Výskumné bezpečnostné centrum Toyoty CSRC (Collaborative Safety Research Center) pracuje na inovatívnych adaptívnych svetlometoch, ktoré zlepšia komunikáciu medzi autami, chodcami aj cyklistami. Týchto nehôd v posledných rokoch pribúda. Len v USA zomrie ročne pri autonehodách 6 000 chodcov. Nové svetlá by mohli počet takýchto incidentov razantne znížiť. Ako fungujú? Technológia je založená na LED diódach a čipoch.
Čítajte viac Toyota vyvíja ‘manuál‘ pre elektromobily! Na čo je to dobré?Vďaka nim bude môcť vozidlo okrem osvetlenia cesty zobrazovať piktogramy ostatným účastníkom cestnej premávky. Tie by boli veľmi prospešné, pretože chodci a cyklisti často ani len netušia, že za nimi ide auto. „Ak bude každý vedieť, čo sa deje, bezpečnosť sa zvýši,“ hovorí Rini Sherony, inžinier v CSRC. Piktogramy, ktoré sa budú premietať na cestu vedľa chodca alebo cyklistu, môžu mať napríklad podobu výstražného trojuholníka s výkričníkom v bielej alebo červenej farbe.
Zvlášť účinné to má byť v noci, práve vtedy totiž prichádza k viac ako trom štvrtinám nehôd. Ako vysvitlo pri výskume, chodci veľmi preceňujú svoju viditeľnosť na ceste a podceňujú vplyv vhodného oblečenia, ktoré môže zvýšiť ich bezpečnosť. Adaptívne svetlomety tak pomôžu vodičom a ostatným účastníkom premávky vidieť sa navzájom o pár sekúnd skôr. A tento krátky moment môže byť rozhodujúci. CSRC už novú technológiu testovalo na pokročilom cestnom simulátore.
Čítajte viac Revolučná batéria Toyoty príde už o tri roky. Ale nie tam, kde by ste čakaliTestov sa zúčastnili vodiči, chodci aj ľudia na bicykloch a vedci zaznamenávali, ako reagujú na rôzne dopravné situácie, zobrazené simulátorom. „Najdôležitejším záverom štúdie je, že adaptívne svetlomety sú veľmi sľubným riešením, ktoré by mohlo pomôcť znížiť počet úmrtí chodcov a cyklistov,“ hovorí Sherony. Pomôcť by však mohli aj iným najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky, napríklad ľuďom na elektrických kolobežkách.