Elektromobily prinášajú aj toto: Stellantis radí ľuďom, ako si nájsť prácu inde!

Elektromobilita znamená menej pracovných príležitostí. Ako sa ale zbaviť státisícov nepotrebných zamestnancov? Stellantis posiela ľuďom pracovné ponuky v iných firmách a návody, ako si napísať životopis!

18.02.2022 14:00
debata (6)
Podľa odborov sa Stellantis vo Francúzsku... Foto: Stellantis
Stellantis Podľa odborov sa Stellantis vo Francúzsku potrebuje zbaviť do piatich rokov 10 000 zamestnancov.

Elektromobily potrebujú menej komponentov. To znamená aj menej ľudí vo výrobe. Jednoduchšia je ich montáž, takže pri pásoch už nebude potrebných toľko ľudí. Nedávno zverejnená štúdia združenia CLEPA (European Association of Automotive Suppliers) tvrdí, že pri radikálnom zákaze spaľovacích motorov môže v Európe v priebehu piatich rokov zaniknúť vyše 350-tisíc pracovných miest. Samozrejme, vzniknú aj nové príležitosti, najmä v sektore výroby batérií a v oblasti vývoja softvéru, ale i tak bude celkový počet ľudí v automobilovom priemysle výrazne nižší ako dnes.

Preč musí desaťtisíce ľudí

Celkovo má podľa štúdie zverejnenej v decembri pre francúzsku automobilovú loby prísť do konca desaťročia o prácu v autobrandži vo tretina súčasných zamestnancov. Ako sa ale zbaviť toľkých ľudí? S týmto problémom bojuje aj koncern Stellantis, zvlášť vo Francúzsku, kde prepúšťanie naráža na silu odborov. Pritom chce táto automobilka znížiť počet pracovníkov, ktorých je v súčasnosti vo Francúzsku približne 45 000, aspoň o 10 000, a to do roku 2025. Aspoň také čísla predostreli odbory. A nemusia byť ďaleko od pravdy. Ako tvrdí analytik Citigroup Gabriel Adler, znižovanie počtu pracovných síl už dnes zaostáva za veľkou premenou celého odvetvia.

Mercedes-Benz - elektromobily Čítajte viac Nemecko: Kvôli elektromobilom príde do roku 2025 o prácu 100 000 ľudí

Snaha prepúšťať je logická. Veď Carlos Tavares, súčasný šéf koncernu Stellantisu, ktorý vlastní 14 automobilových značiek, chce ušetriť približne päť miliárd eur práve na synergiách prisľúbených zo zlúčenia koncernov PSA a Fiat Chrysler v minulom roku. A to nepôjde bez prepúšťania. Veď dnes posiela Stellantis výplatu približne 300 000 pracovníkom po celom svete. Mzdové náklady sú doslova strašiakom. Môžu rozhodnúť o tom, či Stellantis vyjde z premeny na „elektromobilku“ ako víťaz, alebo porazený. Lenže ani prepúšťanie nie je lacné. Preto sa koncern snaží o dohody so zamestnancami a motivovať ich k odchodu.

Nájdite si prácu inde!

Najnovšie začali pracovníkom Stellantisu vo Francúzsku „pristávať“ v elektronickej pošte zvláštne e-maily. V nich ich koncern informuje o kariérnych veľtrhoch, ponukách zamestnaní v iných firmách či dokonca im radí ako si správne napísať životopis, aby mali šancu nájsť nové „vzrušujúce“ pracovné miesta mimo koncernu. „E-maily propagujúce kariérne kroky mimo Stellantisu majú pomôcť tým, ktorí by mohli mať záujem o schému dobrovoľného odchodu,“ uviedol hovorca spoločnosti. Nie všetkým sa to však páči, najmä nie odborom, ktoré tvrdia, že takáto „starostlivosť“ hraničí s obťažovaním.

USA Tesla Musk prepúšťanie oznámenie Čítajte viac Kontroverzný šéf Tesly je osobnosťou roka, riadiť automobilku ho vraj nebaví

„Toto nie je dobrý spôsob, ako motivovať ľudí, aby tvrdo pracovali pre spoločnosť,“ povedala Christine Virassamy, zástupkyňa odborov CFDT. Odbory zároveň vedenie spoločnosti požiadali, aby s touto praxou skoncovala. Aj sa tak stalo. No je naivné myslieť si, že to niečo zmení. „Prechod na elektrické autá je bezprecedentný z hľadiska rýchlosti a dosahu na automobilový priemysel,“ povedal Alexandre Marian, výkonný riaditeľ AlixPartners v Paríži. Vzhľadom na úroveň požadovaných investícií tu budú víťazi aj porazení, a to bude mať dosah aj na pracovnú silu. Podobný vývoj môžeme očakávať aj v ďalších automobilových veľmociach, najmä v Nemecku a Taliansku. Ale aj na Slovensku, ktoré vyrába ročne viac ako milión áut.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #zamestnanosť #elektromobily #elektromobilita #Stellantis
Články podľa značiek