Vodík je jednou z alternatív, ako znížiť emisie v doprave. Použiť sa dá v palivových článkoch, ale aj v klasických spaľovacích motoroch. Výhodou takéhoto riešenia je, že by mohli udržať pri živote motory s vnútorným spaľovaním, a to bez toho, aby zaťažovali životné prostredie. Ako vieme, problémom emisií CO2 totiž nie sú spaľovacie motory, ale palivo z fosílnych zdrojov. Ak ho vymeníme za vodík vyrábaný zo zelenej energie, mohli by byť spaľovacie motory užitočné ešte desaťročia. Tomuto konceptu verí aj Toyota. Veď už dávnejšie predstavila vodíkový GR Yaris H2 a vodíkovú Corollu dokonca už stihla nasadiť do japonskej série Super Taikyu.
Čítajte viac Američania s ‘fosílnou‘ érou nekončia. Predstavili motor, ktorý tu bude 40 rokovLenže plánuje aj čosi oveľa väčšie ako vodíkové 3– a 4-valce. Spolu s Yamahou vyvíja 8-valec spaľujúci vodík. Toto spojenie je na prvý pohľad možno netypické, ale Toyota s Yamahou kooperujú na poli motorov už desaťročia. Yamaha pomohla Toyote s vývojom 8-valca pre prvý Lexus LS, predstavený v roku 1989 a podieľala sa aj na 5-litrových motoroch pre Lexusy IS F, RC F, GS F a tiež na 10-valci pre úžasný Lexus LFA. Na samotnom vodíkovom programe pracuje Yamaha už päť rokov, a to aj s Kawasaki. Nový motor s upravenou hlavou, saním aj vstrekovaním by mal produkovať 334 kW pri 6 800 otáčkach. To je naozaj slušné.
Takeshi Yamada z vývojového oddelenia Yamahy tvrdí, že vodíkové motory majú veľmi kultivovaný prejav, vďaka čomu sa ľahko ovládajú a dokonca si dokážu zachovať atraktívny zvukový prejav. Šéf európskej Toyoty zdôrazňuje, že vodíkové motory umožňujú dosiahnuť nulové lokálne emisie bez nutnosti elektrifikácie. Kam s novým motorom Toyota saYamahou mieria, nie je zatiaľ jasné, ale s najväčšou pravdepodobnosťou na pretekárske okruhy, kde by mohol mať vodík budúcnosť, skôr ako vyrastie vodíková infraštruktúra a dostatočná kapacita na jeho výrobu pre dopravu.
Čítajte viac Yamaha opäť ‘fušuje‘ do áut. Vyvinula špičkové elektromotory