Vo februári 2022 sa registrácie nových osobných automobilov v Európskej únii ďalej znížili, pokles predstavuje 6,7 percenta. Dôvodom sú narušenia dodávateľsko-odberateľských reťazcov, najprv COVID-om a aktuálne vojnou na Ukrajine.
Problém za problémom
Kvôli nej postupne odstavujú výrobu prakticky všetky veľké automobilky, vyrábajúce v Európe. Tie trápi už rok čipová kríza, ktorý sa navyše ešte zhorší. Akútnym problémom je v súčasnosti najmä hroziaci nedostatok neónového plynu, ktorý je potrebný na výrobu už aj bez toho nedostatkových automobilových mikročipov.
Ďalším problematickým prvkom, ktorého dodávky už viaznu a budú viaznuť ešte viac, je paládium, potrebné napríklad na výrobu katalyzátorov. Pri ňom patrí k veľkým dodávateľom pre zmenu Rusko. To patrí taktiež k strategickým dodávateľom niklu, potrebné pre lítiové batérie elektromobilov. Nedostatok elektrických káblov je pre európske automobilky nočnou morou. Na Ukrajine totiž pôsobí jeden z ich najväčších výrobcov – spoločnosť Leoni, zamestnávajúca približne 7 000 ľudí. Problémy majú aj ich ďalší výrobcovia, spoločnosti Fujikura a Nexans.
Čítajte viac Výroba áut klesne tento rok až o 3,5 milióna kusov. Môže za to vojnaA chýbať začínajú aj tak prozaické veci ako napríklad sadze. „Málokto vie, že napríklad sadze sú jedným z najzásadnejších produktov, pochádzajúcich z Ruskej federácie. Sú nevyhnutné na výrobu pneumatík,“ píše sa v týždenníku Škodovácký odborář. Problémom nie sú len prerušenia výroby, ale aj to že už vyrobené komponenty a ani suroviny sa nevedia dostať tam, kde je to potrebné. Zlyháva totiž aj lodná, železničná a nákladná doprava.
Navyše nastúpila inflácia a s ňou všeobecné zdražovanie, pričom zároveň raketovo stúpli ceny energií, čo ešte viac komplikuje výrobu. A autá začínajú na trhu výrazne chýbať. Jednoznačne sa to prejavuje na aktuálnych predajných číslach.
Negatívny rekord
Vo februári sa v Európskej únii zaregistrovalo len 719 465 nových áut, informovalo o tom Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Podľa neho ide o vôbec najslabší február odkedy ACEA zaznamenáva štatistiky predaja nových áut.
Pokles predaja však nie je plošný. Štyri kľúčové trhy v regióne vykázali zmiešané výsledky. Taliansko a Francúzsko zaznamenali napríklad medziročne výrazné dvojciferné straty (-22,6 percenta a –13 percent), zatiaľ čo Španielsko a Nemecko zaznamenali rast (+ 6,6 percenta a + 3,2 percenta).
Čítajte viac Chýba neón na výrobu čipov. Ukrajina bola jeho najväčším dodávateľomZa prvé dva mesiace tohto roku sa celkové registrácie nových áut v Európskej únii v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka znížili o 6,4 percenta. Pri pohľade na štyri najväčšie trhy opäť zaznamenalo najväčší pokles Taliansko (-21,1 percenta), nasledované Francúzskom (-15,7 percenta). Naopak, trhy v Nemecku (+5,6 percenta) a Španielsku (+4,2 percenta) pokračovali v raste.
Situácia v automobilovom priemysle je aj naďalej mimoriadne komplikovaná a skôr sa ešte zhoršuje, než by sa prejavili výraznejšie znaky stabilizácie. Vyzerá to tak, že z hľadiska predaja nových áut bude mimoriadne slabý aj marec a automobilový priemysel zrejme čaká zatiaľ najhorší rok v tomto storočí.