Kto najviac profituje z vojny na Ukrajine? Predsa čínske automobilky!

Po odchode väčšiny automobiliek z Ruska by na ich miesto mohli prísť čínske automobilky. Z európskych je v najťažšej pozícii Renault, vlastniaci aj značku Lada.

09.03.2022 16:00
čína konzulát Čcheng-tu Foto: ,
Na sankciách voči Rusku môže najviac v oblasti automobilového priemyslu profitovať Čína.
debata (16)

Prakticky všetky veľké automobilové značky obmedzili vývoz áut do Ruska a aj ich výrobu v tejto krajine. Volkswagen, BMW, Hyundai, Škoda, Toyota Mitsubishi, koncern GM a aj ďalšie patria medzi automobilky, ktoré zastavili výrobu vo svojich ruských závodoch po tom, čo západné vlády uvalili na krajinu sankcie po jej invázii na Ukrajinu. Čínske automobilky tak však nespravili a ich autá sa na ruskom trhu predávajú aj naďalej.

A niet pochýb o tom, že po odchode konkurencie z ruského trhu sa im bude dariť ešte lepšie, než doteraz. Výrazný vzostup predaja pritom zaznamenali už v uplynulom roku. Jednoznačne najsilnejšiu pozíciu na tamojšom trhu majú Chery a Haval (koncern Great Wall). Ich predstavitelia zatiaľ o tom, či budú v krajine podnikať, mlčia a rovnako mlčia aj čínski politici.

Aby sme boli presní – automobilka Geely, ktorá je v Rusku čínskou trojkou pre Automotive News Europe uviedla, že jej podnikanie v Rusku sa „v podstate zastavilo“, ale bližšie nešpecifikovalo, čo to znamená.

5 najsilnejších čínskych značiek v Rusku

Výrobca predaje 2021 % zmena oproti 2020
1 Chery 40 874 +250
2 Haval 39 126 +125
3 Geely 24 587 +59
4 Changan 5 705 −20
5 FAW 3 137 +17
Zdroj: AEB      

„V prípade, že sankcie USA a Európskej únie voči Rusku zostanú v platnosti dlhší čas a americkí a európski výrobcovia áut prestanú dlhodobo v Rusku podnikať tak s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou čínske automobilky obsadia ich miesto a získajú podiel na ruskom trhu,“ tvrdí Eunice Lee , senior analytik so zameraním na ázijské autá v bankovej spoločnosti Bernstein, jeho správu cituje server Automotive News.

Vývoz vozidiel z Číny do Ruska sa v roku 2021 strojnásobil na 122 800 kusov, v roku 2020 to bolo len 42 700 kusov. A čínske automobilky tam začínajú aj vyrábať. Napríklad Great Wall vyrába autá v Tule neďaleko Moskvy a Geely má továreň v Bielorusku, ktoré je aktuálne najvernejším ruským spojencom. Chery výrobu v Rusku plánuje, už o tom rokovala s miestnymi výrobcami, podrobnosti nie sú známe.

Lada - produkcia AvtoVAZ Čítajte viac Takto zdecimovala vojna výrobu áut. Rusi sa už vyhrážajú

Rusi celkovo nie sú veľmi odkázaní na dovoz áut zo zahraničia. Minulý rok bolo totiž podľa dát Autostatu dovezených len 18 percent z 1,67 milióna predaných osobných áut, zvyšok bol vyrobený v Rusku lokálne. Z veľkých automobiliek, ktoré v Rusku podnikajú, je v najťažšej pozícii Renault, ktorý cez AvtoVAZ vlastní značku Lada. Tá mala vo februári 24-percentný podiel na trhu a s veľkým odstupom vedie pred druhou Kiou s podielom 13,8 percenta. Renault sám nie je v najlepšej ekonomickej kondícii a Rusko je preň druhý najväčší trh.

Renault o svojej stratégii v Rusku zatiaľ príliš nehovorí a niet sa ani čo diviť, tento trh je pre francúzsku značku životne dôležitý, aj keď odborníci hovoria, že jeho stratu by mal prežiť. „Pre Renault by bolo úplne legitímne zvážiť odchod z AvtoVAZ,“ povedal pre Bloomberg analytik Jefferies Philippe Houchois. „Renault by túto stratu mohol uniesť, ale odchod z trhu by bol ťažkým rozhodnutím.“

V každom prípade, pre Rusko bude z pohľadu výroby áut tento rok absolútne kritický. Banka Jefferies predpovedala, že produkcia automobilov v tejto krajine v roku 2022 klesne o 70 percent.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #výroba áut #vojna na Ukrajine #čínske automobilky #ruské automobilky
Články podľa značiek