Leoni: Ukrajinci dokázali opäť spustiť výrobu káblov. Takmer ‘na bojisku‘!

Ak by firma Leoni nedokázala obnoviť výrobu, tak až 15 percent európskej výroby automobilov by mohlo byť ohrozených. Aj preto sa jej zamestnanci rozhodli dobrovoľne vrátiť do práce.

24.03.2022 12:00
leoni Foto:
Ukrajinská fabrika Leoni patrí k hlavným dodávateľom káblových zväzkov pre európske automobilky.
debata (3)

O spoločnosti Leoni sme písali približne pred dvomi týždňami v článku, venovanom dočasnému úplnému alebo čiastočnému uzatvoreniu prakticky všetkých európskych fabrík BMW. Autá v nich nemohli kompletizovať, lebo náhle začalo chýbať množstvo dielov. Problém sa veľmi rýchlo rozšíril na ďalšie veľké európsky koncerny, napríklad na Volkswagen, Porsche, BMW, Mercedes-Benz, Škodu ale aj Ford a iné.

Za kolapsom dodávateľsko-odberateľského reťazca tentokrát stála v podstate jediná firma. Už zmienená spoločnosť Leoni, patriaca ku kľúčovým svetovým producentom káblových zväzkov. A najväčšiu fabriku má na Ukrajine, kde zamestnáva približne 7 000 ľudí a ďalších 2 000 v Rusku. Problémy tam majú aj ich ďalší výrobcovia, spoločnosti Fujikura a Nexans.

BMW Čítajte viac Vojna na Ukrajine tvrdo zasiahla BMW. Zastavuje výrobu vo všetkých továrňach

Zdá sa to takmer neuveriteľné, ale európske automobilky do veľkej miery závisia práve na spoločnosti Leoni. Ak by tá nedokázala obnoviť výrobu, tak až 15 percent európskej výroby automobilov by podľa vyjadrení analytikov mohlo byť ohrozených. Leoni síce časť výroby káblových zväzkov operatívne presúva do závodov v iných krajinách, napríklad do Rumunska, Srbska, Tuniska, Egypta, Maroka, ale aj na Slovensko, no nahradiť tak obrovský výpadok však nie je možné.

A uvedomujú si to aj jej ukrajinskí zamestnanci, ktorí sa rozhodli dobrovoľne obnoviť výrobu, pričom sú ochotní pracovať aj cez nočný zákaz vychádzania a pri riziku raketových útokov. Pritom museli už niekoľkokrát utiecť do blízkych bunkrov a následne sa vrátili do práce, uviedol generálny riaditeľ Leoni Aldo Kamper.

Po úplnej odstávke sa už spoločnosti podarilo obnoviť výrobu na 40 percent kapacity a ak bude plnohodnotne fungovať nočná smena, bude to až 70 percent. „Je pôsobivé a zároveň dojemné, ako sú naši zamestnanci odhodlaní nečakať na zlepšenie situácie, ale sú ochotní postaviť sa za svoju krajinu a za svoj spôsob života,“ povedal Kamper.

Mercedes-Benz EQS - výroba 2021 Čítajte viac Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ môže vojna na Ukrajine zdražiť elektromobily!

Automobilky, respektíve odberatelia káblových zväzkov, ktorí urýchlene hľadajú alternatívnych dodávateľov to ocenili a verejne sa zaviazali, že k objednávkam v ukrajinskej fabrike sa vrátia akonáhle ich bude schopná naplniť, takže tá sa o svoju budúcnosť báť nemusí.

Ochota Ukrajincov pracovať aj keď im mzda plynula aj bez toho pretože vedia, že úplná odstávka výroby by zásadne skomplikovala život desiatkam spoločností v Európe a naopak záväzok európskych spoločností nehľadať si dlhodobú náhradu za ukrajinskú fabriku sú drobnými aktami vzájomnej solidarity, o ktorých sa možno veľa nepíše, ale sú mimoriadne dôležité už len preto, lebo sa snažia zachovať normálne ľudské, osobné aj profesné vzťahy v dobe, ktorá má od „normálnosti“ v súčasnosti naozaj ďaleko.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #výroba áut #vojna na Ukrajine #čipová kríza
Články podľa značiek