
História Talbotu-Lago, ktorý svojím aerodynamickým dizajnom a ukrytými svetlami fascinuje dodnes, siaha do tridsiatych rokov. V tom čase mala francúzska značka Talbot veľké finančné problémy. Napokon, ako mnohé iné automobilky, ktoré neľútostne zdecimovala Veľká hospodárska kríza. Z najhoršieho sa ju rozhodol vytiahnuť taliansko-britský podnikateľ Antonio Lago, ktorého vymenovali za generálneho riaditeľa. Snažil sa oživiť výrobu, ale nepodarilo sa mu odvrátiť nútenú správu. V roku 1936 nakoniec spoločnosť odkúpil od správcu konkurznej podstaty a vznikla spoločnosť Talbot-Lago.

Hneď v roku 1937 sa na scéne objavila nová verzia kupé Talbot-Lago T150C, ktorá bola ľahšia a niesla prívlastok SS (Super Sport). Redukciu hmotnosti dosiahli konštruktéri aj skrátením rázvoru na 2 650 mm. Nasledovali verzie Speciale s predĺženým rázvorom na 2 950 mm, klasifikované ako turistické. Všetky T150C poháňal radový 6-valec s objemom štyroch litrov, ktorý dával 140 koní, teda 103 kW. Mimochodom, z pôvodného motora ho vyvinul Antonio Lago, ktorý bol vynikajúcim konštruktérom. Karosériu dal navrhnúť talianskej spoločnosti Figoni et Falaschi, ktorá stvorila toto aerodynamické dielo.

Vzniklo celkom 16 exemplárov, každý trochu iný, pretože karosáreň plnila individuálne požiadavky klientov. Niektoré modely mali napríklad zakrytované predné kolesá, niektoré nie. V každom prípade bol Talbot-Lago T150C SS mimoriadne úspešný na pretekárskych tratiach. Už v roku 1938, teda len rok po premiére, obsadil tretie miesto v 24-hodinovom maratóne Le Mans. Aj neupravené verzie dosahovali rýchlosť 185 km/h, vyššiu ako napríklad súdobý Jaguar SS100. V rozlete spoločnosti však zabránila druhá svetová vojna a pred bankrotom ju zachránil predaj. Talbot kúpila francúzska Simca.

Tá však už nikdy neobnovila výrobu športových modelov, a tak sa z prekrásneho Talbotu-Lago stala vyhľadávaná legenda. Jeden z extrémne vzácnych exemplárov sa dostal do zbierky zberateľa vo Wisconsine. V roku 2001 ale jedno ráno svoje auto v garáži nenašiel. Odcudzil ho akýsi Christopher Gardner. Zinscenoval prevoz auta, takže nikomu neprišlo podozrivé, že profesionálne oblečení muži v bielych kombinézach sú zlodeji. Auto akoby sa pod zem prepadlo, pretože Gardner vzácny Talbot-Lago najprv ukryl a v roku 2006 rozmontoval na súčiastky. Následne ho po častiach previezol do Švajčiarska a neskôr do Francúzska.

Tam sa ale cesta T150C SS stále neskončila. Po renovácii Gardner v roku 2015 auto s temnou minulosťou predal americkému zberateľovi z Illinois, takže po druhýkrát preplávalo Atlantik. Vyúčtoval si za to protiprávne 7,6 milióna dolárov. Ako to vieme? Gardnera totiž vlani dolapila polícia v Taliansku. Podarilo sa mu však utiecť z domáceho väzenia. No slobody si veľa neužil, pretože svet obletela správa o jeho opätovnom zatknutí FBI. Teraz čaká, 20 rokov po zločine, na vydanie do USA a spravodlivý súd. Oveľa nejasnejší je ale osud samotného Talbotu. Ten sa totiž stane predmetom súdneho sporu.

Je zrejmé, že na auto, ktorého súčasná hodnota sa odhaduje na 10 miliónov dolárov, si nárokujú dediči pôvodného vlastníka z Milwaukee, ako aj podvedený zberateľ z Illinois. Uvidíme, ako spor dopadne, ale podľa všetkého by mal kus vzácnej automobilovej histórie putovať do pôvodnej garáže. Zamiešať karty môže aj poisťovňa, teda ak mal okradnutý majiteľ vozidlo poistené a ak mu poisťovňa škodu vyplatila. Potom by sa vozidlo malo stať majetkom poisťovacej inštitúcie. Asi najväčšie dôsledky bude niesť nakoniec oklamaný kupec.