Pamätáte si ešte na deväťdesiate roky, keď nemali autá na Slovensku cenníky v korunách? Korunami ste síce platiť mohli, ale presne podľa kurzu marky alebo franku v deň kúpy. Výrobcovia sa tým chránili pred kurzovými stratami. Čosi podobné sa teraz deje v Rusku. Rubeľ, ktorý je po brutálnej invázii ruskej armády na Ukrajinu ako na hojdačke, prakticky neumožňuje obchodovať s tovarmi zo zahraničia. Autá nevynímajúc. Stačilo niekoľko dní a automobilový trh je v podstate na kolenách. Minimálne možno situáciu nazvať chaosom.
Čítajte viac Na linkách ruských automobiliek už škrípe ‘pušný prach‘Dokazuje to prieskum ruských novinárov z webu auto.mail.ru, ktorí vyrazili do predajní áut. Naoko síce vyzerá všetko ako po starom, keďže predajne sú otvorené a nechýbajú ani vystavené autá, ale realita je iná. Chýbajú totiž ceny. Nikto netuší, za koľko má autá predávať. Menia priamo pred očami. Samozrejme nahor. Niektoré autá už nie sú vôbec k dispozícii. Také Volvo, Ford, Jaguar, Land Rover, Honda, BMW, Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Aston Martin a najnovšie aj celý koncern VW spolu so Škodou zastavili dodávky vozidiel do Ruska a tí, ktorí majú v tejto krajine svoje závody, aj výrobu. Dopredávajú sa tak už len skladové zásoby, a to za výrazne vyššie ceny ako pred inváziou.
Tak napríklad, odporúčaná cena najmenšieho modelu Volvo XC40 je podľa cenníka 2 870 000 rubľov, no v skutočnosti vám ho nepredajú za najmenej ako 5 190 000 rubľov. V Toyote auto nekúpite. Privíta vás tabuľka s informáciou, že všetky sú vypredané. No zdraželi aj autá, ktoré k dispozícii sú. Napríklad Lady. Cenníky z minulého týždňa sú zdrapmi papiera. Cenovky nenájdete ani na stojanoch. Musíte sa spýtať predajcov. A tí pre vás nebudú mať dobré správy. Ruskí novinári zistili, že taká Lada Vesta, najpredávanejší model v Rusku, ktorý stál minulý týždeň od 598 900 rubľov, je teraz za minimálne 1 032 900 rubľov.
Mitsubishi Outlander stojí 3 350 000 rubľov, namiesto cenníkových 2 851 000 rubľov. Škoda Rapid zdražela asi o 400 000 rubľov, Kia Rio o 600 000 rubľov, Opel Crossland o 800 000 rubľov a napríklad Citroën C4 sedan o viac ako 400 000 rubľov. Cena čínskeho SUV Haval Jolin stúpla z 1,5 milióna na 2,5 milióna rubľov. Dacia Duster zdražela z cenníkových 1 175 000 rubľov na približne 1,8 milióna rubľov. Luxusné BMW M550i xDrive M Special Edition 21 vám teraz predajú až za 11 990 140 rubľov namiesto pôvodných 9 280 000. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Objednať niektoré autá sa síce dá, no nik vám negarantuje ceny v čase, keď prídu do predjane.
Čítajte viac Automobilky už zastavujú vývoz áut do Ruska. Z cenníkov sú zdrapy papieraProblémom bude aj financovanie. Úroky na lízing či spotrebné úvery stúpli. I tak predpokladáme, že autá, ktoré sú momentálne k dispozícii, sa v Rusku rýchlo minú. Rubeľ môže totiž oslabiť ešte viac. Ako vidieť, následky Putinovej agresie už teraz devastujú ekonomiku krajiny a robia život ťažším. Pre Rusov sa môžu stať autá čoskoro nedostupným luxusom. Ako-tak sa môže dariť Ladám, ale len ak sa podarí tomuto podniku udržať linky v chode. Aj AvtoVaz, ktorý má najviac lokalizovaný predaj a dodávateľskú sieť, totiž potrebuje komponenty zo zahraničia. A o tie môže ľahko prísť.