Bezvzduchová pneumatika je snom výrobcov pneumatík aj automobilov. Celých 130 rokov od tohto vynálezu sa totiž nepodarilo odstrániť jeho najväčšiu nevýhodu – defekt. Náhla strata vzduchu v plášti je nielen nepríjemná, ale aj nebezpečná. Nič na tom nemenia ani pneumatiky run-flat, ktoré dokážu prejsť nejaké tie desiatky kilometrov v núdzovom režime bez vzduchu – do najbližšieho servisu. Plášť, ktorý by však neobsahoval stlačený vzduch, by bol voči tomuto neduhu imúnny. Na novej generácii takýchto pneumatík pracuje hneď niekoľko výrobcov. Medzi nimi aj Michelin. Dokonca takéto pneumatiky s označením X Tweel už aj predáva. Ale len pre záhradné kosačky či štvorkolky. Obúvať nimi autá si zatiaľ netrúfol.
Čítajte viac Michelin predstavil 5. generáciu najlepšej pneumatiky. Pracoval aj na jej kráseStará dobrá klasika má totiž aj svoje výhody. V pneumatike so vzduchom možno napríklad regulovať tlak podľa potrieb, napríklad podľa aktuálneho zaťaženia vozidla. Navyše je konštrukcia podvozkov vozidiel prispôsobená pneumatikám plnenými vzduchom. Vymeniť ich za bezvzduchové plášte teda nie je vôbec jednoduché. Lenže zdá sa, že prielom sa predsa len blíži. Má ním byť pneumatika Michelin Uptis, zásadne odlišná od X Tweel, hoci sa na ňu podobá. Ako uviedol Alexis Garcin, prezident Michelin North America v rozhovore pre CNN Business, spoločnosť plánuje v spolupráci s Chevroletom uviesť sériovú bezvzduchovú pneumatiku na trh v najbližších rokoch.
Prvým modelom, ktorý ju dostane má byť nástupca elektrického Chevroletu Bolt. Ten nedávno absolvoval modernizáciu, takže mu veštíme ešte tak tri roky kariéry. V súčasnosti ale slúži ako testovacie vozidlo. Michelin sa snaží naladiť Uptis tak, aby čo najviac pripomínal správanie klasického plášťa. Ako ale priznáva Ryan Pszczolkowski, ktorý dohliada na testovanie pneumatík v Consumer Reports, nie je to vzhľadom na radikálne odlišnú konštrukciu jednoduché. Pneumatika nahradí stlačený vzduch sústavou lamiel vyrobených z gumy vystuženej sklolaminátom. Naproti tomu X Tweel využíva lamely z polyuretánu a integruje koleso s pneumatikou, aj preto názov Tweel (Tire a Wheel).
Lenže čo je dobré pre záhradnú kosačku či štvorkolku, nie je dobré pre autá. Tie jazdia vyššími rýchlosťami a musia zvládať veľké priečne aj pozdĺžne zaťaženie pri akcelerácii, brzdení a prechádzaní zákrut. Zvlášť náročné je to v prípade ťažkých elektromobilov, ktoré sú známe ako „ničitelia pneumatík“. Aj preto Michelin počíta s tým, že pneumatika Uptis bude vybavená systémom monitorovania opotrebenia a mala by byť tiež plne recyklovateľná. O cene zatiaľ nepadlo ani slovo, ale vzhľadom na to, že jej premiéra prebehne na elektromobile s cenou približne 30 000 dolárov, nemalo by ísť o technológiu určenú len najdrahším autám.
Čítajte viac GoodYear predstavil obnoviteľnú pneumatiku: zo sóje, ryžových šupiek a PET fliaš Mimochodm, tým nástupcom Boltu by sa mohol stať Chevrolet Equinox, predstavený nedávno na veľtrhu CES Las Vegas v podobe konceptu. Takže do výroby nemá iste ďaleko. Práve on má stáť 30 000 dolárov. S novinkou s názvom Bolt príliš nerátame. Súčasný Bolt je totiž spojený so škandálom horiacich batérií od spoločnosti LG Chem. Automobilka ich musí vymeniť v absolútnej väčšine vyrobených vozidiel. Náklady na zvolávaciu akciu sa mali vyšplhať k miliarde dolárov. A hoci Chevrolet za vznietenia batérií nenesie zodpovednosť, pokračovať v tomto príbehu by z hľadiska marketingu nedávalo zmysel.