Ruská vojenská agresia na Ukrajine totálne rozvrátila ruský trh s autami aj tamojší automobilový priemysel. Svoje ruské závody už zastavili koncerny Volkswagen, Ford, Stellantis, Mercedes-Benz či BMW. Ďalší, ako Kia a Huyndai, museli prerušiť výrobu pre nedostatok komponentov. Núteným pauzám sa nevyhol ani domáci AvtoVaz, ktorého majoritným vlastníkom je Renault. Tiež pre nedostatok dielcov. Stojí aj jeho fabrika v Moskve. Podobne je to so závodom Nissanu v Petrohrade. Mnohé automobilky zvažujú, či vôbec v Rusku ostať. Volkswagen už napríklad zvažuje presun výroby do Severnej Ameriky a Číny.
Ruské automobilové fabriky sú doslova paralyzované a týka sa to aj nákladných vozidiel, ktoré Rusi vyrábali napríklad v spolupráci s Volvom či s Daimler Truck. Obaja partneri „vycúvali“. Sankcie tiež znamenajú, že obnoviť produkciu nebude jednoduché, pretože sa do Ruska už nedostanú súčiastky zo Západu. Dokonca aj AvtoVaz, ktorý má najviac lokalizovanú výrobu a subdodávateľov, potrebuje približne 20 % dielcov spoza hraníc. Navyše drvivá väčšina automobilových značiek oznámila, že s okamžitou platnosťou zastavuje dodávku a predaj vozidiel v Rusku. Na čom budú teda Rusi jazdiť, ak ostanú sankcie v platnosti a vojnový konflikt sa neskončí?
Fabriky stoja, autá sa nepredávajú
Predajne sú zatvorené a aj autá, ktoré sú na sklade, nemožno predať pre nejasnú cenu. Rubeľ kolíše ako na hojdačke a padá na historické minimá. Výmenný kurz voči doláru je približne 110 rubľov. Za takýchto okolností toho na výber Rusi veľa mať nebudú. Bez dodávok komponentov nebudú schopní vyrobiť prakticky nič. Týka sa to aj Lady. Na otázku z ruského kanála Rusautomobile, ktoré modely dokáže udržať AvtoVaz „nažive“ bez dovozu dielov z „nepriateľských krajín“, odpovedali zástupcovia automobilky jednoznačne – Nivu Legend a Nivu Travel, teda autá, ktoré majú už nejaké tie desiatky rokov za sebou. Klasická Niva Legend vznikla v roku 1973 a Niva Travel v roku 1998 za pomoci General Motorsu.
Ďalšie produkty, teda Lada Granta, Vesta a Xray sa nezaobídu bez súčiastok Renaultu, ktorý síce váha opustiť Rusko, ale sľúbil, že je pripravený dodržiavať sankcie. Podobne je to s luxusnou „štátnou značkou Aurus, ktorá vznikla najmä pre potreby Kremľa. Používa ju sám prezident Putin. Limuzína Aurus Senat je plná zahraničných komponentov, keďže sa rodila v spolupráci so západnými spoločnosťami ako Porsche Engineering alebo Bosch. Komponenty dodáva Aurusu až 74 firiem, mnoho zahraničných. Výroba Senatu, do ktorého nalial ruský režim stámilióny dolárov z vreciek daňových poplatníkov, i tak už takmer rok stagnuje. Nová fabrika v Alabuge vyrobila len pár kusov.
Ďalším smutným hrdinom, ktorý by dokázal odolať sankciám, je UAZ a jeho dodávka Buchanka, ktorá má v rodnom liste rok 1965. O modernejšom SUV UAZ Patriot to už ale neplatí, pretože používa napríklad elektroniku Bosch. Bez japonských airbagov by sa ale zaobišiel. Na ružiach ustlané nemá ani GAZ a jeho dodávky GAZelle, pretože ich poháňajú naftové motory Volkswagen alebo Cummins. Prevodovku si síce Rusi robia sami, ale bez motorov je im nanič. Náhradou môžu byť benzínové agregáty ruskej proveniencie. Z ruských ciest sa tak môže stať pomaly automobilový skanzen. Pri troche improvizácie by však nejaké tie autá Rusi vyrábať predsa len mohli. Napríklad vďaka dodávkam komponentov z Číny alebo s použitím staršej techniky v nových autách.
Príležitosť pre Čínu
Čína, ktorá sa stále zdráha označiť vojnový konflikt na Ukrajine za vojnu, respektíve jej automobilky, si už „mädlia“ ruky a chcú sa chytiť príležitosti exportovať do Ruska, zbaveného konkurentov, svoje modely. Výrazný vzostup predaja pritom zaznamenali už vlani. Jednoznačne najsilnejšiu pozíciu na tamojšom trhu majú Chery a Haval (koncern Great Wall). Vývoz vozidiel z Číny do Ruska sa v roku 2021 strojnásobil na 122 800 kusov, v roku 2020 to bolo len 42 700 kusov. A čínske automobilky tam začínajú aj vyrábať. Napríklad Great Wall produkuje autá v Tule neďaleko Moskvy a Geely má továreň v Bielorusku, ktoré je najvernejším ruským spojencom. Chery výrobu v Rusku plánuje, automobilka už o tom rokovala s miestnymi výrobcami.
V každom prípade sa ukazuje, že Rusko je možno jadrovou veľmocou, no rozhodne nie automobilovou. Jeho domáce značky produkujú autá, ktoré sú technologicky zastarané a pre emisie sa ani v mierových časoch nemohli dovážať do Európy. Lada sa z nej stiahla už v roku 2019. Samozrejme, sankciami, stratou ruského trhu, a stratou „znárodnených“ zahraničných automobiliek budú trpieť aj výrobcovia na Západe, veď taký Renault tu vedel umiestniť 12 % produkcie a Škoda 10 %, ale za kratší koniec ťahajú jednoznačne práve Rusi. Putinovi sa totiž podarilo vrátiť Rusko za pár dní o celé desaťročia späť.