Nemecko podporuje predaj elektromobilov sumou 9 500 eur, čo ho stálo v posledných piatich rokoch 4,5 miliardy zo štátneho rozpočtu, a jeho automobilky investujú miliardy do vývoja nových elektromobilov. Taký Volkswagen už o pár rokov ani neplánuje vyrábať nič iné. Napriek tomu emisie CO2 v Nemecku vlani vzrástli, to aj preto, lebo nevyprodukovalo toľko zelenej energie, ako plánovalo. Z tohto hľadiska nakoniec ani neprekvapí na prvý pohľad šokujúce vyjadrenie nemeckého ministra dopravy Volkera Wissinga, ktoré sa objavilo v talianskej mutácii magazínu Motor1.
„Chceme povoliť spaľovacie motory aj po roku 2035,“ povedal Wissing, čo znamená, že Nemecko hovorí nie plánom Európskej únie zakázať autá na benzín a naftu v polovici budúceho desaťročia. Argumentuje tým, že k tomuto dátumu jednoducho nebude na cestách dostatok elektromobilov a otázny je aj dostatok energie z obnoviteľných zdrojov. „V budúcnosti sa nebudeme môcť spoliehať len na elektrickú alebo vodíkovú mobilitu, musíme ostať technologicky neutrálni,“ dodáva.
Čítajte viac Američania s ‘fosílnou‘ érou nekončia. Predstavili motor, ktorý tu bude 40 rokovMá však podmienku. Jeho predstavou je, že autá so spaľovacími motormi budú poháňať syntetické palivá. Tieto umelo vyrábané benzíny by umožnili zostať autám so spaľovacími motormi na cestách bez toho, aby to narušilo cieľ dekarbonizácie dopravy. Taliansky Motor1 konštatuje, že v Nemecku sa teda udomácňuje myšlienka „prechodného“ riešenia na dosiahnutie úplnej dekarbonizácie.
Talianske médium si všimlo vyjadrenia nemeckého ministra dopravy azda aj preto, že ladia s názorom jeho talianskeho kolegu Roberta Cingolaniho, ktorý je tiež zástancom technologickej rozmanitosti. „Viem, že hovoriť o spaľovacích motoroch je v dnešných časoch provokatívne, ale nemusíme predsa vyrábať autá, ktoré majú maximálnu rýchlosť obmedzenú na 250 km/h. Môžeme vyrábať úsporné hybridy s obmedzeným výkonom, ktoré prinesú skutočne nízke emisie CO2. Málokto si totiž uvedomuje, akú vysokú uhlíkovú stopu za sebou nechávajú elektromobily v celom životnom cykle.“
Čítajte viac T & E: Syntetické palivá sú špinavé. Prehrali už dávno