Hacker objavil tajný kód Tesly. Chráni výrobcu, nie zákazníka

Kam až môžu siahať kompetencie automobilky? Ďalej, ako si viete predstaviť. Napríklad vás môže na diaľku obmedziť v nastavovaní elektricky ovládaného sedadla. Sedadla, za ktoré ste zaplatili.

15.02.2022 18:00
debata (17)
Automobilka Tesla môže vďaka neustálemu... Foto: Tesla
Tesla Y - 2020 Automobilka Tesla môže vďaka neustálemu pripojeniu vozidiel na internet nielen zlepšovať ich funkcie, ale niektoré aj obmedzovať.

Je to možno maličkosť, ale otvára otázku, ako môže zasahovať výrobca áut do vášho života a obmedziť používanie vášho majetku. Hacker, ktorý si hovorí Greenonly, objavil totiž v softvéri Tesly 3 a Tesly Y kód, ktorý načas znefunkční elektricky ovládané sedadlo. Ako? Ak elektronika vyhodnotí, že s ním manipulujete viac ako 90 sekúnd v priebehu piatich minút, objaví sa na displeji následné varovanie: „Bolo zistené nadmerné používanie motora sedadla.“ To však nie je koniec.

Ak tento oznam ignorujete a čas manipulácie presiahne 120 sekúnd, elektronika zablokuje ovládanie sedadla a na displeji sa zjaví nápis: "Motor sedačky nie je k dispozícii z dôvodu nadmerného používania. Počkajte päť minút, kým budete znova môcť upraviť polohu sedadla.“ Namieste je otázka, prečo by niekto čosi také robil a tiež to, prečo by mala Tesla takémuto správaniu brániť? Určité obmedzenia sú namieste, napríklad ak dôjde k prehriatiu batérií či trakčných elektromotorov, alebo ak elektronika zistí, že zneužívate systémy autonómneho riadenia, ale obmedzovať nastavovanie sedadiel?

Mercedes-Benz EQS - 2021 Čítajte viac Automobilky našli novú ‘zlatú baňu‘. Účtovať nám budú za softvér!

Americký Carscoops, ktorý na túto zvláštnosť upozornil, tvrdí, že dôvodom môže byť prehrievanie elektromotora, ktorý zabezpečuje posun sedadla, teda jeho náchylnosť na zlyhanie. Obmedzenie teda nechráni majiteľa pred potenciálnymi problémami, ale výrobcu, ktorý by inak musel podstúpiť zvolávaciu akciu a daný komponent vymeniť. Ale to je drahé. Lacnejšie je riešiť vec na diaľku softvérovo. Carscoops tvrdí, že takéto konanie porušuje práva majiteľov vozidiel, pretože im bráni slobodne používať produkt, za ktorý zaplatili. Možno sa to zdá trochu zveličené, ale je na tom kus pravdy.

Toyota - repas Čítajte viac Toyota chce predávať to isté auto aj trikrát! Má to logiku

Krátkodobé obmedzenie nastavovania sedadiel je však len drobnosťou v praxi, ktorá je dnes už bežná. Väčším problémom totiž je, že s Teslami, ale aj s produktmi iných výrobcov platíte často za niečo, čo nemôžte používať. Teda až do času, kým si nezaplatíte aj za príslušný softvér. Nehovoríme pritom len o pokročilej navigácii, ale aj o vyhrievaní sedadiel, čo plánuje napríklad BMW. Tesla si už dnes účtuje za svoj rozšírený autopilot FSD (Full Self-Driving) 10 000 dolárov, Audi spoplatňuje v e-trone svetlá Matrix LED a Polestar ponúka za 1 100 dolárov zvýšenie výkonu o 67 koní v sedane 2.

Samozrejme, takáto politika má odporcov. Najmä preto, že zákazník už zaplatil za hardvér. Napríklad za svetlá Matrix LED, tak prečo by nemali fungovať v plnom režime? To isté sa týka Polestaru, kde už zákazník zaplatil za elektromotory schopné generovať vyšší výkon či vyhrievania sedadiel v BMW, vybavených výhrevnými telieskami. Alebo najnovšie natáčania zadných kolies v elektrickom Mercedese-Benz EQS. Ten je vybavený všetkým potrebným, aby sa kolesá natáčali až do uhla 10 stupňov, no ak si nepriplatíte, bude to len 4,5 stupňa.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #hacker #hardvér #Tesla #softvér
Články podľa značiek