Mazda má nové 6-valce. Aj diesel! Je naozaj rok 2022?

Neuveriteľné, nová Mazda CX-60 dostane ako prvá celkom novú generáciu spaľovacích motorov. A nie hocakých. Hovoríme o radových 6-valcoch. Benzínový bude mať objem 3,0 litra, diesel dokonca 3,3 litra! Pritom majú byť úsporné ako 4-valce.

11.03.2022 14:00
debata (4)
Nové 6-valce Mazdy i dú úplne proti prúdu. Majú... Foto: Mazda
Mazda - nové 6-valce pre CX-60 Nové 6-valce Mazdy i dú úplne proti prúdu. Majú veľký objem a radovú koncepciu. Nie sú však stavané na vysoký výkon, ale na nízku spotrebu.

Automobilky sa dnes predháňajú v tom, ktorá skôr prestane vyrábať spaľovacie motory. A aj tie, ktoré s nimi ešte do budúcna rátajú, oznámili už len evolúciu tých súčasných. Mazda nie! Ako sľúbila, predstavuje celkom novú generáciu spaľovacích motorov. A nehovoríme o 3-valcoch ani 4-valcoch. Sú to dva 6-valce a ešte k tomu radové. Spaľovať budú benzín aj naftu. Pri oboch použila Mazda filozofiu „správneho objemu“. Downsizing sa teda nekoná. Akoby Japonci nevedeli, že sú v roku 2022. Ale to je práve sympatické. Teraz o nich vieme o čosi viac, i keď do úplných podrobností Mazda nezašla. Nezverejnila ani výkon. I tak sú informácie zaujímavé.

Benzínový motor 3,0 Skyactiv-X využíva, ako naznačuje jeho názov, technológiu homogénneho spaľovania. Pri nízkom zaťažení zapaľuje zmes vznietením, tak ako diesel, i keď za pomoci malého predvstreku a iskry. To mu zaručuje hospodárnu prevádzku a ochranu proti samovznieteniu. Pri vysokom zaťažení prechádza motor do klasického zážihového cyklu s priamym vstrekovaním paliva. Väčší objem vysvetľuje Mazda tým, že takýto motor nepotrebuje na to, aby dostal do svojich valcov potrebný objem vzduchu, turbodúchadlo. Zatiaľ ale neprezradila, či motor dostane nízkotlakový kompresor, ako má menší 4-valec 2,0 Skyactiv-X.

Prvým modelom s novými 6-valcami bude veľké SUV... Foto: Mazda
Mazda - nové 6-valce pre CX-60 Prvým modelom s novými 6-valcami bude veľké SUV Mazda CX-60.

Vyzerá to skôr na to, že nie, pretože Mazda sľubuje kompaktnú konštrukciu. Okrem toho bude motor vybavený dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov, variabilným časovaním a schopnosťou spaľovať chudobnú zmes. Ešte zaujímavejší je ale naftový 6-valec 3,3 Skyactiv-D. Už dávnejšie sa o ňom Mazda vyjadrila, že zmení pohľad na diesle. Opäť využíva filozofiu „správneho objemu“. Dalo by sa skôr povedať „veľkého objemu“. A čo je veľmi zaujímavé, aj on spaľuje chudobnú zmes. Veľký objem vzduchu vo valcoch umožňuje vužiť všetko palivo. Pomáha aj „vajíčkový“ tvar spaľovacej komory daný najmä tvarom dna piesta, čo má viesť k väčšej ploche spaľovania. Jednoduchá konštrukcia dieslu prispela k tomu, že motor váži toľko ako 4-valec.

Mazda - motor SkyActiv-X 2017 Čítajte viac Mazda vyvíja revolučný dvojtakt! Je to vôbec možné?

Pri oboch 6-valcoch použije Mazda úspornú mild-hybridnú technológiu so 48 V štartér-generátorom. Ten nielen rekuperuje brzdnú energiu a slúži stop-štart systému, ale podporuje spaľovacie jednotky pri nízkych otáčkach, keď majú najnižšiu účinnosť. Energia z brzdenia pomocou technológie brake-by-wire, teda počiatočného brzdenia generátorom, sa bude ukladať do malej li-ion batérie. K tomu všetkému pribalí Mazda v oboch prípadoch novú 8-stupňovú automatickú prevodovku, čo je veľký pokrok, pretože doteraz používala len 6-stupňové automaty. Novinka sa navyše zaobíde bez hydrodynamického meniča, pretože ho nahrádí viaclamelová spojka a jedna elektrická spojka pre motor-generátor.

Motory môžu byť spojené s pohonom zadných kolies alebo s pohonom oboch náprav i-Activ AWD. Klasický „lejaut“ s pozdĺžne uloženými motormi novej platformy umožnil radiť elektromotor v hnacom reťazci v jednej osi so spaľovacím motorom. Kompaktné rozmery prevodovky sa zasa postarali o zmenšenie stredového tunela v kabíne. Mazda CX-60, ktorú si predstavíme neskôr, bude prvým modelom so 6-valcami a tiež prvým plug-in hybridom značky s označením 2,5 e-Skyactiv-G so systémovým výkonom 241 kW, ktorý sa skladá zo 141 kW spaľovacieho motora a 100 kW elektromotora. Neskôr by mala táto technológia zamieriť aj do novej Mazdy 6, ktorá sa vďaka 6-valcom zmení na prémiový sedan.

Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-G 150 AWD - test 2021 Čítajte viac Test: Mazda CX-30 150 Skyactiv-G AWD – čistý pôvab atmosféry

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #motory #Mazda #radové 6-valce #Mazda CX-60
Články podľa značiek