Renault sa zdráha odísť z Ruska. Mohlo by ho to ‘položiť‘

Renault zakončil rok 2020 s obrovskou vyše 8-miliardovou stratou a odvtedy sa z toho nevie spamätať. Rusko - ukrajinská vojna je preň doslova pohromou.

16.03.2022 14:00
moscow2 duster-arkana-kaptur Foto:
Duster, Arkana a Captur - toto sú najdôležitejšie modely, ktoré pod svojou značkou vyrába Renault priamo v Rusku.
debata (13)

Z veľkých svetových automobiliek je francúzsky Renault prakticky poslednou, ktorá váha nad svojim odchodom z Ruska. No nemožno sa jej diviť. Takýto krok by totiž mohol značku existenčne ohroziť. Francúzska automobilka bola v ekonomických problémoch už pred vojnou na Ukrajine. Ak by sa teraz postavila proti Rusku, prišla by o svoj druhý najväčší trh a zároveň by stratila značku Lada, jednoznačnú ruskú „jednotu“ pokiaľ ide o počty predaných áut, ktorú cez ruský AutoVaz vlastní. Aj samotný Renault ma v Rusku silnú pozíciu, minulý rok tam bol štvrtou najpredávanejšou značkou.

Renaultu už dlhšie klesajú predaje a prehlbuje sa ekonomická strata, narastajúca do astronomických výšin. V podstate koncern nad vodou držia výborné predaje modelov Dacie. Predaje samotnej značky Renault kontinuálne klesajú už od roku 2017, extrémnym bol najmä rok 2020, ktorý koncern zakončil obrovskou vyše 8 miliardovou stratou, pričom veľká časť pripadá na prvý polrok a môže za ňu aj sesterský Nissan, ktorý taktiež na tom nie je práve „ružovo“.

Prezentačné video ukazuje, ako intenzívne je Renault v Rusku zastúpený:

Pravdou ale je, že koncern už vyprodukoval vyše 100-miliónovú stratu aj v roku 2019, ktorý inak patril z hľadiska predajov áut k tým silným. Ak by Renault v roku 2020 nezískal štátom zaručený obrovský úver vo výške 5 miliárd eur, značka by dnes možno už neexistovala. Následne začal obrovský ozdravný plán, ktorý však do veľkej miery pribrzdila po koronavíruse z roku 2020 a 2021 polovodičová kríza, ktorá spôsobila pokles jeho výroby približne o pol milióna áut a následne v roku 2022 prišla vojna na Ukrajine, ktorá je pre Renault doslova katastrofou.

Nielenže je preň Rusko druhý najsilnejší trh, ale Renault vlastní aj najpredávanejšiu značku Lada, ktorá mala na ruskom trhu vyše 20-percentný podiel. V rebríčku desiatich najpredávanejších áut v Rusku boli za rok 2021 až štyri lady – konkrétne Lada Vesta, Lada Granta, Lada Niva a Lada Largus. Pritom prvé dve menované boli v uplynulom roku ruskými jednotkou a dvojkou. Celkovo sa v Rusku v roku 2021 predalo vyše 1,6 milióna áut, z čoho takmer 316 000 pripadá len na tieto štyri lady.

A aby toho na Renault nebolo málo, v Rusku sa veľmi dobre darí aj Dusteru. Ten sa tam predáva pod značkou Renault a v roku 2021 v rebríčku najpredávanejších áut v Rusku skončil deviaty. Inak povedané – na jednom z najsilnejších automobilových trhov má koncern Renault v prvej desiatke najpredávanejších áut hneď 5 modelov.

Niet sa preto čo diviť, že s jeho opustením má problém, ktorý by nemusel „rozdýchať“. Je len ťažko predstaviteľné, že ak by sa chcel v súčasnosti zbaviť svojho podielu v AutoVaze, dostane od ruských investorov alebo štátu nejakú aspoň ako-tak rentabilnú ponuku. Rusi si Ladu nenechajú nikdy vziať a nedovolia, aby sa obmedzila výroba ich národnej pýchy. To ju radšej rovno znárodnia a Renault to veľmi dobre vie.

Renault Nissan Mitsubishi - logo Čítajte viac Renault–Nissan–Mitsubishi: Aliancia prežije! Rozdelí si úlohy

A vie to aj francúzska vláda, ktorá je jeho hlavným ručiteľom pri už zmienenom 5-miliardovom úvere z roku 2020. Ak by ho koncern nedokázal splácať, musela by ho splatiť Francúzska republika. Preto sa aktuálne Renault zdráha opustiť Rusko, s jeho odchodom by totiž bolo jednoznačne spojené znárodnenie AutoVazu, vyrábajúceho lady. A práve AutoVaz je jedným z hlavných „žolíkov“ ktoré majú Reaultu pomôcť na ceste k „svetlejším zajtrajškom“.

Renault preto o Rusku a špeciálne o AutoVaze zatiaľ mlčí a francúzska vláda pre zmenu mlčí o Renaulte. Podľa zdrojov priamo z automobilky, ktoré cituje aj agentúra Bloomberg, neutrálnu pozíciu Renaultu podporuje aj francúzska vláda. Tá totiž nie je len jeho ručiteľom pri úvere, ale aj zároveň s vyše 15-percentným podielom aj najväčším akcionárom.A aby to bolo ešte zložitejšie, AvtoVaz vlastní Renault spolu s ruskou štátnou spoločnosťou Rostec. Takže tu máme Francúzsko proti Rusku.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Renault #Dacia #vojna na Ukrajine #ekonomické problémy
Články podľa značiek