
Výrobu áut v Rusku zastavili prakticky všetky zahraničné automobilky, ktoré majú v tejto krajine svoje závody. Zväčša ako reakciu na bezprecedentnú agresiu Ruska na Ukrajine. Dokonca už aj Renault, ktorý s ukončením produkcie váhal, nakoniec ukončil výrobu vo svojej moskovskej továrni, kde produkoval modely Kaptur a Arkana. Lenže Renault je aj majoritným vlastníkom AvtoVazu, výrobcu modelov Lada, ktorý prevádzkuje spoločne s ruským štátnym podnikom Rostec. A aby to nebolo jednoduché, najväčším akcionárom Renaultu je zas francúzska vláda.

Takže AutoVaz sa ocitol vo veľmi zvláštnej situácii. Je akoby spoločným podnikom Ruska a Francúzska. Samozrejme, Rusi sa snažia udržať megapodnik v Togliatti, ktorého Lady majú 20-percentný podiel na ruskom trhu, stoj čo stoj v chode. Lenže v bezpečí rozhodne nie je. Dôvodom sú sankcie Západu uvalené na Rusko, ktoré spôsobujú nedostatok komponentov zo zahraničia. Aj napriek tomu, že AvtoVaz má najväčší podiel lokálnych dodávateľov, stále potrebuje asi 20 % dovezených dielcov, najmä na novšie modely Vesta a Xray. Bez nich dokáže vyrábať jedine Ladu Niva Legend a novšiu Nivu Travel, teda autá konštruované pred desaťročiami.

Kvôli tomu stáli linky AvtoVazu už viackrát a momentálne stoja opäť. Uvidíme, či Renault nájde odvahu vycúvať aj z rusko-francúzskeho joint-venture, zatiaľ však ruská strana oznámila, že nedostatok zahraničných komponentov chce riešiť špeciálnymi modifikáciami Lád bez dodávok zo zahraničia. „AvtoVAZ pozorne sleduje situáciu a je v neustálom kontakte s federálnymi a regionálnymi orgánmi, ako aj s akcionármi spoločnosti. Skupina AvtoVAZ sa snaží plniť svoje záväzky voči svojim zamestnancom, dodávateľom, predajcom a partnerom v celej Ruskej federácii a na exportných trhoch,“ uviedla spoločnosť.

Na prípravu špeciálnych verzií využívajúcich domáce zdroje alebo alternatívne súčiastky z krajín, ktoré na Rusko neuvalili sankcie, však bude potrebovať čas. Ten chce získať presunutím celozávodnej dovolenky z leta na apríl. O aké modely pôjde, AvtoVaz neprezradil, ale k zákazníkom sa majú dostať v priebehu niekoľkých mesiacov. Či to tak naozaj bude, je vo hviezdach. Prizerať sa na ničenie ukrajinských miest a vraždenie civilistov, vrátane detí, a pritom udržiavať biznis s krajinou agresora, bude pre Renault čoraz ťažšie obhájiteľné. Rusi však majú zálohu. Ruská Duma už totiž odsúhlasila možnosť znárodnenia zahraničných fabrík.