Tesla začala ako jedna z prvých automobiliek na svete predávať sériové elektromobily. Jej stratégia bola osloviť solventnejších zákazníkov, keďže na začiatku minulého desaťročia bolo nemysliteľné vyrábať elektrické autá masovo. Zároveň sa jej podarilo z vozidiel urobiť spotrebiteľský produkt, ktorého vlastnenie zvyšuje prestíž majiteľa, a to nielen v automobilovom kontexte.
Pomohla tomu aj osoba jej zakladateľa a vizionára Elona Muska, ktorý dokázal – neraz aj kontroverzne – zvyšovať povedomie o elektromobilite spojenej s informačnými technológiami a tým lákať nových investorov. Tí Tesle verili a stále veria, a tak dokázala prekonať aj niekoľkoročné obdobie existencie v strate, ktorú stále možno počítať v miliardách amerických dolárov.
Čítajte aj Rekordný rok Tesly: Aj napriek kríze dosiahla zisk 5,5 miliardy dolárov!Situácia sa však v posledných rokoch začala obracať a Tesla už dokáže generovať zisk. Podarilo sa jej vysporiadať sa aj s následkami celosvetovej pandémie a tzv. čipová kríza ju zasiahla menej ako tradičné značky. Na základe údajov zverejnených jednotlivými automobilkami tak možno skonštatovať, že práve americká Tesla je jednoznačne lídrom v predajnosti elektrických áut. Tradičné európske a ázijské značky prekonáva niekoľkonásobne.
Okrem reputácie prestížneho „tabletu na kolesách“ Tesle pomáha aj fakt, že produkuje len čisté elektromobily, kým značky ako Toyota, Renault, Hyundai alebo koncern Volkswagen majú stále diverzifikované portfólio aj na hybridy a dobíjateľné hybridy, ktoré majú bližšie k tradičným automobilom poháňaným spaľovacími motormi.
Čítajte aj Tesla pokorila pandémiu. Vlani zvýšila odbyt o 87 %!V reči čísel Tesla predala 936 172 elektromobilov, k čomu jej dopomohli hlavne lacnejšie Modely 3 a Y. Na druhom mieste skončil Volkswagen s 263 000 predanými elektrickými autami. Nemecká značka má zatiaľ v ponuke modely ID.3 a ID.4, no strata na Teslu je priepastná.
Na treťom mieste je Hyundai s 120 523 predanými elektromobilmi, za ktorým nasleduje nemecká prémiová trojka BMW, Mercedes-Benz a Audi. Do prvej desiatky značiek, ktoré predávajú elektromobily aj u nás, sa dostala aj Dacia, ktorá má v ponuke len model Spring, no za pomerne krátky čas sa jej v Európe podarilo predať už 27 876 kusov, pričom ďalšie desaťtisíce objednávok čakajú na vybavenie.
Poradie značiek podľa predaných elektromobilov za rok 2021
Poradie | Značka | Predané elektromobily |
---|---|---|
1. | Tesla | 936 172 |
2. | Volkswagen | 263 000 |
3. | Hyundai | 120 523 |
4. | BMW | 103 855 |
5. | Mercedes-Benz | 99 301 |
6. | Audi | 81 894 |
7. | Škoda | 49 100 |
8. | Porsche | 41 292 |
9. | Dacia | 27 876 |
10. | Volvo | 16 571 |
11. | Seat | 16 300 |
12. | Jaguar | 9 970 |
13. | Toyota | 8 162 |