavením z vesmíru. Za nádherným dizajnom inšpirovaným talianskymi karosármi stál Jaroslav Kindl.

Vývoj pretekárskeho špeciálu 1100 OHC odštartoval v Mladej Boleslavi na jar v roku 1956. Po úvodnej dvojici vozidiel s otvorenou karosériou nasledovali na prelome rokov 1959 a 1960 dve kupé. Tie však kvôli zhoršujúcej sa politickej situácii v časoch studenej vojny nakoniec ani len neopustili hranice vtedajšieho Československa. O pretekárskej kariére na svetových okruhoch sa mohlo nadšencom z Mladej Boleslavy len snívať. To je naozaj škoda, pretože dvojica vzácnych a takmer neznámych kupé patrí dodnes k najväčším dizajnovým a technologickým skvostom českej automobilky.

Dokonalá koncepcia

Základ konštrukcie tvoril ľahký a pritom tuhý priestorový rám z tenkostenných rúrok. Predné kolesá boli uchytené na dvojici trojuholníkových ramien. Zadné kolesá viedla uhlová náprava s vlečnými ramenami. Namiesto zväzku listových pružín, vtedy používaných pri sériových vozidlách Škoda, vsadili konštruktéri na priestorovo úpornejšie a ľahšie torzné tyče. Posunutie motora za prednú nápravu a päťstupňovej prevodovky za zadnú systémom Transaxle, umožnilo dosiahnuť takmer dokonalé rozloženie hmotnosti. Pri prázdnom vozidle pripadlo na poháňané kolesá 48 percent a so 75-kilovým pretekárom za volantom išlo o takmer ideálnych 50,3 percent.

Malé kupé vážilo len 550 kg. Jeho karoséria... Foto: Škoda-Auto
Škoda 1100 OHC Coupé - 1960 Malé kupé vážilo len 550 kg. Jeho karoséria bola vyrobená z hliníka.

Za pozornosť stojí aj motor. Atmosférický 4-valec s objemom 1 100 ccm síce zdieľal hliníkový blok a kľukovú skriňu so Škodou 440 „Spartak“, ale rozvod OHC s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave, poháňanými ozubenými kolesami s vlastným mazaním, predstavovali veľký pokrok. Úpravám sa nevyhli ani spaľovacie komory so zvýšeným kompresným pomerom na 9,3:1. K zaujímavostiam prispievajúcim k optimálnemu horeniu patrili aj dve nezávislé zapaľovacie sústavy –dynamobatériová sústava Bosch a švajčiarska magnetová Scintilla Vertex.

Motor s objemom 1,1 litra mal síce blok... Foto: Škoda-Auto
Škoda 1100 OHC Coupé - 1960 Motor s objemom 1,1 litra mal síce blok spoločný so Škodou 440 Spartak, ale nový rozvod DOHC a vyšší kompresný pomer.

Výkon sa tak nakoniec vyšplhal na 67,7 kW pri 7 700 otáčkach, čo bolo viac ako dvojnásobok Spartaka. Krátkodobo bol motor schopný zvládať až 8 500 otáčok, čo bola výhoda na okruhu. V závislosti od nastavenia prevodov v rozmedzí 3,73 až 5,25:1 upravovaných podľa charakteru vtedajších pretekárskych tratí, dosahovalo kupé rýchlosť neuveriteľných 200 km/h. Napokon, vážilo len 555 kg. Dizajn celohliníkovej karosérie bol doslova oslnivý. Hovoriť o českom Ferrari, nie je vôbec zveličenie.

Dizajn z ríše snov

Len sa pozrite na nekonečnú prednú kapotu, kabínu posunutú vzad, „žiabre“ v predných blatníkoch a zadné blatníky s módnymi plutvami. Aerodynamike prospievali zakryté reflektory. Lenže osud úspech Škode 1100 OHC Coupé nedoprial. Jej kariéra skončila predčasne – už v roku 1962. Spôsobili to zmeny technických predpisov a všeobecný útlm pretekárskej kategórie vozidiel s objemom motora do 1 100 ccm. V roku 1966 preto Škoda odpredala obe vozidlá súkromným záujemcom. To bol vtedy obvyklý postup. Originalitu navyše zničila úprava pre bežné použitie.

Interiér obsahuje len to najnutnejšie.... Foto: Škoda-Auto
Škoda 1100 OHC Coupé - 1960 Interiér obsahuje len to najnutnejšie. Množstvo komponentov využil z dobových sériových modelov Škody.

Majiteľom prvého exempláru sa stal Hanuš Hrabánek, otec Michala Hrabánka, súčasného šéfa tímu Škoda Motorsport. Ten v aute vymenil pôvodný motor 1100 OHC za praktickejší štvorvalec OHV z „kabrioletu Felicia. Demontovaný pretekársky agregát skončil ako výstavný exponát vmladoboleslavskom firemnom učilišti. Druhý majiteľ potom s kupé v podjazde diaľnice pri Mladej Boleslavi havaroval. Po náraze síce šofér z vraku unikol otvorom po zadným plexisklom, auto však začalo horieť.

Koncepciou predbehla Škoda dobu. Motor bol... Foto: Škoda-Auto
Škoda 1100 OHC Coupé - 1960 Koncepciou predbehla Škoda dobu. Motor bol vpredu a prevodovka vzadu, čim dosiahli konštruktéri dokonalé rozloženie hmotnosti.

Havarované vozidlo bolo následne rozobrané. Zadnú nápravu s prevodovkou a rozvodovkou prevzalo do svojich zbierok Národné technické múzeum v Prahe, odkiaľ ich pred 15 rokmi získalo múzeum Škody. Šasi vozidla – rám s prednou nápravou, brzdami, pedálmi a ďalšími drobnými dielmi sa zachoval v českej súkromnej zbierke, V roku 2014 sa ho Škode podarilo odkúpiť. Mechanické komponenty vykazovali našťastie pomerne malé opotrebenie, pretože vozidlo sa počas svojej krátkej kariéry zúčastnilo len piatich súťažných podujatí.

Z okruhov na bežné cesty

„Druhé z dvojice vyrobených kupé bolo dva roky naším rodinným autom,“ opisuje svoje stretnutie s unikátnou Škodou koordinátor reštaurátorskej dielne Škoda Múzea Michal Velebný. „Môj otec, neskorší vedúci podnikovej skúšobne, kupé odkúpil v roku 1966, ale už so zabudovaným súťažným 1,3-litrovým motorom OHV z modelového radu Octavia. Keď sme sa však ako rodina rozrástli, muselo kupé ustúpiť praktickejšej Škode 1000 MB.“ Dodajme, že aj toto kupé v rukách neskorších majiteľov – dokonca opakovane – havarovalo.

Kupé bolo odvodené od málo staršej, otvorenej... Foto: Škoda-Auto
Škoda 1100 OHC Coupé - 1960 Kupé bolo odvodené od málo staršej, otvorenej verzie 1 100 OHC.

Na jeho ráme sa postupne vystriedalo niekoľko nepôvodných karosérií rôznych prevedení a vozidlo sa okrem iného zúčastňovalo pretekov do vrchu. V nekompletnej podobe sa zachovalo v jednej českej súkromnej zbierke. Bolo jasné, že ak má Škoda 1100 OHC znova ožiť, bude musieť poslúžiť šasi prvého z exemplárov. Nič viac sa nezachovalo. Sily preto spojili reštaurátori z dielne múzea automobilky aj oddelenia EGV, čo je centrum stavby prototypov. Vhod im prišli skúsenosti zreštaurovania otvorenej verzie Škody 1100 OHC aj takmer kompletná technická dokumentácia, ktorá sa zachovala, vrátane všetkých diagramov a výkresov.

Škoda 1100 OHC Coupé - 1960
Škoda 1100 OHC Coupé - 1960
+32Škoda 1100 OHC Coupé - 1960

Už koncom roku 2015 reštaurátori skompletizovali podvozok s novo vyrobeným chladičom, nádržou a s ďalšími prvkami. Dôkladným „repasom“ prešiel aj motor a prevodovka. V tomto momente sa rozhodovalo, či podvozok vystaviť alebo dokončiť kompletnú renováciu. Vyhrala druhá možnosť, hoci si všetci uvedomovali náročnoť. Najtvrdší oriešok totiž predstavovala rekonštrukcia hliníkovej karosérie, ktorú na konci 50. rokov navrhol mladoboleslavský dizajnér Jaroslav Kindl. Tesári vtedy podľa Kindlových podkladov vytvorili drevenú maketu, na ktorej potom tím klampiarov ručne vyklepával hliníkové panely.

Bez moderných technológii by to nešlo

Každý remeselník však uplatnil vlastnú invenciu a vkus, takže ľavá polovica karosérie sa mierne líšila od tej pravej, napríklad zaoblením hrán blatníkov. Čo s tým? Ako vozidlo zjednotiť a upraviť tvary a proporcie, ktoré po dôslednom prenesení z výkresu nepôsobia prirodzene, prípadne sa rozchádzajú s podobou zachytenou na dobových fotografiách? Tu prevzala iniciatívu moderná technika centra stavby prototypov. Po naskenovaní výkresov v mierke 1:1 vznikla sieť 3D kriviek. Overovanie a korekcia tvarov jednotlivých prvkov, napríklad zadných svietidiel, však trvali desiatky hodín.

Obrovskou pomocou pre reštaurátorov bola... Foto: Škoda-Auto
Škoda 1100 OHC Coupé - 1960 Obrovskou pomocou pre reštaurátorov bola zachovaná dokumentácia.

Vo virtuálnom štúdiu si kupé bolo možné prehliadnuť zo všetkých možných uhlov a následne vykonať potrebné úpravy. Pre ďalšie kolo overovania tvarov vznikli modely v zmenšenej mierke. Nasledovali modely výrezov predného a zadného rohu karosérie v mierke 1:1. Po konečnom schválení vonkajších tvarov karosérie navrhli konštruktéri Škody, opäť podľa dobovej dokumentácie, riešenie priečok, podbehov a ďalších voľným okom neviditeľných prvkov.

Dokonalý výsledok

Nová karoséria bola vytvorená z hliníkových plechov hrúbky 0,8 až jeden milimeter. Ich vyklepanie, zvarenie a nitovanie prebiehalo ručne, rovnako ako pred vyše 60 rokmi. Napokon ostávalo určiť farbu laku karosérie. Obe „kupéčka“ boli pôvodne modré, ich tvorcovia stavili na eloxovaný hliník, na ktorého naleptaný povrch naniesli elektrolyticky farbu. Na obzvlášť namáhaných miestach, napríklad pri nitoch a v prednej časti vozidla, však povrchová úprava nemala veľkú životnosť. Reštaurátori sa ale nakoniec rozhodli inak.

Prekrásna karoséria musela byť vyrobená... Foto: Škoda-Auto
Škoda 1100 OHC Coupé - 1960 Prekrásna karoséria musela byť vyrobená kompletne nanovo.

Rešpektovali historický vývoj. V polovici roku 1962, ako dokazujú zachované dobové fotografie, sa totiž obe kupé postupne dočkali červeného laku. A tak reinkarnované kupé dostalo žiarivý červený lak. Tam ale starosti nekončili. Škoda 1100 OHC Coupé potrebovala totiž aj množstvo drobných súčiastok. Našťastie bolo možné siahnuť do regálov múzejných dielní pre mnoho komponentov, ktoré malo kupé spoločné s vtedajšími sériovými vozidlami Škody.

Škoda 1100 OHC - 1957 Čítajte viac Škoda 1100 OHC: Boleslavské 'Ferrari' malo motor ako lusk. Už v roku 1958!

Napríklad vonkajšie kľučky dverí sú zo Škody 1200 „Sedan“, niektoré tlačidlá a spínacia skrinka sa osvedčili v Spartaku a Octavii, trojramenný volant potiahnutý čiernou umelou hmotou zas odkazuje na predvojnový bestseller – Popular. Konečný výsledok reinkarnácie je naozaj pôsobivý. Najmä ak vezmeme do úvahy, že z dvoch existujúcich kupé sa zachovalo len jediné šasi. Reštaurátorom sa podaril doslova zázrak. Pochybujeme, že by bolo možné dosiahnuť takúto úroveň bez priamej iniciatívy automobilky.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #Škoda 1100 OHC
Články podľa značiek