Spoločnosť Stellantis vznikla len začiatkom minulého roka a ako sa zdá, aj napriek ťažkým časom sa jej darí. Doslova si užíva efekt synergie jej štrnástich značiek, operujúcich prakticky na celom svete. Pod vedením Carlosa Tavaresa, ktorý patrí vo vzťahu k elektromobilom skôr ku konzervatívcom, sa mu vlani podarilo vygenerovať zisk 13,35 miliárd eur. Ak uvážime, že to bol rok poznačený pandémiou aj čipovou krízou, ide o skvelý výsledok. To je ale len začiatok mohutnej ofenzívy. A tá bude nakoniec elektrická. Sám Tavares priznal, že koncern v elektrifikácii tak trochu zaspal. Zmeniť to má nový 9-ročný plán Dare Forward.
Čítajte viac Stellantis zaplatil 26 miliónov eur mŕtvemu šéfovi. Viac ako tomu živémuTýkať sa to bude všetkých štrnástich značiek, ktoré si chcú aj v prechodnom období zachovať vysokú dvojcifernú maržu a podieľať sa na finálnom cieli zdvojnásobiť do roku 2030 príjmy koncernu na 300 miliárd eur. Už vlani dosiahol Stellantis napríklad v USA neuveriteľnú 16,3-percentnú maržu v porovnaní s 10,2-percentnou, ktorú mal General Motors, a 8,4-percentnou Fordu. Je to naozaj ambiciózny plán, keďže práve v tomto období plánuje Stellantis prejsť v Európe na čisto elektrický pohon a v USA majú mať jeho batériové elektromobily podiel 50 %. Pritom v súčasnosti je podľa Tavaresa výroba elektrických áut o 50 % nákladnejšia ako tých konvenčných.
Stellantis vyčlení na túto zmenu 30 miliárd eur. Konkrétne na elektrifikáciu a softvér. Tavares tvrdí, že peniaze nie sú problém, pretože Stellantis je už teraz „automat na peniaze“. Výsledkom má byť predaj piatich miliónov elektrických vozidiel do roku 2030. Plánuje až sto noviniek, z toho 75 čisto elektrických modelov vrátane 25 pre USA. Elektrifikované budú teda aj americké značky Jeep, Dodge či Chrysler. Všetky budú spájať štyri elektrické platformy a tri softvérové architektúry. Vďaka tejto unifikácii chce Tavares znížiť náklady na výrobu elektromobilov o 40 %. Ďalšie úspory chce dosiahnuť tým, že do roku 2030 bude predávať tretinu aut on-line.
Čítajte viac Šok: Stellantis úplne končí s osobnými vanmi a MPV. Zostanú len elektrickéKvôli novým elektromobilom tiež zvýši podnik výrobnú kapacitu batérií zo súčasných 140 na 400 GWh ročne a kvôli softvéru zvýši počet softvérových inžinierov zo súčasných 300 na neuveriteľných 4 500. Založí dokonca softvérovú akadémiu, ktorej cieľom je vyškoliť 1 000 inžinierov ročne. Ďalšie plány zahŕňajú zdvojnásobenie predaja ojazdených vozidiel, zníženie distribučných nákladov o 40 percent a 50-percentné zvýšenie príjmov z predaja náhradných dielcov. Podľa Tavaresa je práve rýchlosť prechodu k elektrickému pohonu to, čo rozhodne o víťazoch a porazených. K prvým novým elektromobilom by mali patriť napríklad Jeep Junior či Chrysler Airflow.