Vojna devastuje výrobu áut v Európe. Začína chýbať neón, paládium aj nikel

Automobilky sa pripravujú na nedostatok neónu pre mikročipy, paládia pre katalyzátory a niklu pre lítiové batérie. Akútne chýbajú aj elektrické káble.

04.03.2022 16:12
Leoni, automobilove kable Foto:
Po polovodičoch aktuálne začínajú totálne chýbať automobilové káble. Jeden z ich najväčších svetových producentov totiž sídli na Ukrajine.
debata (98)

Vojna na Ukrajine má na automobilový priemysel katastrofálny vplyv. Po covidovej kríze, následnom nedostatku polovodičov a aktuálnom radikálnom zvýšení cien energií je konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou ďalšou obrovskou ranou pre fungovanie dodávateľsko-odberateľských reťazcov a výrobu niektorých komponentov.

Len pre zaujímavosť – iba nemecké automobilové spoločnosti a dodávatelia majú podľa združenia VDA v Rusku a na Ukrajine takmer 50 fabrík. A aktuálne už nefunguje prakticky žiadna z nich. Iba nedávno sme písali, že kvôli problémom s komponentami musí BMW prerušiť výrobu v podstate vo všetkých svojich európskych fabrikách. Viac si môžete prečítať v tomto článku:

BMW Čítajte viac Vojna na Ukrajine tvrdo zasiahla BMW. Zastavuje výrobu vo všetkých továrňach

VDA uviedlo, že následky ruskej invázie na Ukrajinu narúšajú dopravné cesty, ako aj finančné transakcie a že sa pripravujú na nedostatok rôznych surovín. Problémom nie je len prerušenie výroby, ale aj to že už vyrobené komponenty a ani suroviny sa nevedia dostať tam, kde je to potrebné. Zlyháva totiž aj lodná, železničná a nákladná doprava.

Združenie zdôraznilo, že akútnym problémom je najmä hroziaci nedostatok neónového plynu, ktorý je potrebný na výrobu už aj bez toho nedostatkových automobilových mikročipov. Práve Ukrajina bola totiž doteraz jeho hlavným exportérom, ktorý ho dodával európskym automobilkám.

Ďalším problematickým prvkom, ktorého dodávky už viaznu a budú viaznuť ešte viac, je paládium, potrebné napríklad na výrobu katalyzátorov. Pri ňom patrí k veľkým dodávateľom pre zmenu Rusko. To patrí taktiež k strategickým dodávateľom niklu, potrebné pre lítiové batérie elektromobilov. Pri ňom si síce nemecký chemický gigant BASF približne pred piatimi rokmi zabezpečil dodávky z Fínska, problémom však je, že prostredníctvom ruskej spoločnosti Norilsk Nickel.

Rusko - predaj áut po invázii Čítajte viac Vypredané: V Rusku už kolabuje trh s autami. Chýbajú ceny!

To, čo už chýba teraz a čo je hlavným dôvodom uzavretia fabrík BMW, je nedostatok elektrických káblov, ktorý začína byť pre európske automobilky nočnou morou. Problémy s nimi už majú aj všetky automobilky koncernu Volkswagen. Na Ukrajine totiž pôsobí jeden z ich najväčších výrobcov – spoločnosť Leoni, zamestnávajúca približne 7 000 ľudí. Problémy majú aj ich ďalší výrobcovia, spoločnosti Fujikura a Nexans.

Čo bude ďalej a ako sa situácia s nedostatkom kľúčových komponentov bude ďalej vyvíjať, je aktuálne predpovedať nemožné. Vzhľadom na aktuálny vojnový konflikt, extrémne ceny energií, ktoré kvôli nemu zrejme budú ďalej rásť, stúpajúca inflácia a prakticky úplne uzavretie ruského trhu spôsobia, že výrobcovia automobilov budú zrejme čeliť svojmu (zatiaľ) najťažšiemu roku v tomto storočí. A bude to už tretí mimoriadne komplikovaný rok po sebe.

© Autorské práva vyhradené

98 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilový priemysel #vojna na Ukrajine #polovodičová kríza #čipová kríza #prerušenie výroby
Články podľa značiek