Toyota s Yamahou veria vodíku. Spoločne vyvíjajú 8-valec

Toyota a Yamaha spolupracujú na vývoji vodíkového 8-valca. Má mať to, čo fanúšikovia spaľovacích motorov milujú – silu a úžasný zvuk. Ale bez emisií. Kde sa motor objaví, zatiaľ partneri neprezradili.

09.03.2022 12:00
debata
Vodíkový 8-valec Yamahy vyzerá naozaj... Foto: Yamaha
Yamaha - vodíkový motor V8 Vodíkový 8-valec Yamahy vyzerá naozaj fascinujúco. Má mať vysoký výkon aj fantastický zvuk. Na okruhoch by mu to svedčalo. Pritom by bol uhlíkovo neutrálny.

Vodík je jednou z alternatív, ako znížiť emisie v doprave. Použiť sa dá v palivových článkoch, ale aj v klasických spaľovacích motoroch. Výhodou takéhoto riešenia je, že by mohli udržať pri živote motory s vnútorným spaľovaním, a to bez toho, aby zaťažovali životné prostredie. Ako vieme, problémom emisií CO2 totiž nie sú spaľovacie motory, ale palivo z fosílnych zdrojov. Ak ho vymeníme za vodík vyrábaný zo zelenej energie, mohli by byť spaľovacie motory užitočné ešte desaťročia. Tomuto konceptu verí aj Toyota. Veď už dávnejšie predstavila vodíkový GR Yaris H2 a vodíkovú Corollu dokonca už stihla nasadiť do japonskej série Super Taikyu.

Cummins - nové spaľovacie motory X 2024 Čítajte viac Američania s ‘fosílnou‘ érou nekončia. Predstavili motor, ktorý tu bude 40 rokov

Lenže plánuje aj čosi oveľa väčšie ako vodíkové 3– a 4-valce. Spolu s Yamahou vyvíja 8-valec spaľujúci vodík. Toto spojenie je na prvý pohľad možno netypické, ale Toyota s Yamahou kooperujú na poli motorov už desaťročia. Yamaha pomohla Toyote s vývojom 8-valca pre prvý Lexus LS, predstavený v roku 1989 a podieľala sa aj na 5-litrových motoroch pre Lexusy IS F, RC F, GS F a tiež na 10-valci pre úžasný Lexus LFA. Na samotnom vodíkovom programe pracuje Yamaha už päť rokov, a to aj s Kawasaki. Nový motor s upravenou hlavou, saním aj vstrekovaním by mal produkovať 334 kW pri 6 800 otáčkach. To je naozaj slušné.

Podľa doterajších informácií má mať nový motor... Foto: Yamaha
Yamaha - vodíkový motor V8 Podľa doterajších informácií má mať nový motor výkon 334 kW pri 6 800 otáčkach.

Takeshi Yamada z vývojového oddelenia Yamahy tvrdí, že vodíkové motory majú veľmi kultivovaný prejav, vďaka čomu sa ľahko ovládajú a dokonca si dokážu zachovať atraktívny zvukový prejav. Šéf európskej Toyoty zdôrazňuje, že vodíkové motory umožňujú dosiahnuť nulové lokálne emisie bez nutnosti elektrifikácie. Kam s novým motorom Toyota saYamahou mieria, nie je zatiaľ jasné, ale s najväčšou pravdepodobnosťou na pretekárske okruhy, kde by mohol mať vodík budúcnosť, skôr ako vyrastie vodíková infraštruktúra a dostatočná kapacita na jeho výrobu pre dopravu.

Yamaha - elektromotory Čítajte viac Yamaha opäť ‘fušuje‘ do áut. Vyvinula špičkové elektromotory

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #motor #vodík #vodíkový pohon #Yamaha
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek