IIHS: SUV sú ‘strašiakom’ chodcov. Na vine sú ich veľkosť a predné stĺpiky

Športovo-úžitkové autá sú populárne naprieč trhmi a segmentmi. Hoci prednosti im uprieť nemožno, majú aj niekoľko nevýhod. Jednou z hlavných je zvýšené riziko zrážok s chodcami.

28.03.2022 05:00
debata
Pri zrážke chodca s veľkým SUV sú riziká... Foto: IIHS
IIHS SUV Pri zrážke chodca s veľkým SUV sú riziká fatálnych zranení chodca omnoho pravdepodobnejšie ako s malých hatchbackom.

Bezpečnostné a nárazové testy nezohľadňujú len bezpečnosť posádky v aute, ale aj riziká, ktoré vozidlo predstavuje pre zraniteľných účastníkov premávky. Myslia na to európske nárazové testy Euro NCAP aj americký inštitút bezpečnosti dopravy IIHS. Práve druhý menovaný sa pozrel na problematiku veľkých osobných vozidiel s karosériou SUV a zároveň v zámorí veľmi populárnych pick-upov.

Je jasné, že pri zrážke chodca s veľkým SUV sú riziká fatálnych zranení chodca omnoho pravdepodobnejšie ako s malých hatchbackom. Ako dôvod sa natíska vyššia hmotnosť, no tá sama o sebe nie je taká nebezpečná. Z vyššej hmotnosti vyplýva potreba pevnej karosérie a tú možno dosiahnuť len pevnými prednými stĺpikmi, ktoré posádku ochránia aj pri prevrátení na strechu.

Genesis G90 - IIHS Čítajte aj IIHS 2022: Toto je 65 najbezpečnejších áut. Kraľujú im Kórejci

A aby boli A-stĺpiky dostatočne pevné, musia byť hrubšie a menej sklonené. Vo výsledku tak vodičovi viac prekážajú vo výhľade pri odbočovaní vpravo aj vľavo. IIHS v rámci výskumu preskúmal 5 800 nehôd na križovatkách alebo v ich blízkosti, ktoré sa stali medzi rokmi 2014 a 2018. Až v 900 prípadoch bola kolízia smrteľnou minimálne pre jedného chodca. Okrem toho sa experti zaoberali aj 5 500 nehodami v Severnej Karolíne v období rokov 2010 až 2018. Až 2 070 z nich nastalo pri odbočovaní doprava, ako aj doľava.

Škoda Enyaq iV - Euro NCAP apríl 2021 Čítajte aj Toto sú najbezpečnejšie autá roka 2021. Škoda má dve zlaté!

Keďže SUV a pick-upy sú v Spojených štátoch amerických veľmi rozšírené je logické, že v absolútnych číslach môžu byť častejšími vinníkmi nehôd ako malé mestské autá. IIHS však vzali do úvahy percentuálnu mieru nehôd s vážnymi následkami. Podľa nej sú SUV o 23 % a pick-upy dokonca až o 42 % nebezpečnejšie ako menšie autá.

Cieľom výskumu nie je zvaľovať všetku vinu na veľké SUV a pick-upy, ale upriamiť pozornosť na fakt, že hrubé predné stĺpiky sú pri automobiloch nežiaduce a zároveň upozorniť chodcov, že ak sa rozhodnú prejsť cez priechod pre chodcov na križovatke a vidia smerom k sebe odbočovať niektoré zo zmienených typov áut, mali by zvýšiť opatrnosť, lebo existuje vyššia pravdepodobnosť, že vodič si ich nevšimne.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #SUV #chodci #IIHS #pick-up #dopravné nehody
Články podľa značiek