Ruská agresia proti Ukrajine smeruje k uvaleniu tvrdých sankcií proti Rusku zo strany USA a ich európskych spojencov. Následky by však mohli doľahnúť aj na automobilky Renault, Volkswagen či Stellantis, ktoré majú v Rusku rozsiahle výrobné a obchodné aktivity. Renault je napríklad najväčším akcionárom s kontrolným balíkom v ruskom AvtoVaze, ktorý vyrába modely Lada a ktorý je dlhodobo ruskou trhovou jednotkou. Okrem obrovskej továrne v Togliatti má Renault aj montážny závod neďaleko Moskvy. Okrem toho je Rusko po Francúzsku druhým najväčším trhom skupiny Renault Group.
Čítajte viac Lada Vesta: Ruský bestseller čaká facelift. V AvtoVaze to zvykom nebývaZatiaľ síce nie je jasné, aký rozsah a formu budú prípadné sankcie mať, ale napríklad v Iráne sa po kolapse dohody o jadrových zbraniach v roku 2018 týkali aj zahraničných spoločností, ktoré v tejto krajine podnikali. Dôsledky boli dramatické. Renault a PSA, ale aj ďalšie firmy opustili tamojšie výrobné prevádzky a čelili obrovským stratám. Renault má však zatiaľ v porovnaní s konkurentmi v Rusku jednu výhodu. Deväťdesiat percent nových Lád smeruje na ruský trh, len desať percent predstavuje export. Výroba je tam tiež vysoko lokalizovaná, čo by mohlo AvtoVaz ochrániť pred problémami s nedostatkom komponentov pochádzajúcich z dovozu.
Čítajte viac Avtostat: Rusko ovládli automatické prevodovkyRenault sa v tomto smere vyslovil, že financovanie AvtoVazu bolo doteraz lokálne a úplne sebestačné bez podpory Renaultu. Finančná riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová sa vyjadrila, že z tohto pohľadu je pozícia AvtoVazu vcelku bezpečná. Automobilka sa momentálne podľa Nicolasa Maureho, šéfa AvtoVazu, snaží zabezpečiť alternatívne dodávky elektronických čipov pre prípad, že by americké sankcie obmedzili dodávky do Ruska. Zďaleka nie všetky automobilky sa však môžu spoliehať na domáce zdroje. Veľa z nich prevádzkuje totiž v Rusku montáž vozidiel, ktorá je od dovozu priamo závislá.
Čítajte viac Aurus: Putinova limuzína je totálny prepadák. Z cudzieho ale krv netečieVolkswagen a Stellantis majú montážne závody v Kaluge, asi 180 km juhozápadne od Moskvy. Medzi ich popredných dodávateľov patria Continental, Magna či Visteon. V závode Volkswagenu sa montuje SUV VW Tiguan a Škoda Rapid. Tiež vyrába motory a montuje Audi Q7 a Q8 zo súprav dovezených z Európy. Produkcia tohto závodu bola vlani 118 000 vozidiel a 150 000 motorov. VW má tiež dohodu o montáži modelov Škoda a VW so spoločnosťou GAZ v Nižnom Novgorode. Veď nemecký koncern investoval do svojich ruských aktivít už dve miliardy eur, z toho od roku 2007 jednu miliardu do závodu v Kaluge.
Čítajte viac Vesta verzus Rio: Toto sú najpredávanejšie značky a modely v RuskuStellantis zas prevádzkuje v Kaluge spoločný podnik s Mitsubishi, kde vznikajú dodávky s logami Peugeot, Citroën a Opel. Stellantis sa zatiaľ k situácii pre AutoNews vyjadril len v tom zmysle, že situáciu pozorne sleduje. Zasiahnuté sankciami však môžu byť aj ďalšie značky. Tak napríklad Mercedes-Benz investoval viac ako 250 miliónov eur do továrne severozápadne od Moskvy, ktorá vyrába sedan triedy E a SUV GLE. Tá zamestnáva 1 000 ľudí a bola otvorená len v apríli 2019. BMW zas montuje v ruskom závode Avtotor v Kaliningrade vozidlá od roku 1999. Plány na kompletnú továreň boli našťastie zrušené v roku 2020.
Čítajte viac Hyundai chce obísť dílerov. Skúša to v Rusku, ale neúspešneNebezpečenstvu sankcií nebudú čeliť napríklad General Motors či Ford, ktoré sa z ruského trhu stiahl už dávnejšie. Ford zatvoril svoje dve továrne v Rusku v roku 2019, hoci patril k prvým automobilkám, ktoré tu začali podnikať. Pokračuje len v montáži dodávok s ruským partnerom v závode Sollers v ekonomickej zóne Elabuga. Pripomeňme, že skupina Renault-Nissan-Mitsubishi má na ruskom trhu podiel 38 %, pričom samotný AvtoVaz (Lada) 22,4 %. Hyundai a Kia dosiahli podiel približne 19 %. Nasleduje Volkswagen Group s 9,5 a Toyota s 8,6 % podielom. Z prémiových značiek je najúspešnejšie BMW pred Mercedesom-Benzom, Lexusom a Audi.