Výroba áut klesne tento rok až o 3,5 milióna kusov. Môže za to vojna

Tento rok sa opäť vyrobí oveľa menej áut, než sa plánovalo. Najväčšie problémy budú v Európe.

10.03.2022 14:09
Renault - výroba Foto:
Najväčší prepad zaznamená tento rok výroba áut v Európe.
debata (13)

Analytici sa zhodujú v tom, že ďalšie výpadky v dodávateľsko-odberateľských reťazcoch spôsobia výrazný pokles tohtoročnej výroby áut. Rádovo by sa malo jednať o milióny kusov a najviac postihnutým regiónom bude Európa.

Už v súčasnosti sa veľké automobilky ako Audi, Mercedes-Benz alebo Volkswagen vyjadrili, že kvôli vojnou narušeným dodávateľsko-odberateľským reťazcom a výrobe na Ukrajine musia obmedziť výrobu. BMW muselo už tento týždeň prerušiť výrobu prakticky vo všetkých európskych továrňach, chýbajú mu totiž elektrické káble. A tie budú v najbližších mesiacoch kritickým komponentom, pretože jeden z ich najväčších dodávateľov pre Európu, spoločnosť Leoni, sídli na Ukrajine a musela výrobu prerušiť.

„Podľa nášho názoru sú káblové zväzky najkritickejším komponentom v krátkodobom horizonte. Už teraz spôsobujú rozsiahle prerušenie výroby medzi všetkými nemeckými subdodávateľmi,“ uviedol analytik UBS Patrick Hummel v analýze pre investorov, ktorú cituje aj spravodajský web CNBC. „Myslíme si, že výrazné obmedzenia výroby v najbližších týždňoch sú pravdepodobné, ale budú sa vzťahovať hlavne na výrobu v Európe, pretože káblové zväzky sa zvyčajne dodávajú z regionálnych zdrojov.“

Leoni, automobilove kable Čítajte viac Vojna devastuje výrobu áut v Európe. Začína chýbať neón, paládium aj nikel

Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak spoločnosť AutoForecast Solutions očakáva, že produkcia vozidiel v Rusku a na Ukrajine sa tento rok v dôsledku vojny zníži na polovicu a klesne na približne 800 000 kusov.

Jeden z prvých „pesimistických odhadov“ od výskumnej spoločnosti IHS Markit očakáva, že globálne sa tento rok vyrobí asi o 3,5 milióna menej vozidiel, najmä v súvislosti s čipovou krízou. Jej koniec je v nedohľadne, dokonca možno očakávať, že sa ešte prehĺbi, pretože Rusko a Ukrajina sú kritickými zdrojmi neónového plynu a paládia, ktoré sa používajú pri výrobe čipov.

Tim Urquhart, hlavný európsky automobilový analytik v IHS, však poznamenal, že situácia zostáva absolútne neprehľadná a môže sa radikálne meniť. V decembri IHS predpovedala celosvetový predaj 82,4 milióna vozidiel v roku 2022, čo je medziročný nárast o 3,7 %. Aktuálne to však vyzerá ta, že predaj áut celosvetovo nedosiahne ani hranicu 80 miliónov.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #IHS #výroba áut #vojna na Ukrajine #čipová kríza #nedostatok polovodičov
Články podľa značiek