
V osobných autách sa nad spaľovacími motormi nebezpečne zmráka. Stále sú však nezastupiteľné v nákladnej doprave, autobusoch, stavebných strojoch či v lodiach. A presne to je parketa spoločnosti Cummins, ktorá je na scéne motorov už od roku 1919. A hoci sa elektrifikácii nevyhýba, ani náhodou nepochybuje o zmysluplnosti motorov s vnútorným spaľovaním. Dôkazom je jej nová generácia agregátov X, ktoré dorazia na trh v roku 2024, teda v čase, keď už mnohé automobilky žiadne nové spaľovacie motory vyvíjať nebudú.

Generácia X prispeje k plánu znížiť emisnú stopu firmy o 50 % do roku 2030 tým, že bude schopná využívať alternatívne nízkoemisné palivá. Aj preto Cummins v tejto súvislosti hovorí o palivovo-agnostickom motore, ktorý má byť prvým v tomto sektore. Nemá tým ale na mysli, že ten istý agregát bude môcť spaľovať viac druhov palív. Ide skôr o unifikovanú platformu, ktorá bude spoločná pre všetky verzie motorov. Využitím odlišného príslušenstva však bude možné s nízkymi nákladmi vyrobiť motor na požadované palivo. Bonusom bude ľahší servis aj ľahšia inštalácia motorov do rôznych prostriedkov.

Tak vzniknú rôzne rady motorov X s označením B, L a ďalšie. Používať budú môcť nielen benzín, naftu, biopalivá, syntetické palivá, ale aj LPG, zemný plyn a dokonca vodík. V tom spočíva ich flexibilita. Cummins počíta, že takéto motory udrží vo výrobe pre niektoré regióny sveta až do roku 2060. „Myslím si, že v nasledujúcich 40 rokoch budú spaľovacie jednotky dobrou prestupnou technológiou, než definitívne prepriahneme na bezemisné riešenia,“ uviedol prezident divízie pohonných jednotiek Srikanth Padmanabhan.