Na linkách ruských automobiliek už škrípe ‘pušný prach‘

Hoci podľa ruskej agentúry AutoStat pokračuje výroba áut v Rusku ako zvyčajne, k totálnemu kolapsu tamojšieho autopriemyslu je len krok. Až štvrtina všetkých komponentov do vozidiel vyrábaných v tejto krajine pochádza totiž zo zahraničia. No veľkým stratám sa nevyhnú ani automobilky na západe. Trpieť budú všetci.

01.03.2022 05:00
debata (14)
Nedostatok komponentov spôsobený sankciami,... Foto: AvtoVaz
Lada Niva - 2020 Nedostatok komponentov spôsobený sankciami, môže ochromiť celý ruský automobilový priemysel.

Ruský automobilový priemysel nečaká po bezprecedentnej agresii na Ukrajine nič dobré. Hoci tamojšia agentúra AvtoStat informuje, že výroba áut prebieha štandardným spôsobom, až na bežné výkyvy spôsobené nedostatkom polovodičov, situácia je oveľa vážnejšia. Až 25 % komponentov na výrobu áut v Rusku sa dováža zo zahraničia. Posilnené hranice medzi Ruskom a susednými krajinami už teraz komplikujú logistiku a zasahujú automobilky. Medzi nimi aj Renault, ktorý je najväčším akcionárom ruského AvtoVazu. Po zavedení prísnych sankcií budú ruské automobilky prakticky paralyzované.

Niektoré linky už stoja

Švédsky výrobca nákladných áut Volvo AB už oznámil, že v dôsledku ukrajinskej krízy zastavil celú svoju výrobu a predaj v Rusku. Podobne zareagoval Daimler Truck, ktorý pozastavil všetky svoje operácie v tejto krajine, vrátane spolupráce s Kamazom. Je len otázkou času, kedy sa začnú zastavovať linky ďalších závodov. Tie tu majú koncerny Volkswagen, vrátane Škody, Mercedes-Benz, Ford, Stellantis, Hyundai či Toyota. Samozrejme, budú to straty nielen pre Rusko, ale aj týchto výrobcov, ktorí v Rusku roky investujú.

Opel Antara - Rusko Čítajte viac Automobilky už zastavujú vývoz áut do Ruska. Z cenníkov sú zdrapy papiera

„Sankcie ovplyvnia predovšetkým európskych a niektorých ázijských výrobcov,“ povedal Joe Phillippi, šéf AutoTrends Consulting. Šéf Stellantisu, Carlos Tavares sa vyjadril, že spoločnosť bude musieť prehodnotiť svoju stratégiu, hoci pred krízou zvyšovala výrobu dodávok a iných vozidiel v závode neďaleko Moskvy. „Ak nemôžeme zásobovať náš podnik, ak je to realita, musíme buď presunúť túto výrobu do iných závodov, alebo ju obmedziť,“ povedal Tavares. Fínsky výrobca pneumatík Nokian zas uviedol, že presúva výrobu niektorých kľúčových produktov z Ruska do Fínska a Spojených štátov.

AvtoVaz - testovacia trať Čítajte viac Opustia Renault, VW či Stellantis Rusko? Iránsky scenár nemusí byť utópiou

Ford, ktorý má v Rusku tri montážne závody uviedol, že je hlboko znepokojený súčasnou situáciou a svoje aktivity bude upravovať v reálnom čase. Zároveň sa zaviazal, že je pripravený dodržiavať akékoľvek zákony o obchodných sankciách. Obrovské straty budú plynúť aj z obmedzeného alebo úplne zastaveného predaja vozidiel v Rusku. Táto krajina je zdrojom ôsmich percent celosvetových obratov Renaultu. Škoda zas v Rusku predala vlani 10 % svojej produkcie. Problém však budú mať „západné“ automobilky aj doma. Rusko je totiž tretím najväčším svetovým dodávateľom niklu používaného v lítium-iónových batériách a poskytuje 40 percent paládia používaného v katalyzátoroch.

Problémy aj za hranicami

„Ak Vladamir Putin preruší v reakcii na sankcie dodávky paládia, alebo sa západné automobilky zaviažu ho nekupovať, budú musieť nájsť alternatívne zdroje, inak nebudú schopné vyrábať autá so spaľovacími motormi,“ povedal Sam Abuelsamid, hlavný automobilový analytik spoločnosti Guidehouse Insights. Paládium produkujú aj Juhoafrická republika a Zimbabwe, ale po ruskej invázii ceny týchto komodít prudko vzrástli. Experti tvrdia, že ak by išli ceny stále nahor, mohli by sa dodatočné náklady na vozidlo vyšplhať na 150 až 200 dolárov. Podobne je to s niklom, ktorého nedostatok by mohol spomaliť výrobu elektromobilov. Jednoducho, ukrajinská kríza bude mať globálny dosah na automobilový sektor.

Aj preto viacerí analytici očakávajú spomalenie automobilového trhu. Ruská invázia na Ukrajinu predstavuje „podstatné riziko“ pre oživenie predaja áut v tomto roku, uviedli v piatok v spoločnej prognóze konzultanti pre automobilový priemysel J.D. Power a LMC Automotive. Analytici znížili svoju prognózu predaja o 400 000 na 85,8 milióna kusov, a to aj kvôli rastúcim cenám ropy a hliníka, ktoré by mohli odradiť kupujúcich. Ponuka a ceny vozidiel na celom svete budú pod zvýšeným tlakom na základe závažnosti a dĺžky trvania konfliktu na Ukrajine, povedal Jeff Schuster, prezident amerických operácií a globálnych predpovedí vozidiel v LMC Automotive.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #automobilový priemysel
Články podľa značiek