DSG: Prevodovka, ktorá zmenila Európu, má 20 rokov

Písal sa rok 2002. VW predstavil dovtedy najsilnejší Golf R32. A spolu s ním aj revolučnú dvojspojkovú prevodovku DSG. Nepriniesla síce dovtedy neznámu technológiu, ale odštartovala obriu kariéru automatov na starom kontinente. Tie dovtedy dominovali len v USA.

16.03.2022 16:00
debata (6)
Premiéru mala prvá masovo vyrábaná dvojspojková... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - bezpečnosť dodávok Premiéru mala prvá masovo vyrábaná dvojspojková prevodovka vo VW Golf R32. Odtiaľ sa rýchlo rozšírila takmer do všetkých modelov koncernu vrátane značiek Škoda, Seat či Audi.

Prelom milénií bol krásny čas. Aspoň v automobilovom priemysle. Výrobcom sa vtedy ešte ani len nesnívalo o downsizingu či elektrifikácii. Samozrejme, s výnimkou Toyoty. V tomto zlatom veku prišiel na svet aj Golf R32, dovtedy najvýkonnejší Golf všetkých čias. Pod kapotou mal „plnotučný“ atmosférický 6-valec VR6 s objemom 3,2 litra a výkonom 177 kW. No bola tu ešte jedna zásadná novinka – prevodovka DSG (Direct Shift Gearbox).

V jednej „skrini“ integrovala dve prevodovky, jednu s párnymi a druhú s nepárnymi prevodovými pomermi, ktoré sa radili pomocou dvoch spojok. Aj preto sa pre ňu vžilo skôr označenie dvojspojková prevodovka. Výhodou bolo extrémne rýchle radenie, teda ak ste prechádzali štandardne z jedného na ďalší prevod. Prvá spojka jednoducho rozpojila daný prevodový stupeň a druhá v desatinách sekundy spojila ďalší, ktorý bol už pripravený na druhom hriadeli.

Ford - manuálna prevodovka Čítajte viac Toyota vyvíja ‘manuál‘ pre elektromobily! Na čo je to dobré?

DSG tiež skoncovala s hydrodynamickým meničom, ktorý dovtedy stál za vysokými stratami v celom hnacom reťazci, a teda aj za vysokou spotrebou. Nová prevodovka tak odstránila dve hlavné nevýhody automatov, pre ktoré ich Európania odmietali. Navyše mala hneď šesť prevodových stupňov, kým bežné automaty s meničom čakali na takýto luxus ešte nejaký ten rôčik. Samozrejme, princíp dvojspojkovej prevodovky nebol nový, jej história siaha až do roku 1939. O tento vynález sa totoiž zaslúžil francúzsky inžinier Apolphe Kégresse.

Prevodovka DSG bola o 20 % úspornejšia ako... Foto: Volkswagen
DSG prevodovka Prevodovka DSG bola o 20 % úspornejšia ako klasické automaty s hydrodynamickým meničom a prevody radila rýchlejšie, ako by ste to dokázali s manuálom.

Na asfalt však mala ešte poriadne ďaleko. Až v 80. rokoch ju začalo využívať Porsche pod názvom PDK (Porsche Doppelkupplung). Samozrejme, v okruhových špeciáloch Porsche 956 a 962 v Le Mans. Neskôr putovala do fenomenálneho Audi Quattro S1, ktoré kraľovalo súťažiam rely. Až Volkswagen sa ale postaral o to, že táto technológia, ktorá dokázala byť úspornejšia a rýchlejšia ako manuálne prevodovky, sa rozšírila do sériovej produkcie a zrazu si ju mohol dovoliť takmer každý.

Takto vyzeral prvý volič prevodovky DSG v roku... Foto: Volkswagen
VW Golf R32 - 2002 Takto vyzeral prvý volič prevodovky DSG v roku 2002. Dnes ho nahradil joistick

Je založená na technológii spoločnosti BorgWarner, ktorá ju koncernu VW licencuje. Kariéra DSG bola vskutku raketová. Z Golfu R32 zakrátko putovala do väčšiny modelov koncernu vrátane značiek Audi, Škoda a Seat. V roku 2018, teda po 15 rokoch od premiéry, bola inštalovaná do vyše 26 miliónov áut a dnes toto číslo narástlo na vyše 30 miliónov. Prevodovka DSG sa tak postarala o popularizáciu automatov v dovtedy „manuálnej“ Európe.

manuálna prevodovka, volkswagen Čítajte viac Volkswagen to ‘zabalí‘ s manuálnymi prevodovkami

Kým na prelome tisícročí používalo automatickú prevodovku len 14 % áut, dnes sú pomery celkom iné. Demonštrujme to aspoň na samotnom Volkswagene. Jej podiel v Passatoch bol na prelome desaťročí viac ako 80 %, v Tiguane viac ako 90 %, v Golfe viac ako 40 % a v Pole viac ako 30 %. A tento podiel prudko rastie spolu so zavádzaním úsporných hybridných technológií a asistenčných systémov, ktoré si s manuálnymi prevodovkami nerozumejú.

Samozrejme, boli tu aj nevýhody. Konštrukčná zložitosť DSG stála za nákladnými opravami a tiež za nákladným servisom. Takže majiteľov vedela potrápiť a tiež poriadne siahnuť do ich vrecka. A aké dnes poznáme varianty prevodovky DSG? Pre priečne uložené motory je tu DQ200, DQ250, DQ380, DQ381, DQ400e (plug-in hybrid), DQ500 a DQ511. A pre pozdĺžne uložené agregáty DL382, DL501 a DL800. Jediným variantom so suchou spojkou je DQ200.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #prevodovka #prevodovka DSG #VW Golf #DSG #VW Golf R32
Články podľa značiek