Automobilky už zastavujú vývoz áut do Ruska. Z cenníkov sú zdrapy papiera

Bezprecedentná ruská agresia na Ukrajine už má svoje prvé dôsledky aj v automobilovom sektore. Koncerny VW, GM či Jaguar Land Rover zastavujú dodávky áut do tejto krajiny. Zatiaľ nie kvôli sankciám.

25.02.2022 20:30
debata (65)
Dodávky zahraničných áut do Ruska sa zastavujú... Foto: GM
Opel Antara - Rusko Dodávky zahraničných áut do Ruska sa zastavujú skôr, než stíhajú politici prijímať sankcie.

Ak si Rusi myslia, že po štarte „mierovej misie“ na Ukrajine pobežia ich životy v starých koľajach, len ich armáda bude operovať kdesi na y8pad od hraníc Ruska, sú na omyle. Následky bezprecedentnej agresie sa dostavajú už teraz, nevynímajúc automobilový trh. Koncern Volkswagen, kam patria aj značky Audi, Škoda či Porsche, už prijal opatrenia. Zastavujú export áut do tejto krajiny. Pridať sa mali podľa ruskej agentúry AutoStat aj General Motors a Jaguar s Land Roverom. Bohužiaľ, dôvodom nie sú cielené sankcie. Západné automobilky reagujú len na zmenu kurzu ruského rubľa, no Rusi dopady i tak pocítia.

V reakcii na ruskú inváziu padol rubeľ na historické minimum. Voči doláru mal včera kurz 1:90. Pomohla síce intervencia ruskej centrálnej banky, ale kurz vylepšila len na 1:84,95. Podobne je to s kurzom voči euru. Niektoré banky predávali euro za 116 rubľov. Z cenníkov ruských dílerov zahraničných áut sa tak stali zdrapy papiera. Predávať autá za pôvodné ceny je nemysliteľné. Dochádzalo by ku kurzovým stratám, na ktoré by doplatili výrobcovia. Rusi tak môžu na objednané autá zabudnúť a nie je jasné dokedy. Podľa agentúry AutoStat odborníci odhadujú, že ceny áut v Rusku vzrastú v blízkej budúcnosti o 20 %, čo sa dotkne významnej časti trhu.

AvtoVaz - testovacia trať Čítajte viac Opustia Renault, VW či Stellantis Rusko? Iránsky scenár nemusí byť utópiou

Bolo by to najväčšie zdražovanie od roku 2015. Už vlani bola pritom priemerná cena auta v Rusku dva milióny rubľov. Medziročne vzrástla o 18 percent. To ale z dôvodu nedostatku vozidiel, ktoré zapríčinila svetová pandémia a nedostatok čipov. Ak priemerná cena vzrastie na 2,4 milióna rubľov, môže sa stať osobná mobilita pre mnoho Rusov nedostupnou. Situáciu je zatiaľ ťažké predvídať, hovorí šéf Fresh Auto Denis Migal. „Cenová stabilita v blízkej budúcnosti nebude, otázka ako doplniť sklady, zostáva otvorená,“ hovorí. Podľa Migalu „existujú nepotvrdené informácie, že banky upravia aj sadzby spotrebiteľských a lízingových úverov na autá.“

Rusku tiež hrozí vplyvom sankcií a devalvácie rubla kolaps tamojšieho automobilového priemyslu. Dokonca aj najväčšia domáca automobilka AvtoVaz, v ktorej má kontrolný balík Renault, potrebuje napriek vysokej lokalizácii dodávok od domácich výrobcov, komponenty zo zahraničia. Podľa AutoStatu hrozia ruskej značke odstávky výroby. Najbližšia má byť od 28. februára do 5. marca. A vylúčený nie je ani čierny scenár, že automobilky ako Volkswagen či Stellantis, ktoré prevádzkujú závody v Rusku, ale aj významní dodávatelia typu Continental, Magna alebo Visteon, tamojšiu výrobu z dôvodu sankcií či politických rozhodnutí úplne zastavia.

© Autorské práva vyhradené

65 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Porsche #VW
Články podľa značiek