V osobných autách sa nad spaľovacími motormi nebezpečne zmráka. Stále sú však nezastupiteľné v nákladnej doprave, autobusoch, stavebných strojoch či v lodiach. A presne to je parketa spoločnosti Cummins, ktorá je na scéne motorov už od roku 1919. A hoci sa elektrifikácii nevyhýba, ani náhodou nepochybuje o zmysluplnosti motorov s vnútorným spaľovaním. Dôkazom je jej nová generácia agregátov X, ktoré dorazia na trh v roku 2024, teda v čase, keď už mnohé automobilky žiadne nové spaľovacie motory vyvíjať nebudú.
Čítajte viac Astron: Revolučný motor prichádza ‘s krížikom po funuse‘Generácia X prispeje k plánu znížiť emisnú stopu firmy o 50 % do roku 2030 tým, že bude schopná využívať alternatívne nízkoemisné palivá. Aj preto Cummins v tejto súvislosti hovorí o palivovo-agnostickom motore, ktorý má byť prvým v tomto sektore. Nemá tým ale na mysli, že ten istý agregát bude môcť spaľovať viac druhov palív. Ide skôr o unifikovanú platformu, ktorá bude spoločná pre všetky verzie motorov. Využitím odlišného príslušenstva však bude možné s nízkymi nákladmi vyrobiť motor na požadované palivo. Bonusom bude ľahší servis aj ľahšia inštalácia motorov do rôznych prostriedkov.
Čítajte viac Mazda vyvíja revolučný dvojtakt! Je to vôbec možné?Tak vzniknú rôzne rady motorov X s označením B, L a ďalšie. Používať budú môcť nielen benzín, naftu, biopalivá, syntetické palivá, ale aj LPG, zemný plyn a dokonca vodík. V tom spočíva ich flexibilita. Cummins počíta, že takéto motory udrží vo výrobe pre niektoré regióny sveta až do roku 2060. „Myslím si, že v nasledujúcich 40 rokoch budú spaľovacie jednotky dobrou prestupnou technológiou, než definitívne prepriahneme na bezemisné riešenia,“ uviedol prezident divízie pohonných jednotiek Srikanth Padmanabhan.