Česi hľadajú akékoľvek spôsoby, ako znížiť ceny pohonných hmôt. Jedným z nich má byť zrušenie povinného primiešavania biozložky do pohonných hmôt a druhým zrušenie cestnej dane pre osobné vozidlá a dodávky do 12 ton.
Český minister financií Zbyněk Stanjura (ODS) uviedol, že ako zrušenie povinnosti primiešavania biozložky do nafty, tak aj zrušenie cestnej dane nie sú dočasné, ale trvalé opatrenia. Primiešavanie biozložiek do pohonných hmôt bolo v Česku zavedené v roku 2007 pre naftu, o dva roky neskôr sa zaviedlo aj pre benzín. Dodávatelia pohonných hmôt aktuálne musia primiešavať povinne aspoň 4,1 percenta biozložky do benzínu a šesť percent do nafty.
Podľa predstaviteľov českej vlády je ekologický dopad primiešavania biozložiek je v súčasnosti sporný a toto riešenie je už dávno prekonané. „Zarába na tom len pár firiem. Zároveň to umožní našim poľnohospodárom, aby na poliach pestovali viac obilia,“ uviedol pri oznámení tejto zmeny český premiér Petr Fiala (ODS). Zrušenie cestnej dane potom označil za priamu pomoc predovšetkým pre menšie a stredné firmy.
Čítajte viac T & E: Syntetické palivá sú špinavé. Prehrali už dávnoNiektorí experti však tvrdia, že zrušenie povinného primiešavania biozložky bude mať na výslednú cenu palív iba minimálny dopad. Napríklad český minister priemyslu a obchodu Jozef Síkela na Twitteri uviedol, že bezprostredný vplyv zrušenia primiešavania biozložky bude na cenu pohonných hmôt nulový.
Podobný názor má aj generálny tajomník združenia Česmad Bohemia Vojtech Hromíř. Ten si myslí, že zrušenie povinného primiešavania biozložky do palív spôsobí zníženie ich ceny nanajvýš o jednu až dve české koruny za liter. To je v prepočte 0,04 až 0,08 eura na liter.
Ďalším kompenzačným opatrením je u našich českých susedov zrušenie cestnej dane pre automobily do 12 ton. K cestnej dani sa musí prihlásiť každý podnikateľ, ktorý využíva auto na zárobkovú činnosť. Jej výška závisí od objemu motora osobného vozidla, alebo najväčšej povolenej hmotnosti a počtu náprav u nákladných automobilov. Pre osobné automobily sa daň odvíja od objemu motora a pohybuje sa v rozpätí od 1200 do 4200 korún ročne.