
Výskumné bezpečnostné centrum Toyoty CSRC (Collaborative Safety Research Center) pracuje na inovatívnych adaptívnych svetlometoch, ktoré zlepšia komunikáciu medzi autami, chodcami aj cyklistami. Týchto nehôd v posledných rokoch pribúda. Len v USA zomrie ročne pri autonehodách 6 000 chodcov. Nové svetlá by mohli počet takýchto incidentov razantne znížiť. Ako fungujú? Technológia je založená na LED diódach a čipoch.

Vďaka nim bude môcť vozidlo okrem osvetlenia cesty zobrazovať piktogramy ostatným účastníkom cestnej premávky. Tie by boli veľmi prospešné, pretože chodci a cyklisti často ani len netušia, že za nimi ide auto. „Ak bude každý vedieť, čo sa deje, bezpečnosť sa zvýši,“ hovorí Rini Sherony, inžinier v CSRC. Piktogramy, ktoré sa budú premietať na cestu vedľa chodca alebo cyklistu, môžu mať napríklad podobu výstražného trojuholníka s výkričníkom v bielej alebo červenej farbe.

Zvlášť účinné to má byť v noci, práve vtedy totiž prichádza k viac ako trom štvrtinám nehôd. Ako vysvitlo pri výskume, chodci veľmi preceňujú svoju viditeľnosť na ceste a podceňujú vplyv vhodného oblečenia, ktoré môže zvýšiť ich bezpečnosť. Adaptívne svetlomety tak pomôžu vodičom a ostatným účastníkom premávky vidieť sa navzájom o pár sekúnd skôr. A tento krátky moment môže byť rozhodujúci. CSRC už novú technológiu testovalo na pokročilom cestnom simulátore.

Testov sa zúčastnili vodiči, chodci aj ľudia na bicykloch a vedci zaznamenávali, ako reagujú na rôzne dopravné situácie, zobrazené simulátorom. „Najdôležitejším záverom štúdie je, že adaptívne svetlomety sú veľmi sľubným riešením, ktoré by mohlo pomôcť znížiť počet úmrtí chodcov a cyklistov,“ hovorí Sherony. Pomôcť by však mohli aj iným najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky, napríklad ľuďom na elektrických kolobežkách.