Ceny nafty na západ od nás výrazne stúpajú a zrejme čoskoro budú atakovať hranicu dvoch eur, experti už hovoria aj o tom, že sa možno dostane až na 2,50 za liter. Pri týchto cenách už naozaj vychádza liter slnečnicového alebo repkového oleja zo supermarketu lacnejšie. Preto v magazíne Focus Online expertom položili otázku, či by naň majitelia naftových áut skutočne mohli jazdiť.
Odpoveď je: áno aj nie. Experti nemeckého automotoklubu ADAC pred takýmto experimentovaním jednoznačne varujú. „Najväčším problémom je zásadný rozdiel vo viskozite oproti klasickej nafte. Rastlinné oleje spôsobujú ťažkosti pri štartovaní a majú negatívny vplyv na výkon a životnosť motora.“ Dodávajú, že „čerpadlá a vstrekovače v moderných dieselových vozidlách nie sú určené na viskóznejší rastlinný olej, čo spôsobí, že spaľovanie nie je optimálne. Nejde len o znížený výkon motora, v strednodobom horizonte sa motor resp. palivový systém poškodí.“
Čítajte viac Ceny palív prudko rastú. Hrozí, že budeme tankovať benzín za 2 €Jeden zo špičkových nemeckých odborníkov na naftové motory, profesor Thomas Koch z technologického inštitútu KIT v Karlsruhe, tiež varuje pred olejom v nádrži – aspoň vo veľkej väčšine dieselových áut: „Logika riadiacej jednotky vedie kvôli zmeneným vlastnostiam paliva k nesprávnemu nastaveniu motora z hľadiska emisií. Jeho zápalnosť je výrazne horšia a problému sú aj vznikajúce toxické škodliviny pri horení. Rastlinné oleje by mali byť chemicky upravené, buď esterifikované, alebo ešte lepšie, hydrorafinované. Potom sa dajú v určitých pomeroch výborne zmiešať s palivom,“ povedal Koch pre nemecký magazín Focus Online.
To sa však týka moderných dieslov. Pri starších naftových motoroch je situácia trochu iná. "Ich motory pracujú s oveľa nižšími vstrekovacími tlakmi. Navyše často nemajú citlivé senzory, ktoré okamžite reagujú na odlišnosti pri nesprávnom palive. Preto staršie naftové motory s rozdeľovacími vstrekovacími čerpadlami môžu aspoň dočasne fungovať s rastlinnými olejmi. Aj pri nich však prichádza pri takomto používaní k skráteniu ich životnosti,“ hovoria technickí experti ADAC-u.
Čítajte viac Koenigsegg vyvíja palivo budúcnosti. Vulcanol bude zo sopiek!Takéto vozidlá boli preto niekedy upravované, aby lepšie znášali alternatívne palivo. Niektoré autá, ako napríklad staré dieselové Mercedesy 123 s predkomorovými naftovými motormi OM615, môžu tankovať aj „supermarketový olejo“. „Do OM615/616 môžete naliať takmer čokoľvek,“ tvrdí vývojár motora Thomas Koch.
Úvahy o tankovaní oleja miesto nafty naozaj nie sú úplne scestné. Koniec-koncov na podobnom základe fungujú aj niektoré moderné syntetické palivá. Napríklad nafta HVO, čo je parafínová bionafta druhej generácie vyrobená z rastlinných bioolejov je schválená na použitie v naftových motoroch mnohých výrobcov, nebráni sa jej napríklad ani Audi.
Navyše takéto palivo z hľadiska celkovej bilancie CO2 znižuje emisie motora až o 90 percent a produkuje aj menej oxidov dusíka. Problémom týchto palív je stále relatívne vysoká cena, napríklad nafta HVO je približne o 20 až 25 centov drahšia, než je súčasná cena „obyčajnej“ nafty.