Že ceny áut rastú doslova „raketovo“ už asi neprekvapuje. A týka sa to všetkých – od lacných modelov v segmente „mini“ až po luxusné limuzíny. Dôvodom je zvýšený dopyt v kombinácii so slabšou výrobou, zapríčinenou najprv COVID-om, potom čipovou krízou a napokon vojnou na Ukrajine. A je tu ešte jeden trochu opomínaný faktor – ich ceny sa zvyšujú aj kvôli stále väčším bezpečnostným požiadavkám zo strany Európskej únie. A najviac to badať najmä na cenovo najdostupnejších autách, o ktorých je aj tento článok.
Keď sme ešte pred pár rokmi zostavovali rebríčky najlacnejších áut, dominovali im modely s cenou, ktorá podliezala 7-tisícovú hranicu a špekulovali sme o tom, či niektorá automobilka nájde odvahu a ponúkne auto, ktoré by dokázalo „podliezť“ aj magickú päťtisícovú hranicu.
Čítajte viac Autá brutálne zdraželi. Za poslednú dekádu aj o 35 %!Dnes je však všetko inak. Koncom roku 2020 sme pripravovali rebríček desiatich áut s cenou pod 10-tisíc eur. Napokon sme boli radi, že sa nám ich podarilo nájsť aspoň desať. Začiatkom roku 2022 by sme za takúto „desiatku pod desať tisíc“ boli vďační. Aktuálne sme s touto základnou cenou totiž našli už len dve autá – Mitsubishi SpaceStar a Hyundai i10.
Zaujímavé je, že do rebríčku áut so základnou cenou pod 12 000 eur sa nevošlo hneď niekoľko modelov, ktoré tam ešte v polovici minulého roku patrili. Patrí k nim aj najpredávanejšie auto na Slovensku – Škoda Fabia. Tá vo verzii 1.0 MPI 59 kW (80 k) s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou aktuálne začína na sume 12 990 eur a za verziu 1.5 TSI 110 kW (150 koní) so sedemstupňovým automatom zaplatíte takmer 20-tisíc eur. Pritom ešte v polovici minulého roku sa dal základ v podobe verzie 1,0 MPi 48 kW dala kúpiť za 11 760 eur.
To isté môžeme skonštatovať aj pri novej Corse od Oplu. Tá sa aktuálne vo verzii 1.2 (55kW/75k) s 5-stupňovým manuálom predáva za 12 990, no ešte v polovici minulého roku stála pôvodná Corsa 11 190 eur.
Čítajte viac Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ môže vojna na Ukrajine zdražiť elektromobily!Na základnej cene pod hranicou 10-tisíc eur si dlhé roky tvorili imidž aj dva veľké slovenské bestsellery – Dacia Duster a Citroën C3. Dnes oba štartujú na základnej cene výrazne cez 13-tisíc eur. Ešte v polovici minulého roku sa na Slovensku predávalo klasické Aygo so základnou cenou tesne pod hranicou 9-tisíc eur a bolo na na našom trhu úplne najlacnejším dostupným štandardným modelom. V cenníku ho však už nahradil malý crossover Aygo X a ten už atakuje hranicu 12-tisíc eur.
Napriek tomu ešte máme dva modely so základnou cenou pod 10-tisícovou hranicou a ďalšie štyri s cenou začínajúcou na sume menej ako 11-tisíc eur. Aj za ne by sme v tejto dobe mali byť vďační…