Škoda má za sebou náročný rok. Celosvetovo predala vlani o 12,6 % menej áut ako roku 2020. Stojí za tým najmä bezprecedentný pokles záujmu v Číne, kde sa zrútili jej registrácie o 60 %, na konečných 71 200 áut. Nešlo len o covid a čipovú krízu. Pokles záujmu registruje Škoda v Číne už dlhodobo. Veď ešte v roku 2018 tam predala 352 000 áut. Napriek tomu sa Škode z dôvodu úsporných opatrení a zvýšením marží podarilo vlani zvýšiť tržby o 3,9 a prevádzkový zisk až o 43,2 %. Či bude ale táto receptúra účinná aj tento rok, je otázne. Škoda totiž prichádza o ďalší významný trh.
Čítajte viac Takto zdecimovala vojna výrobu áut. Rusi sa už vyhrážajúPo Číne je jej druhým najdôležitejším teritóriom Rusko. Vlani si tam Škody našli síce o 4,4 % menej zákazníkov ako rok predtým, ale stále ich bolo 90 400 kusov, čo je takmer 10 % jej vlaňajšej produkcie. Ako ale vieme, ruská agresia na Ukrajine viedla vedenie koncernu VW k rozhodnutiu zastaviť od 3. marca dovoz áut do Ruska a aj ich ruskú produkciu. Samozrejme, vrátane Škody. Linky „zamrzli“ v závodoch v Kaluge aj v Nižnom Novgorode, kde vyrába Rapid, Octaviu, Karoq a Kodiaq. Má ísť síce o dočasné opatrenie, ale ukončenie vojny je v nedohľadne a navyše reálne hrozí znárodnenie zahraničných fabrík v Rusku.
Čítajte viac Na čom budú jazdiť Rusi ak neskončia sankcie? Vrátia sa do ‘socíku‘S vojenským konfliktom súvisí aj ďalšie rozhodnutie ruskej strany – konkrétne tamojšieho ministerstva vnútra. Podľa webu drom.ru sa na ruskej sociálnej sieti Vkontakte objavilo niekoľko dokumentov z radov polície, ktoré zakazujú od 1. apríla používať autá zahraničných značiek vrátane Volkswagenu, Škody a Renaultu. Dôvodom majú byť obavy z nedostatku náhradných dielcov, ktoré súvisia so zastavením výroby a dovozu. Škoda mala pritom v radoch ruskej polície silné zastúpenie. Išlo o desaťtisíce policajných vozidiel a tisíce ďalších, ktoré používali aj iné štátne orgány.
Čítajte viac Aký veľký bol vlastne ruský trh s autami? Nie zanedbateľný„V súvislosti so zavedením ekonomických sankcií voči Ruskej federácii a nemožnosťou plnenia štátnych zákaziek na opravu služobných vozidiel zo strany vykonávateľov rozhodlo vedenie Hlavného riaditeľstva Ministerstva vnútra Ruska pre Sverdlovskú oblasť pozastaviť opravy a údržbu vozidiel ,“ píše sa v dokumente z 22. marca. Jekaterinburský spravodajský portál „E1“ uvádza, že zdroj z orgánov činných v trestnom konaní zákaz potvrdzuje. Rozhodnutie podľa neho padlo v celom regióne, no len v Jekaterinburgu bolo priamo zakázané jazdiť na zahraničných služobných autách, v iných mestách k tomu ale môže rýchlo dôjsť.
Čítajte viac Putin uväznil dovezené autá v Rusku. Nesmú ich vyviezťVäčšina ruských policajných vozidiel bola vyrobená priamo v domácich závodoch zahraničných značiek. V rokoch 2019 až 2021 ruské ministerstvo vnútra zakúpilo pre svoje potreby tisíce vozidiel Škoda Octavia, ktoré boli distribuované do všetkých regiónov federácie. Zároveň sa aktívne nakupovali aj autá národných značiek ako UAZ Patriot a Lada Vesta. Rusi však môžu mať problémy aj s nákupom vlastných áut. Väčšinovým akcionárom najväčšej ruskej automobilky AvtoVaz je totiž francúzsky Renault. Aj ten sa môže rozhodnúť ukončiť produkciu, hoci by čelil obrím stratám, a tiež mu hrozí nedostatok komponentov zo zahraničia. Napokon, linky v Togliatti stáli tento rok už viackrát.