Takto zdecimovala vojna výrobu áut. Rusi sa už vyhrážajú

Agresia Ruska na Ukrajine zastavuje výrobné linky v Rusku aj v Európe. Buď z logistických dôvodov, z dôvodu sankcií alebo z presvedčenia nepodporovať putinov režim. Pri starom ostávajú len čínske značky, ktoré chcú v Rusku fungovať tak, ako doteraz.

08.03.2022 05:00 , aktualizované: 09.03.2022 00:00
debata (135)
Investície západných automobiliek v Rusku sú... Foto: Daimler
Mercedes-Benz Moscovia - nový výrobný závod v Rusku Investície západných automobiliek v Rusku sú ohrozené. Stojí aj závod Mercedesu-Benz v Moskve, ktorý otvárala nemecká automobilka s veľkou pompou len v roku 2019. Ako inak, za účasti Vladimira Putina. Samozrejme, v Rusku stoja linky prakticky všetkých zahraničných výrobcov.

Vojenská invázia ruských vojsk na Ukrajine už stihla narušiť chod automobilového priemyslu aj obchodu s autami v Rusku. Výrobcovia reagujú nielen na nedostatok komponentov ale zastavením exportu a výroby v tejto krajine demonštrujú svoj nesúhlas s putinovským režimom. K 3. marcu uviedla ruská agentúra AutoStat, že v Rusku funguje len 55 % výrobnej kapacity tamojších automobilových závodov. Nižšie uvádzame prehľad aktuálnej situácie podľa značiek. Ruský trh je ôsmim najväčším automobilovým trhom na svete.

Na kolaps ruského automobilového trhu a priemyslu už zareagovala ruská vláda. Zahraničným automobilkám ponúka tri scenáre fungovania. Týkajú automobiliek, ktoré neoznámili stiahnutie z ruského trhu, no dočasne pozastavili dodávky áut a náhradných dielov, píše portál Motor.ru . Podľa podpredsedu vlády Andreja Belousova prvá možnosť znamená pokračovať vo výrobe ako obvykle, vrátane zachovania objemu dodávok komponentov a plného vyťaženia podnikov.

hyundai Čítajte viac ACEA varuje: Rusi môžu ‘znárodniť‘ zahraničné automobilové fabriky!

Druhou možnosťou je predaj podielu v spoločných podnikoch ruskej strane. Tretí scenár s úplným stiahnutím sa z ruského trhu, zatvorením podniku a prepustením zamestnancov bude Rusko považovať za úmyselný bankrot. Tretí scenár budí obavy, že Rusko sa bude chcieť zmocniť fabrík zahraničných výrobcov, ktorí sa rozhodnú v Rusku nepodnikať. Upozornilo na to už aj Európske združenie výrobcov áut ACEA s tým, že sa obáva, že tieto podniky budú zneužité na výrobu vojenskej techniky.

Prehľad následkov vojny na automobilky

Volkswagen

Nemecká automobilka zastavila export vozidiel do Ruska a tiež výrobu vo svojich dvoch ruských závodoch v Kaluge a v Nižnom Novgorode, kde vyrába modely VW Polo, Taos a Tiguan. Nedostatok komponentov z Ukrajiny, najmä káblových zväzkov, si vyžiadal zastavenie výroby elektrických modelov na platforme MEB (VW ID.3, ID4,…) v Zwickau a Emdene. Čoskoro sa z tých istých dôvodov zastavia linky aj v materskom závode vo Wolfsburgu, kde Volkswagen vyrába modely Golf, Tiguan, Touran a tiež Seat Tarraco.

Audi

Nemecký výrobca luxusných áut kopíruje postoj materského Volkswagenu. Zastavil export aj predaj vozidiel v Rusku. Zároveň zastavil ruskú výrobu modelov Q7 a Q8 v Kaluge. V Európe zas musí obmedziť pre nedostatok komponentov výrobu plug-in hybridov.Ohrozoná je ale aj produkcia modelov A4, A5, A6 a A7.

Škoda

Tak ako Volkswagen, zastavila Škoda všetky svoje obchodné aktivity v Rusku. Linky stoja v závodoch v Kaluge aj v Nižnom Novgorode, kde vyrába modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. Rusko predstavuje približne 10 % z jej ročných predajov. Zároveň musí pre nedostatok komponentov od ukrajinských dodávateľov obmedziť výrobu elektrického modelu Enyaq iV. Hrozia aj ďalšie obmedzenia.

Porsche

Výrobca luxusných športových áut zastavil export vozidiel do Ruska. Z dôvodu nedostatku komponentov z Ukrajiny zastavil aj výrobu áut v Lipsku, kde z liniek schádzajú modely Macan a Panamera.

Bentley

Britský výrobca superluxusných áut zastavil dodávky vozidiel do Ruska

Aston Martin

Britská automobilka zastavila export a predaj áut v Rusku

Rolls-Royce

Britská luxusná značka zastavila export a predaj áut do Ruska.

Ferrari

Automobilka z Maranella sa rozhodla až do odvolania zastaviť výrobu a dodávky vozidiel do Ruska.

General Motors

Americký koncern zastavil export a všetky obchodné aktivity v Rusku. General Motors, ktorý sa z Ruska pred pár rokmi stiahol so značkami Opel či Chevrolet, predáva v tejto krajine len približne 3 000 áut ročne, najmä značky Cadillac a Corvette.

Toyota

Automobilka, ktorá je najpredávanejšou japonskou značkou v Rusku, zastavila export vozidiel do tejto krajiny aj výrobu vo svojom ruskom závode na dobu neurčitú.

Honda

Japonská automobilka zastavila export áut aj motocyklov do Ruska a rozhodla sa nepodnikať v tejto krajine.

Ford

Ford, ktorý má v Rusku niekoľko výrobných závodov v spoločnom podniku s partnerom Sollers, zastavuje svoju výrobu a všetky obchodné aktivity v Rusku až do odvolania.

Renault/Lada

Renault je najviac zasiahnutou automobilkou. V Rusku je totiž majoritným vlastníkom ruského AvtoVazu, kde sa vyrábajú Lady a má tiež fabriku v Moskve, kde vyrába modely Arkana a Kaptur. V Rusku preinvestoval približne miliardu eur. Od začiatku konfliktu už automobilka prišla o približne štvrtinu trhovej hodnoty. Rusko je pre Renault druhým najväčším trhom. Z tejto krajiny pochádza 12 % jeho príjmov. Renault sa zatiaľ nevyjadril ako bude postupovať, bude však rešpektovať západné sankcie. Zatiaľ zastavil výrobu závodu v Moskve. Dôvodom má byť nedostatok komponetov. Podobné odstávky výroby sú aj v Togliatti, ktoré je hlavným výrobným závodom Lady.

Jaguar Land Rover

Luxusné britské značky zastavili export vozidiel do Ruska.

Stellantis

Je automobilkou, ktorá s opatreniami stále váha. Koncern však zriadil krízový tím. Stellantis vyrába v Kaluge v spoločnom podniku s Mitsubishi úžitkové vozidlá značiek Citroën, Opel a Peugeot, ktoré plánoval exportovať aj do Európy. Stellantis sa vyjadril, že dodržiava zákony počas mieru a bude dodržiavať sankcie počas vojny. Vštko vraj závisí od politikov.

BMW/Mini

Nemecká automobilka zastavila export áut do Ruska aj chod montážneho závodu v Kaliningrade, ktorý je spoločným podnikom s Avtotor. Len nedávno sa partneri dohodli na pokračovaní spolupráce až do roku 2028. Chýbajúce komponenty z Ukrajiny ale tvrdo zasiahli aj európsku produkciu BMW. Automobilka musela zastaviť výrobu vozidiel v Mníchove, Dingolfingene. Týka sa to aj závodu Mini v Oxforde.

Mercedes-Benz

Nemecká automobilka zastavila export áut do Ruska a zároveň aj linky jej závodu v Moskve, ktorý otvorila slávnostne len v roku 2019 za účasti Vladimira Putina. Preinvestovala tu 250 miliónov eur do výroby triedy E. Mercedes-Benz tiež z dôvodu nedostatku komponentov od ukrajinských dodávateľov obmedzuje výrobu vo svojich hlavných európskych závodoch. Týkať sa to má fabriky v Singelfingene, kde vyrába napríklad vlajkovú loď triedy S a elektrický EQS.

Daimler Truck

Nemecký výrobca nákladných vozidiel zastavil dodávky vozidiel do Ruska a tiež s okamžitou platnosťou zmrazil svoje obchodné aktivity v Rusku, vrátane spolupráce s ruským partnerom Kamaz, kde vlastní 10-percentný podiel.

Mitsubishi

Japonská značka zastavila predaj a výrobu vozidiel v Rusku.

Volvo

Švédska automobilka zastavila export áut do Ruska ako prvá po invázii na Ukrajinu a to až do odvolania.

Hyundai/Kia

Kórejská automobilka zastavila výrobu vo svojom závode v Petrohrade. Ročne tu produkuje 200 000 vozidiel oboch značiek, čo predstavuje približne štyri percentá jej kapacity.

Geely, Chery, Haval

Tri čínske automobilky pôsobiace na ruskom trhu oznámili, že budú na ruskom trhu pôsobiť tak, ako doteraz.

© Autorské práva vyhradené

135 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #výroba áut #Ukrajina #vojna na Ukrajine
Články podľa značiek