Prelom milénií bol krásny čas. Aspoň v automobilovom priemysle. Výrobcom sa vtedy ešte ani len nesnívalo o downsizingu či elektrifikácii. Samozrejme, s výnimkou Toyoty. V tomto zlatom veku prišiel na svet aj Golf R32, dovtedy najvýkonnejší Golf všetkých čias. Pod kapotou mal „plnotučný“ atmosférický 6-valec VR6 s objemom 3,2 litra a výkonom 177 kW. No bola tu ešte jedna zásadná novinka – prevodovka DSG (Direct Shift Gearbox).
V jednej „skrini“ integrovala dve prevodovky, jednu s párnymi a druhú s nepárnymi prevodovými pomermi, ktoré sa radili pomocou dvoch spojok. Aj preto sa pre ňu vžilo skôr označenie dvojspojková prevodovka. Výhodou bolo extrémne rýchle radenie, teda ak ste prechádzali štandardne z jedného na ďalší prevod. Prvá spojka jednoducho rozpojila daný prevodový stupeň a druhá v desatinách sekundy spojila ďalší, ktorý bol už pripravený na druhom hriadeli.
Čítajte viac Toyota vyvíja ‘manuál‘ pre elektromobily! Na čo je to dobré?DSG tiež skoncovala s hydrodynamickým meničom, ktorý dovtedy stál za vysokými stratami v celom hnacom reťazci, a teda aj za vysokou spotrebou. Nová prevodovka tak odstránila dve hlavné nevýhody automatov, pre ktoré ich Európania odmietali. Navyše mala hneď šesť prevodových stupňov, kým bežné automaty s meničom čakali na takýto luxus ešte nejaký ten rôčik. Samozrejme, princíp dvojspojkovej prevodovky nebol nový, jej história siaha až do roku 1939. O tento vynález sa totoiž zaslúžil francúzsky inžinier Apolphe Kégresse.
Na asfalt však mala ešte poriadne ďaleko. Až v 80. rokoch ju začalo využívať Porsche pod názvom PDK (Porsche Doppelkupplung). Samozrejme, v okruhových špeciáloch Porsche 956 a 962 v Le Mans. Neskôr putovala do fenomenálneho Audi Quattro S1, ktoré kraľovalo súťažiam rely. Až Volkswagen sa ale postaral o to, že táto technológia, ktorá dokázala byť úspornejšia a rýchlejšia ako manuálne prevodovky, sa rozšírila do sériovej produkcie a zrazu si ju mohol dovoliť takmer každý.
Je založená na technológii spoločnosti BorgWarner, ktorá ju koncernu VW licencuje. Kariéra DSG bola vskutku raketová. Z Golfu R32 zakrátko putovala do väčšiny modelov koncernu vrátane značiek Audi, Škoda a Seat. V roku 2018, teda po 15 rokoch od premiéry, bola inštalovaná do vyše 26 miliónov áut a dnes toto číslo narástlo na vyše 30 miliónov. Prevodovka DSG sa tak postarala o popularizáciu automatov v dovtedy „manuálnej“ Európe.
Čítajte viac Volkswagen to ‘zabalí‘ s manuálnymi prevodovkamiKým na prelome tisícročí používalo automatickú prevodovku len 14 % áut, dnes sú pomery celkom iné. Demonštrujme to aspoň na samotnom Volkswagene. Jej podiel v Passatoch bol na prelome desaťročí viac ako 80 %, v Tiguane viac ako 90 %, v Golfe viac ako 40 % a v Pole viac ako 30 %. A tento podiel prudko rastie spolu so zavádzaním úsporných hybridných technológií a asistenčných systémov, ktoré si s manuálnymi prevodovkami nerozumejú.
Samozrejme, boli tu aj nevýhody. Konštrukčná zložitosť DSG stála za nákladnými opravami a tiež za nákladným servisom. Takže majiteľov vedela potrápiť a tiež poriadne siahnuť do ich vrecka. A aké dnes poznáme varianty prevodovky DSG? Pre priečne uložené motory je tu DQ200, DQ250, DQ380, DQ381, DQ400e (plug-in hybrid), DQ500 a DQ511. A pre pozdĺžne uložené agregáty DL382, DL501 a DL800. Jediným variantom so suchou spojkou je DQ200.