AvtoVaz: Rusi už pracujú na Ladách bez zahraničných súčiastok

Ruský automobilový priemysel je po invázii vojsk na Ukrajine prakticky na kolenách. Stoja takmer všetky fabriky a sankcie neumožňujú výrobu áut s podielom zahraničných komponentov. Ruský AvtoVaz preto vyvíja špeciálne verzie, ktoré sa bez nich zaobídu.

25.03.2022 16:00
debata (65)
AvtoVaz chce prejsť na výrobu špeciálnych... Foto: AvtoVAZ
Lada - produkcia AvtoVAZ AvtoVaz chce prejsť na výrobu špeciálnych modelov, ktoré nepotrebujú súčiastky zo zahraničia.

Výrobu áut v Rusku zastavili prakticky všetky zahraničné automobilky, ktoré majú v tejto krajine svoje závody. Zväčša ako reakciu na bezprecedentnú agresiu Ruska na Ukrajine. Dokonca už aj Renault, ktorý s ukončením produkcie váhal, nakoniec ukončil výrobu vo svojej moskovskej továrni, kde produkoval modely Kaptur a Arkana. Lenže Renault je aj majoritným vlastníkom AvtoVazu, výrobcu modelov Lada, ktorý prevádzkuje spoločne s ruským štátnym podnikom Rostec. A aby to nebolo jednoduché, najväčším akcionárom Renaultu je zas francúzska vláda.

Rusko - výmena áut za byty Čítajte viac Rusi už vymieňajú autá za byty! Ceny sa vyrovnávajú

Takže AutoVaz sa ocitol vo veľmi zvláštnej situácii. Je akoby spoločným podnikom Ruska a Francúzska. Samozrejme, Rusi sa snažia udržať megapodnik v Togliatti, ktorého Lady majú 20-percentný podiel na ruskom trhu, stoj čo stoj v chode. Lenže v bezpečí rozhodne nie je. Dôvodom sú sankcie Západu uvalené na Rusko, ktoré spôsobujú nedostatok komponentov zo zahraničia. Aj napriek tomu, že AvtoVaz má najväčší podiel lokálnych dodávateľov, stále potrebuje asi 20 % dovezených dielcov, najmä na novšie modely Vesta a Xray. Bez nich dokáže vyrábať jedine Ladu Niva Legend a novšiu Nivu Travel, teda autá konštruované pred desaťročiami.

Rusko - policajné Škody Octavia Čítajte viac Ruská polícia chce poslať české Škody do ‘šrotu‘. Súvisí to s vojnou

Kvôli tomu stáli linky AvtoVazu už viackrát a momentálne stoja opäť. Uvidíme, či Renault nájde odvahu vycúvať aj z rusko-francúzskeho joint-venture, zatiaľ však ruská strana oznámila, že nedostatok zahraničných komponentov chce riešiť špeciálnymi modifikáciami Lád bez dodávok zo zahraničia. „AvtoVAZ pozorne sleduje situáciu a je v neustálom kontakte s federálnymi a regionálnymi orgánmi, ako aj s akcionármi spoločnosti. Skupina AvtoVAZ sa snaží plniť svoje záväzky voči svojim zamestnancom, dodávateľom, predajcom a partnerom v celej Ruskej federácii a na exportných trhoch,“ uviedla spoločnosť.

AutoVaz - produkcia Čítajte viac Renault konečne zastavil výrobu v Rusku. AutoVaz je v panike

Na prípravu špeciálnych verzií využívajúcich domáce zdroje alebo alternatívne súčiastky z krajín, ktoré na Rusko neuvalili sankcie, však bude potrebovať čas. Ten chce získať presunutím celozávodnej dovolenky z leta na apríl. O aké modely pôjde, AvtoVaz neprezradil, ale k zákazníkom sa majú dostať v priebehu niekoľkých mesiacov. Či to tak naozaj bude, je vo hviezdach. Prizerať sa na ničenie ukrajinských miest a vraždenie civilistov, vrátane detí, a pritom udržiavať biznis s krajinou agresora, bude pre Renault čoraz ťažšie obhájiteľné. Rusi však majú zálohu. Ruská Duma už totiž odsúhlasila možnosť znárodnenia zahraničných fabrík.

© Autorské práva vyhradené

65 debata chyba
Viac na túto tému: #Lada #výroba áut #AvtoVaz #vojna na Ukrajine
Články podľa značiek